WYDARZENIA - ZIMA 2001/2002


Tegoroczna zima jest jedną z najcięższych od kilku (kilkunastu?) lat. W zeszłym roku śnieg leżał może z 2-3 razy, ale za to w tym roku mamy go aż nadto.

Obfite opady śniegu, połączone z silnym wiatrem i mrozem powodują mnóstwo komplikacji w ruchu tramwajowym. Począwszy od zwykłych defektów taboru spodowanych zawilgoceniem instalacji elektrycznej, przez wykolejenia i rozjechania na zwrotnicach, na zablokowaniu przez zaspy śnieżne całych odcinków tras.

Od połowy grudnia po sieci tramwajowej jeżdżą przeróżne pługi - samobieżne, jak i wynalazki osadzane na lorkach i pchane przez zwykły wagon roboczy:

Zakład
Typ i numer taborowy
Typ
ZKT-1 Będzin
lorka-13
pług lemieszowy
lorka-21
pług rotacyjny
lorka-22
pług rotacyjny
N-36R
pług rotacyjny
ZUTiKT-2 Chorzów
N-41R
pług rotacyjny
N-114R
pług rotacyjny
ZKT-3 Bytom
N-23
pług lemieszowy
lorka-29
pług rotacyjny
lorka-30
pług rotacyjny
N-35R
pług lemieszowy
ZKT-4 Gliwice
N-93
pług lemieszowy
4N-120
pług lemieszowy
ZKT-5 Katowice
KSW-33R
pług rotacyjny
N-34R
pług lemieszowy

Do pchania lorek w ZKT-1 i ZKT-3 używano wagonów 4N-32, 4N-37, N-113 i N-130R. Do odśnieżania używa się ponadto koparko-ładowarek Fadroma i UN53, ciągników Białoruś i Ursus oraz zwykłych szufli i łopat.

Sądnym dniem okazał się 2 stycznia 2002r. W nocy w wyniku ogromnych opadów śniegu i wichury zasypana została dokładnie cała sieć. Od późnych godzin wieczornych w dniu 1 stycznia ogłoszono w PKT stopień alarmowy równy klęsce żywiołowej - do ośnieżania i odkopywania tras ruszyły wszystkie służby, łącznie z kursantami Ośrodka Szkolenia. Przez krótszy lub dłuższy czas zawieszone było kursowanie całości lub części linii 6, 8, 9, 12, 13, 14, 16, 21, 22, 25, 26, 27, 28 i 41. Ponadto, ze względu na defekt wagonu N-1118 przez dwa dni (2 i 3 stycznia) nie kursowała linia 38. Ruch na całej sieci przywrócono dopiero 3 stycznia o godz.6:15, kiedy udrożniona została linia 25 na odcinku od Będzina do Żychcic. Kronika przebiegu wydarzeń.


STRONA GŁÓWNA
WYDARZENIA