WAGONY TYPU 116Nd
Wagony typu 116Nd charakteryzują się następującymi danymi eksploatacyjnymi:
Producent
|
Alstom-Konstal
|
Lata produkcji seryjnej
|
2000-2001
|
Ilość wyprodukowanych wagonów
|
17
|
Długość całkowita
|
24050 mm
|
Szerokość maksymalna
|
2350 mm
|
Wysokość (bez pantografu)
|
3360 mm
|
Masa własna
|
28000 kg
|
Układ osi
|
Bo' 2 Bo'
|
Rozstaw osi wózka
|
1800 mm
|
Minimalny promień łuku
|
18 m
|
Liczba i moc silników
|
4 x 120 kW
|
Prędkość maksymalna
|
80 km/h
|
Układ drzwi
|
2-2/0/2-2
|
Szerokość drzwi
|
1300 mm
|
Wysokość podłogi
|
590/340 mm
|
Powierzchnia niskiej podłogi
|
~26 m2
|
Liczba miejsc siedzących
|
46 (w tym 12 siedzeń typu 11/2)
|
Liczba miejsc ogółem (5 osób/m2)
|
169
|
Pojemność szczytowa wagonu
|
280
|
CHARAKTERYSTYKA WAGONU
1. Linia zewnętrzna.
Ściany przednia i tylna zaprojektowane zostały przez firmę NCART z Warszawy. Zastosowano panoramiczną, owalną szybę o dużej powierzchni, która jest wklejana w konstrukcję ściany. Boczne szyby w kabinie motorniczego są asymetryczne - dolna linia prawej szyby jest obniżona, co zdecydowanie poprawia widoczność. Dzięki wąskim słupkom wszystkie szyby kabiny tworzą jednolitą całość. Owalne kształty konsekwentnie zastosowano w pozostałych elementach stylistycznych takich, jak obudowy reflektorów, zderzaki, pokrywy sprzęgów i wysięgniki lusterek.
Ściany boczne wyposażone zostały w okna oasadzane w specjalnych ramach aluminiowych. Zastosowano cztery pary dwuskrzydłowych drzwi o prześwicie 1300 mm - pierwsze skrzydło pierwszych drzwi jest niezależnym wejściem do kabiny motorniczego, a w drugich drzwiach zamontowano sterowaną przez motorniczego platformę ułatwiającą wejście do wagonu osobom na wózkach inwalidzkich. Tablice kierunkowe (przednia, dwie boczne oraz tylna) stanowią wyświetlacze matrycowe.
2. Wnętrze.
Zastosowano siedzenia tapicerowane poznańskiej firmy STER (typ 4 MS), które mocowane są do ścian bocznych (poza siedzeniami umieszczonymi na skrzyniach z aparaturą i na podestach). Niestety, zamontowano aż 12 siedzeń typu 11/2 ("matka z dzieckiem") o szerokości 700 mm, które są za duże na jedną osobę, a za małe na dwie osoby. Jednak dzięki temu uzyskano dość szerokie przejście między siedzeniami, wynoszące 850 mm.
W okolicy drzwi umieszczono wielofunkcyjne kolumny, które wyposażono w (od góry) głośnik akustycznej informacji pasażerskiej, hamulec bezpieczeństwa i przycisk alarmowy, przycisk otwierania drzwi, kasownik elektroniczny firmy R&G oraz zamykaną śmietniczkę.
Ponadto przedział pasażerski wyposażony jest w centralny tunel oświetlenia i ogrzewanie nawiewne. Na przeciwko druch drzwi zamontowano dwa stanowiska do mocowania wózków inwalidzkich wyposażone w deskę oporową i bezwładnościowy pas bezpieczeństwa. Zawieszone są również dwa wyświetlacze diodowe informujące o kierunku jazdy i nazwie następnego przystanku.
3. Kabina motorniczego.
Pulpit sterowniczy zaprojektowany został przez firmę NCART. Deska rozdzielcza wykonana jest z tworzyw sztucznych wysokiej jakości. Wyposażona jest w tachograf firmy MESIT oraz komputer podkładowy informujący za pomocą układu 40 diod LED i dwuwierszowego wyświetlacza LCD o stanie podstawowych podzespołów. Kontroli i przełączniki zgrupowano po obu stronach tachografu, a te najczęściej używane zlokalizowano w bezpośrednim sąsiedztwie oparcia dla prawej ręki motorniczego. W deskę rozdzielczą wkomponowano również autokomputer SRG-3000 firmy R&G (częściowo kompatybilny z autokomputerami stosowanymi w pozostałych wagonach tramwajowych PKT), kasę fiskalną wraz z drukarką biletów R&G oraz radiotelefon firmy Ericsson. Po lewej stronie fotela umieszczony jest ręczny zadajnik jazdy z wbudowanym czuwakiem (drugi czuwak, w formie tradycyjnego pedału, znajduje się na podłodze) oraz przycisk awaryjny. Kabina posiada własny agregat klimatyzacyjny.
4. Układ elektryczny i pozostałe elementy.
Wagon napędzany jest czterema asynchronicznymi silnikami na prąd zmienny, chłodzonymi powietrzem. Układ sterowania zbudowany jest na elementach półprzewodnikowych IGBT i umożliwia odzysk energii podczas hamowania. Zamiana prądu stałego na prąd zmienny następuje w falowniku ONIX 800 firmy Alstom. Cała aparatura umieszczona jest na dachu wagonu. Wagon posiada trzy wózki produkcji LHB - dwa skrajne są napędowe, a środkowy jest toczny. Każdy wózek wyposażony jest w hamulce tarczowe i szynowe. Pobór energii z sieci górnej następuje za pomocą pantografu jednoramiennego.
ZESTAWIENIA DOTYCZĄCE WAGONÓW 116Nd
Nazwa techniczna - wagon tramwajowy silnikowy typu 116Nd
Nazwa handlowa - CITADIS® 100 Katowice
Nazwa nadana w plebiscycie "Gazety Wyborczej" - Karlik
Producent: Alstom-Konstal S.A. w Chorzowie
Właściciel: Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach
30.06.2000 - prezentacja pierwszego wagonu podczas tzw. roll-out'u w
zakładach Konstal (uczestniczył wagon o nrze fabr.01)
13.07.2000 - pierwszy wyjazd na trasę (wagon o nrze fabr.01 przejechał
trasę Chorzów Konstal - Chorzów Stadion Śląski - Chorzów Konstal)
08.12.2000 - uzyskanie homologacji na typ 116Nd
03.05.2001, godz.10:33 - wagon 801 jako pociąg planowy
4105 opuszcza zajezdnię Zawodzie (rozpoczęcie eksploatacji liniowej)
17.09.2001 - poświęcenie wagonów i oficjalne wprowadzenie do eksploatacji
podczas uroczystości w zajezdni Zawodzie (uczestniczyły wagony 802, 810
i 811)
Wszystkie wagony znajdują się na stanie inwentarzowym Zakładu Komunikacji Tramwajowej nr 5 w Katowicach.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
01
|
800
|
5103
|
2000
|
22-23.09.2000
|
6.09.2001
|
1.02.2001
|
7.09.2001
|
12.09.2001
|
7.09.2001
|
604
|
02
|
801
|
5100
|
2000
|
11-12.12.2000
|
15.12.2000
|
14.12.2000
|
1.05.2001
|
3.05.2001
|
3.05.2001
|
4105
|
03
|
802
|
5101
|
2000
|
12-13.12.2000
|
15.12.2000
|
14.12.2000
|
1.05.2001
|
3.05.2001
|
4.05.2001
|
4103
|
04
|
803
|
5102
|
2000
|
13-14.12.2000
|
15.12.2000
|
14.12.2000
|
1.05.2001
|
3.05.2001
|
3.05.2001
|
4101
|
05
|
804
|
5104
|
2000
|
14-15.12.2000
|
19.12.2000
|
19.12.2000
|
1.05.2001
|
3.05.2001
|
3.05.2001
|
4103
|
06
|
805
|
5105
|
2000
|
17-18.12.2000
|
19.12.2000
|
19.12.2000
|
1.05.2001
|
3.05.2001
|
4.05.2001
|
4105
|
07
|
806
|
5106
|
2000
|
27-28.12.2000
|
6.09.2001
|
8.05.2001
|
7.09.2001
|
12.09.2001
|
12.09.2001
|
4102
|
08
|
807
|
5107
|
2001
|
6-7.03.2001
|
6.09.2001
|
3.07.2001
|
7.09.2001
|
9.09.2001
|
8.09.2001
|
4102
|
09
|
808
|
5108
|
2001
|
9-10.01.2001
|
6.09.2001
|
8.05.2001
|
7.09.2001
|
14.09.2001
|
15.09.2001
|
4101
|
10
|
809
|
5109
|
2001
|
1-2.08.2001
|
6.09.2001
|
16.05.2001
|
7.09.2001
|
13.09.2001
|
13.09.2001
|
4103
|
11
|
810
|
5110
|
2001
|
22-23.01.2001
|
6.09.2001
|
16.05.2001
|
7.09.2001
|
8.09.2001
|
8.09.2001
|
4104
|
12
|
811
|
5111
|
2001
|
23-24.02.2001
|
6.09.2001
|
7.08.2001
|
7.09.2001
|
8.09.2001
|
9.09.2001
|
4101
|
13
|
812
|
5112
|
2001
|
10-11.07.2001
|
6.09.2001
|
30.07.2001
|
7.09.2001
|
9.09.2001
|
7.09.2001
|
604
|
14
|
813
|
5113
|
2001
|
31.07-1.08.2001
|
6.09.2001
|
11.07.2001
|
7.09.2001
|
8.09.2001
|
9.09.2001
|
4105
|
15
|
814
|
5114
|
2001
|
1-2.03.2001
|
6.09.2001
|
30.07.2001
|
7.09.2001
|
8.09.2001
|
11.09.2001
|
4102
|
16
|
815
|
5115
|
2001
|
12-13.09.2001
|
25.09.2001
|
12.09.2001
|
25.09.2001
|
25.09.2001
|
26.09.2001
|
4104
|
17
|
816
|
5116
|
2001
|
3-4.10.2001
|
11.10.2001
|
1.10.2001
|
11.10.2001
|
11.10.2001
|
11.10.2001
|
4106
|
Objaśnienie kolumn:
1 - numer fabryczny wagonu
2 - numer inwentarzowy wagonu
3 - numer karty tramwaju
4 - rok produkcji wagonu
5 - data odbycia próbnej jazdy 18-godzinnej
6 - data przyjazdu do zajezdni Zawodzie
7 - data odbioru technicznego wagonu, data założenia karty tramwaju
8 - data wpisania na stan inwentarzowy
9 - data odbycia tzw.przeglądu zerowego - data rejestracji wagonu, dopuszczenia
do ruchu i rozpoczęcia gwarancji
10 - data rozpoczęcia eksploatacji liniowej
11 - rozpoczęcie eksploatacji liniowej - numer pociągu
Uwagi odnośnie wagonu nr 800. Przez pewien okres czasu (do września/października 2000r.) wagon miał na tabliczce znamionowej wybity numer fabryczny 001, zamiast obecnego 01. Ponadto w dniach od 21.03.2001 do 23.04.2001 został wysłany do Szczecina, gdzie przechodził jazdy testowe - Miejski Zakład Komunikacji nadał mu w tym okresie tymczasowy numer taborowy 783.
STRONA GŁÓWNA |