CIEKAWOSTKI - WAGON N-954
PRZEBIEG SŁUŻBY
Wagon, który obecnie jest eksploatowany z numerem taborowym 954II (nr ewidencyjny 03-0954) został wyprodukowany w 1949 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych w Chorzowie II, znaną później pod nazwą Konstal, a obecnie Alstom-Konstal S.A. Niestety nie jest znany numer fabryczny tego wagonu - wiadomo tylko, że pochodzi z pierwszej serii wagonów silnikowych typu N przeznaczonych dla przedsiębiorstwa Śląsko-Dąbrowskie Linie Komunikacyjne.
Wagon ten służył najprawdopodobniej cały czas w zajezdni Bytom, a później Radzionków (ob.Stroszek) i posiadał początkowo numer taborowy z przedziału 901-927 (można przypuszczać, że był to wagon o numerze 912 lub 918). Około 1975 roku (brak dokładnych danych) został podmieniony z wagonem 1132 i jako 1132II jeździł do około 1985 roku. Wówczas, przy okazji kolejnego remontu podmieniono go z wagonem 954 (który obecnie jeździ z numerem 1118) i tak pozostało do dziś.
DO ROKU 2000
Nasz bohater jeździł sobie grzecznie do połowy lat 80-tych XX wieku na praktycznie wszystkich liniach obsługiwanych przez Zakład Komunikacyjny nr 3 WPK Katowice w Bytomiu. Później można go było spotkać już wyłącznie na linii 38 kursującej po ulicy Piekarskiej w Bytomiu.
Jego wygląd przez lata eksploatacji zmienił się dość nieznacznie - na początku lat 50-tych otrzymał kremowo-czerwone malowanie zakładowe WPK (wcześniej był prawdopodobnie w barwach kremowo-piaskowych), później jeszcze "dorobił się" charakterystycznych dla GOPu reflektorów "na szypułkach" kosztem oryginalnego reflektora. Zmieniono także system ogrzewania wnętrza - zainstalowano grzejniki na prąd świeży zastępując nimi grzejniki oporowe. Wagon otrzymał standardowy pantograf typu OTK-1 oraz gumową wykładzinę podłogową z wagonu 105N. Podczas któregoś z niezliczonych remontów (wagony typu N przechodziły planowe remonty kapitalne co ok.5 lat) zlikwidowano uchylne okienka boczne wstawiając zwykłą szybę przedzieloną listewką. Ostatni remont kapitalny w XX wieku wagon przeszedł w roku 1995.
LATA 2000-2002
W roku 2000 wagon 954 miał okazję wreszcie rozwinąć skrzydła. 22 maja niespodziewanie pojawił się na linii nr 39 kursującej wówczas na trasie Bytom Szkoła Górnicza - Brzeziny Śląskie Stare Osiedle. Powodem był defekt wagonów 111N i konieczność wykorzystania taboru dwukierunkowego. Później kursował on również na liniach 7 (czerwiec/lipiec 2000r.) oraz 41 (listopad 2000r.). Miał również zaszczyt wprowadzić górnośląskie tramwaje w Nowe Tysiąclecie. 2001 rok okazał się być dość szczególnym rokiem dla tego wagonu. Ze względu na wejście w życie nowych przepisów dotyczących warunków technicznych jakie muszą spełniać wagony tramwajowe, aby być dopuszczonym do ruchu zdecydowano o modernizacji obu liniowych wagonów typu N w GOPie (954, a także 1118). Jako pierwszy na warsztat trafił wagon 1118 (w marcu 2001r.). 19 marca natomiast rozpoczął się remont ulicy Dworcowej w Chebziu i z tej okazji planowo, jako pociąg nocny PN-233, wyjeżdżał codziennie wagon typu N by przez prawie 10 godzin każdej nocy kursować po Rudzie, Zaborzu i Chebziu. Z tego właśnie względu remont wagonu 954 został odwleczony. W nocy z 4/5 maja 2001r. odbyła się impreza "Nocna Podróż Bez Spalin IV" w ramach której kilkunastu miłośników tramwajów przebyło ponad 50 km wagonem 954 urządzając mu godne pożegnanie przed modernizacją. W połowie czerwca wagon zjechał ostatni raz z linii i trafił na warsztat w zajezdni Stroszek. Odeszły do historii liniowe niezmodernizowane wagony typu N. |
Remont kapitalny wagonu oraz modernizacja rozpoczęły się praktycznie dopiero pod koniec 2001r. Oficjalną datą zakończenia remontu jest natomiast 30 stycznia 2002r. 7 lutego wagon został zarejestrowany, a 9 lutego wyjechał na linię 38.
REMONT KAPITALNY I MODERNIZACJA
Podczas remontu kapitalnego (wykonywanego przez Zakład Komunikacji Tramwajowej nr 3 w Bytomiu) w wagonie 954 wymieniono poszycie zewnętrzne i wewnętrzne oraz szyby, gruntowanie wyremontowno silniki trakcyjne, ostoję wagonu, układ elektryczny, szkielet pudła, dach i nastawniki, wstawiono nowy pantograf oraz pomalowano wszystkie elementy (pudło, wnętrze, ławki).
Modernizacja objęła następujące elementy:
W wagonie 954 ponadto dokonano następujących zmian:
STRONA GŁÓWNA |