WAGONY TYPU 116Nd



Wagony typu 116Nd charakteryzują się następującymi danymi eksploatacyjnymi:

Producent
Alstom-Konstal
Lata produkcji seryjnej
2000-2001
Ilość wyprodukowanych wagonów
17
Długość całkowita
24050 mm
Szerokość maksymalna
2350 mm
Wysokość (bez pantografu)
3360 mm
Masa własna
28000 kg
Układ osi
Bo' 2 Bo'
Rozstaw osi wózka
1800 mm
Minimalny promień łuku
18 m
Liczba i moc silników
4 x 120 kW
Prędkość maksymalna
80 km/h
Układ drzwi
2-2/0/2-2
Szerokość drzwi
1300 mm
Wysokość podłogi
590/340 mm
Powierzchnia niskiej podłogi
~26 m2
Liczba miejsc siedzących
46 (w tym 12 siedzeń typu 11/2)
Liczba miejsc ogółem (5 osób/m2)
169
Pojemność szczytowa wagonu
280


Schemat wagonu typu 116Nd


CHARAKTERYSTYKA WAGONU

1. Linia zewnętrzna.

Ściany przednia i tylna zaprojektowane zostały przez firmę NCART z Warszawy. Zastosowano panoramiczną, owalną szybę o dużej powierzchni, która jest wklejana w konstrukcję ściany. Boczne szyby w kabinie motorniczego są asymetryczne - dolna linia prawej szyby jest obniżona, co zdecydowanie poprawia widoczność. Dzięki wąskim słupkom wszystkie szyby kabiny tworzą jednolitą całość. Owalne kształty konsekwentnie zastosowano w pozostałych elementach stylistycznych takich, jak obudowy reflektorów, zderzaki, pokrywy sprzęgów i wysięgniki lusterek.

Ściany boczne wyposażone zostały w okna oasadzane w specjalnych ramach aluminiowych. Zastosowano cztery pary dwuskrzydłowych drzwi o prześwicie 1300 mm - pierwsze skrzydło pierwszych drzwi jest niezależnym wejściem do kabiny motorniczego, a w drugich drzwiach zamontowano sterowaną przez motorniczego platformę ułatwiającą wejście do wagonu osobom na wózkach inwalidzkich. Tablice kierunkowe (przednia, dwie boczne oraz tylna) stanowią wyświetlacze matrycowe.

2. Wnętrze.

Zastosowano siedzenia tapicerowane poznańskiej firmy STER (typ 4 MS), które mocowane są do ścian bocznych (poza siedzeniami umieszczonymi na skrzyniach z aparaturą i na podestach). Niestety, zamontowano aż 12 siedzeń typu 11/2 ("matka z dzieckiem") o szerokości 700 mm, które są za duże na jedną osobę, a za małe na dwie osoby. Jednak dzięki temu uzyskano dość szerokie przejście między siedzeniami, wynoszące 850 mm.

W okolicy drzwi umieszczono wielofunkcyjne kolumny, które wyposażono w (od góry) głośnik akustycznej informacji pasażerskiej, hamulec bezpieczeństwa i przycisk alarmowy, przycisk otwierania drzwi, kasownik elektroniczny firmy R&G oraz zamykaną śmietniczkę.

Ponadto przedział pasażerski wyposażony jest w centralny tunel oświetlenia i ogrzewanie nawiewne. Na przeciwko druch drzwi zamontowano dwa stanowiska do mocowania wózków inwalidzkich wyposażone w deskę oporową i bezwładnościowy pas bezpieczeństwa. Zawieszone są również dwa wyświetlacze diodowe informujące o kierunku jazdy i nazwie następnego przystanku.

3. Kabina motorniczego.

Pulpit sterowniczy zaprojektowany został przez firmę NCART. Deska rozdzielcza wykonana jest z tworzyw sztucznych wysokiej jakości. Wyposażona jest w tachograf firmy MESIT oraz komputer podkładowy informujący za pomocą układu 40 diod LED i dwuwierszowego wyświetlacza LCD o stanie podstawowych podzespołów. Kontroli i przełączniki zgrupowano po obu stronach tachografu, a te najczęściej używane zlokalizowano w bezpośrednim sąsiedztwie oparcia dla prawej ręki motorniczego. W deskę rozdzielczą wkomponowano również autokomputer SRG-3000 firmy R&G (częściowo kompatybilny z autokomputerami stosowanymi w pozostałych wagonach tramwajowych PKT), kasę fiskalną wraz z drukarką biletów R&G oraz radiotelefon firmy Ericsson. Po lewej stronie fotela umieszczony jest ręczny zadajnik jazdy z wbudowanym czuwakiem (drugi czuwak, w formie tradycyjnego pedału, znajduje się na podłodze) oraz przycisk awaryjny. Kabina posiada własny agregat klimatyzacyjny.

4. Układ elektryczny i pozostałe elementy.

Wagon napędzany jest czterema asynchronicznymi silnikami na prąd zmienny, chłodzonymi powietrzem. Układ sterowania zbudowany jest na elementach półprzewodnikowych IGBT i umożliwia odzysk energii podczas hamowania. Zamiana prądu stałego na prąd zmienny następuje w falowniku ONIX 800 firmy Alstom. Cała aparatura umieszczona jest na dachu wagonu. Wagon posiada trzy wózki produkcji LHB - dwa skrajne są napędowe, a środkowy jest toczny. Każdy wózek wyposażony jest w hamulce tarczowe i szynowe. Pobór energii z sieci górnej następuje za pomocą pantografu jednoramiennego.


Wagon 801 w Dębie          Wagon 801 na pętli Bytom Szkoła Górnicza          Wagon 802 jako nauka jazdy na ulicy 3 Maja w Katowicach


ZESTAWIENIA DOTYCZĄCE WAGONÓW 116Nd

Nazwa techniczna - wagon tramwajowy silnikowy typu 116Nd
Nazwa handlowa - CITADIS® 100 Katowice
Nazwa nadana w plebiscycie "Gazety Wyborczej" - Karlik

Producent: Alstom-Konstal S.A. w Chorzowie
Właściciel: Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach

30.06.2000 - prezentacja pierwszego wagonu podczas tzw. roll-out'u w zakładach Konstal (uczestniczył wagon o nrze fabr.01)
13.07.2000 - pierwszy wyjazd na trasę (wagon o nrze fabr.01 przejechał trasę Chorzów Konstal - Chorzów Stadion Śląski - Chorzów Konstal)
08.12.2000 - uzyskanie homologacji na typ 116Nd
03.05.2001, godz.10:33 - wagon 801 jako pociąg planowy 4105 opuszcza zajezdnię Zawodzie (rozpoczęcie eksploatacji liniowej)
17.09.2001 - poświęcenie wagonów i oficjalne wprowadzenie do eksploatacji podczas uroczystości w zajezdni Zawodzie (uczestniczyły wagony 802, 810 i 811)

Wszystkie wagony znajdują się na stanie inwentarzowym Zakładu Komunikacji Tramwajowej nr 5 w Katowicach.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
01
800
5103
2000
22-23.09.2000
6.09.2001
1.02.2001
7.09.2001
12.09.2001
7.09.2001
604
02
801
5100
2000
11-12.12.2000
15.12.2000
14.12.2000
1.05.2001
3.05.2001
3.05.2001
4105
03
802
5101
2000
12-13.12.2000
15.12.2000
14.12.2000
1.05.2001
3.05.2001
4.05.2001
4103
04
803
5102
2000
13-14.12.2000
15.12.2000
14.12.2000
1.05.2001
3.05.2001
3.05.2001
4101
05
804
5104
2000
14-15.12.2000
19.12.2000
19.12.2000
1.05.2001
3.05.2001
3.05.2001
4103
06
805
5105
2000
17-18.12.2000
19.12.2000
19.12.2000
1.05.2001
3.05.2001
4.05.2001
4105
07
806
5106
2000
27-28.12.2000
6.09.2001
8.05.2001
7.09.2001
12.09.2001
12.09.2001
4102
08
807
5107
2001
6-7.03.2001
6.09.2001
3.07.2001
7.09.2001
9.09.2001
8.09.2001
4102
09
808
5108
2001
9-10.01.2001
6.09.2001
8.05.2001
7.09.2001
14.09.2001
15.09.2001
4101
10
809
5109
2001
1-2.08.2001
6.09.2001
16.05.2001
7.09.2001
13.09.2001
13.09.2001
4103
11
810
5110
2001
22-23.01.2001
6.09.2001
16.05.2001
7.09.2001
8.09.2001
8.09.2001
4104
12
811
5111
2001
23-24.02.2001
6.09.2001
7.08.2001
7.09.2001
8.09.2001
9.09.2001
4101
13
812
5112
2001
10-11.07.2001
6.09.2001
30.07.2001
7.09.2001
9.09.2001
7.09.2001
604
14
813
5113
2001
31.07-1.08.2001
6.09.2001
11.07.2001
7.09.2001
8.09.2001
9.09.2001
4105
15
814
5114
2001
1-2.03.2001
6.09.2001
30.07.2001
7.09.2001
8.09.2001
11.09.2001
4102
16
815
5115
2001
12-13.09.2001
25.09.2001
12.09.2001
25.09.2001
25.09.2001
26.09.2001
4104
17
816
5116
2001
3-4.10.2001
11.10.2001
1.10.2001
11.10.2001
11.10.2001
11.10.2001
4106

Objaśnienie kolumn:

1 - numer fabryczny wagonu
2 - numer inwentarzowy wagonu
3 - numer karty tramwaju
4 - rok produkcji wagonu
5 - data odbycia próbnej jazdy 18-godzinnej
6 - data przyjazdu do zajezdni Zawodzie
7 - data odbioru technicznego wagonu, data założenia karty tramwaju
8 - data wpisania na stan inwentarzowy
9 - data odbycia tzw.przeglądu zerowego - data rejestracji wagonu, dopuszczenia do ruchu i rozpoczęcia gwarancji
10 - data rozpoczęcia eksploatacji liniowej
11 - rozpoczęcie eksploatacji liniowej - numer pociągu

Uwagi odnośnie wagonu nr 800. Przez pewien okres czasu (do września/października 2000r.) wagon miał na tabliczce znamionowej wybity numer fabryczny 001, zamiast obecnego 01. Ponadto w dniach od 21.03.2001 do 23.04.2001 został wysłany do Szczecina, gdzie przechodził jazdy testowe - Miejski Zakład Komunikacji nadał mu w tym okresie tymczasowy numer taborowy 783.


STRONA GŁÓWNA
TYPY TABORU