CIEKAWOSTKI - WAGON N-954


PKT Katowice
BYTOM
954

PRZEBIEG SŁUŻBY

Wagon, który obecnie jest eksploatowany z numerem taborowym 954II (nr ewidencyjny 03-0954) został wyprodukowany w 1949 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie II, znaną później pod nazwą Konstal, a obecnie Alstom-Konstal S.A. Niestety nie jest znany numer fabryczny tego wagonu - wiadomo tylko, że pochodzi z pierwszej serii wagonów silnikowych typu N przeznaczonych dla przedsiębiorstwa Śląsko-Dąbrowskie Linie Komunikacyjne.

Bytom Stacja Ruchu - około 1985 rokuWagon ten służył najprawdopodobniej cały czas w zajezdni Bytom, a później Radzionków (ob.Stroszek) i posiadał początkowo numer taborowy z przedziału 901-927 (można przypuszczać, że był to wagon o numerze 912 lub 918). Około 1975 roku (brak dokładnych danych) został podmieniony z wagonem 1132 i jako 1132II jeździł do około 1985 roku. Wówczas, przy okazji kolejnego remontu podmieniono go z wagonem 954 (który obecnie jeździ z numerem 1118) i tak pozostało do dziś.

DO ROKU 2000

Ulica Piekarska w Bytomiu - rok 1999Nasz bohater jeździł sobie grzecznie do połowy lat 80-tych XX wieku na praktycznie wszystkich liniach obsługiwanych przez Zakład Komunikacyjny nr 3 WPK Katowice w Bytomiu. Później można go było spotkać już wyłącznie na linii 38 kursującej po ulicy Piekarskiej w Bytomiu.

Jego wygląd przez lata eksploatacji zmienił się dość nieznacznie - na początku lat 50-tych otrzymał kremowo-czerwone malowanie zakładowe WPK (wcześniej był prawdopodobnie w barwach kremowo-piaskowych), później jeszcze "dorobił się" charakterystycznych dla GOPu reflektorów "na szypułkach" kosztem oryginalnego reflektora. Zmieniono także system ogrzewania wnętrza - zainstalowano grzejniki na prąd świeży zastępując nimi grzejniki oporowe. Wagon otrzymał standardowy pantograf typu OTK-1 oraz gumową wykładzinę podłogową z wagonu 105N. Podczas któregoś z niezliczonych remontów (wagony typu N przechodziły planowe remonty kapitalne co ok.5 lat) zlikwidowano uchylne okienka boczne wstawiając zwykłą szybę przedzieloną listewką. Ostatni remont kapitalny w XX wieku wagon przeszedł w roku 1995.

LATA 2000-2002

W roku 2000 wagon 954 miał okazję wreszcie rozwinąć skrzydła. 22 maja niespodziewanie pojawił się na linii nr 39 kursującej wówczas na trasie Bytom Szkoła Górnicza - Brzeziny Śląskie Stare Osiedle. Powodem był defekt wagonów 111N i konieczność wykorzystania taboru dwukierunkowego. Później kursował on również na liniach 7 (czerwiec/lipiec 2000r.) oraz 41 (listopad 2000r.). Miał również zaszczyt wprowadzić górnośląskie tramwaje w Nowe Tysiąclecie.

2001 rok okazał się być dość szczególnym rokiem dla tego wagonu. Ze względu na wejście w życie nowych przepisów dotyczących warunków technicznych jakie muszą spełniać wagony tramwajowe, aby być dopuszczonym do ruchu zdecydowano o modernizacji obu liniowych wagonów typu N w GOPie (954, a także 1118). Jako pierwszy na warsztat trafił wagon 1118 (w marcu 2001r.). 19 marca natomiast rozpoczął się remont ulicy Dworcowej w Chebziu i z tej okazji planowo, jako pociąg nocny PN-233, wyjeżdżał codziennie wagon typu N by przez prawie 10 godzin każdej nocy kursować po Rudzie, Zaborzu i Chebziu. Z tego właśnie względu remont wagonu 954 został odwleczony.

W nocy z 4/5 maja 2001r. odbyła się impreza "Nocna Podróż Bez Spalin IV" w ramach której kilkunastu miłośników tramwajów przebyło ponad 50 km wagonem 954 urządzając mu godne pożegnanie przed modernizacją. W połowie czerwca wagon zjechał ostatni raz z linii i trafił na warsztat w zajezdni Stroszek. Odeszły do historii liniowe niezmodernizowane wagony typu N.

Brzeziny Śląskie Stare Osiedle - 22.05.2000r.

Brzeziny Śląskie Mijanka - 31.12.2000/1.01.2001

Chebzie Węglowa - 4/5.05.2001

Ściana przednia wagonu 954          Wnętrze wagonu 954          Pulpit wagonu 954

Remont kapitalny wagonu oraz modernizacja rozpoczęły się praktycznie dopiero pod koniec 2001r. Oficjalną datą zakończenia remontu jest natomiast 30 stycznia 2002r. 7 lutego wagon został zarejestrowany, a 9 lutego wyjechał na linię 38.

REMONT KAPITALNY I MODERNIZACJA

Szkielet pudła wagonu 954     Podwozie wagonu 954, już po remoncie     Pudło wagonu 954, już na ukończeniu     Stare blachy poszycia wagonu 954

Podczas remontu kapitalnego (wykonywanego przez Zakład Komunikacji Tramwajowej nr 3 w Bytomiu) w wagonie 954 wymieniono poszycie zewnętrzne i wewnętrzne oraz szyby, gruntowanie wyremontowno silniki trakcyjne, ostoję wagonu, układ elektryczny, szkielet pudła, dach i nastawniki, wstawiono nowy pantograf oraz pomalowano wszystkie elementy (pudło, wnętrze, ławki).

Wagon 954 po zakończeniu remontu kapitalnego i modernizacji

Modernizacja objęła następujące elementy:

W wagonie 954 ponadto dokonano następujących zmian:

Lampy zespolone i reflektor z lokomotywy Lxd2 w wagonie 954       Pulpit w wagonie 954       Wnętrze wagonu 954


STRONA GŁÓWNA
CIEKAWOSTKI