ZNAKI, TARCZE I SYGNAŁY
W poniższym zestawieniu ujęto wyłącznie te znaki, tarcze i sygnały, które są stosowane na sieci tramwajowej GOP. Opisy dotyczą ich funkcji w GOP - mogą się różnić od oficjalnie przyjętych, podobnie jak wygląd niektórych znaków.
Wymiary standardowych tarcz:
Wygląd
|
Symbol
|
Opis
|
AT-1
(D-9) |
Kontakt sygnalizacji świetlnej ślizgowej | |
AT-2
|
Kontakt sygnalizacji świetlnej przekaźnikowej | |
|
AT-5
|
Ograniczona skrajnia (budynki, tunele, słupy) |
BT-1
(D-21) |
Początek ograniczenia prędkości podanej na znaku | |
BT-2
(D-22) |
Koniec ograniczenia prędkości jazdy podanej na znaku (odwołanie znaku BT-1/D-21) | |
BT-3
|
Kontakt blokady zwrotnicy elektrycznej - pociąg ma zakaz wjazdu pod kontakt zwrotnicy zanim pociąg poprzedzający nie przejedzie wszystkimi podniesionymi odbierakami prądu przez kontakt blokady | |
BT-4
|
Stop! Zwrotnica eksploatowana jednostronnie - pociąg należy zatrzymać przed rozjazdem i upewnić się o prawidłowym przełożeniu iglic rozjazdu (tarcza wprowadzona do użytku od 16.03.2002 wyłącznie na terenie Sosnowca) | |
|
CT-1
(D-11) |
Przerywacz sekcyjny (izolator) - pociąg należy prowadzić bez poboru prądu |
CT-2
|
Granica zasilania podstacji trakcyjnych - pociąg należy prowadzić bez poboru prądu | |
D-2
|
Miejsce bezwzględnego zatrzymania - STOP | |
D-13
(DT-3) |
Odgromnik sieci trakcyjnej | |
D-14
(CT-3) |
Nakazuje prowadzenie pociągu pod kontrolą hamulca elektrodynamicznego z prędkością do 15 km/h | |
|
D-15
|
Ukres - miejsce zwężenia międzytorza - pociąg należy zatrzymać przed znakiem |
D-16
|
Początek zakazu mijania się pociągów - nie udziela pierwszeństwa wjazdu na zwężony odcinek toru przy równoczesnym podjechaniu do miejsca zwężenia | |
D-17
|
Początek zakazu mijania się pociągów - udziela pierwszeństwa wjazdu na zwężony odcinek toru przy równoczesnym podjechaniu do miejsca zwężenia | |
D-16a
|
Koniec zakazu mijania się pociągów (odwołanie znaków D-16 i D-17) | |
D-17a
|
||
D-20
|
Tarcza "STÓJ" - tymczasowe zamknięcie toru na czas robót | |
D-24
|
Nakazuje ustąpienia pierwszeństwa w blokowaniu odcinka jednotorowego | |
D-25
|
Udziela pierwszeństwa w blokowaniu odcinka jednotorowego | |
DT-1
|
Kontakt zwrotnicy elektrycznej - w prawo należy jechać bez poboru prądu przez silniki, w lewo należy jechać z poborem prądu przez silniki | |
DT-4
|
Odłącznik sieciowy | |
DT-5
|
Punkt zasilający sieć trakcyjną | |
DT-6
|
Punkt powrotny (miejsce połączenia kabla powrotnego podstacji do szyn) | |
PC-7
|
Tarcza oznaczająca prowadzenie pociągu następnego na odcinku jednotorowym | |
---
|
Drążek bezpieczeństwa - służy do zabezpieczenia przejazdu odcinka jednotorowego w sytuacjach awaryjnych (pierwszeństwo przejazdu ma pociąg posiadający drążek) | |
---
|
Baczność! Wysokie napięcie! | |
|
ST-1
|
Zezwolenie na przejazd obok semafora |
|
ST-2
|
Zakaz wjazdu za semafor |
---
|
Przystanek tramwajowy | |
|
---
|
Przystanek tramwajowy podwójny - pociąg zatrzymujący się na stanowisku II nie zatrzymuje się na stanowisku I |
STRONA GŁÓWNA |