WYDARZENIA - PRACE TOROWE NA ULICY GLIWICKIEJ W KATOWICACH
We wrześniu 2002 r. rozpoczęto prace przy modernizacji odcinka ulicy Gliwickiej w Katowicach - od skrzyżowania z ulicą Dąbrówki aż do miejsca, gdzie zakończono modernizację kilkanaście miesięcy wcześniej (tuż za przejazdem kolejowym). Modernizacja objęła przebudowę instalacji podziemnych (w tym przepustu wodnego) oraz remont torowiska torowiska tramwajowego i nawierzchni. Docelowo, po zakończeniu robót, likwidacji ulegnie odcinek jednotorowy.
Pierwszy etap robót rozpoczął się 15 września 2002 r. Wówczas wydłużeniu uległ odcinek jednotorowy Katowice Dąbrówki - Załęże Przejazd Kolejowy. Jeden z jego końców przesunięty został o około 100 metrów bliżej katowickiego Placu Wolności. Na odcinku od starego końca odcinka do nowego rozjazdu pociągi linii 7 i 40 jeździły lewym torem w kierunku jazdy do Katowic.
20 października 2002 r. ruch przełożono na specjalnie wybudowany tor objazdowy - tor ten znajdował się bliżej północnej krawędzi jezdni.
W dniach 9-11 listopada 2002 r. ruch był przerwany - trwały prace przy przebudowie przepustu wodnego na potoku Wujek, który znajduje się między przejazdem kolejowym, a zachodnim końcem odcinka jednotorowego.
Od 24 listopada 2002 r. tramwaje zaczęły jeździć po jednym z torów docelowych - prawym w kierunku jazdy do Katowic. W tym czasie budowany był tor lewy.
9 grudnia 2002 r. tramwaje przestały jeździć w ogóle. Rozpoczęto prace nad odcinkiem od dawnego końca odcinka jednotorowego aż kawałek za przejazd kolejowy. Skrzyżowanie kolejowe z bocznicą do Huty Baildon uległo likwidacji - jednak istnieje możliwość jego odbudowy, jeśli Huta Baildon takową sfinansuje.
W czasie przerwy w ruchu na ulicy Gliwickiej linie 7 i 40 jadąc z Bytomia i Chorzowa Rynku kończyły jazdę w zajezdni Chorzów Batory. (Dez)organizator komunikacji zmniejszył częstotliwość (z 10- na 14-minutową) i kazał wysyłać w zamian składy 2x105N w miejsce stodwójek. Na linii 7 chorzowskie składy stopiątek pojawiły się więc planowo drugi raz w historii (pierwszy raz - 1 listopada 2002 r.).
Po katowickiej stronie nieczynnego odcinka uruchomiona została tymczasowa linia nr 37. Tramwaje oznaczone takim numerem ostatni raz jeździły 30 kwietnia 1991 r. (wówczas w relacji Chorzów Rynek - Szopienice Pętla). Obsługiwane były wówczas składami 2x102N/Na z zajezdni Chorzów Batory. Tym razem obsługę stanowiły składy 2x105N/Na (w dni wolne - solówki) z zajezdni Stroszek, a linia kursowała na trasie Zawodzie Pętla - Katowice Plac Wolności (co 7 minut).
Komunikację zastępczą obsługiwał początkowo PKM Katowice. Zatramwajów kursujących na trasie Katowice Plac Wolności - Chorzów Batory Piekarska było teoretycznie siedem, jednak w godzinach 10-12 w celu zapewnienia kierowcom przerwy posiłkowej na trasę wyjeżdżały rezerwy w postaci autobusów obsługujacych tzw. biski, czyli linie szczytowe, które zwykle w tym czasie mają przerwę w zajezdni. Takich rezerw było trzy. Dodatkowo wieczorem (po 19) wyjeżdżał dodatkowy autobus (krótki), który wykonywał później kursy nocne. W niedziele i święta autobusy podstawiał oddział PKMu z Zawodzia.
Od 21 grudnia 2002 r. komunikacja zastępcza przeszła w ręce PKM-u Bytom. Katowicki PKM nie był zainteresowany dalszą obsługą linii i umowy z nim nie przedłużono. Zmiana przewoźnika spowodowała zmianę tonacji kolorystycznej autobusów z żółtej na czerwoną, zdecydowane pogorszenie jakości taboru i więcej wypadających kursów, gdyż PKM Katowice zajezdnię ma 300 metrów od trasy linii, a PKM Bytom kilkanaście kilometrów dalej.
Od 2 stycznia 2003 r., po wznowieniu ruchu, tramwaje nadal jeżdżą jednym torem - jest to lewy tor w kierunku jazdy do Chorzowa Batorego. W budowie jest tor prawy na całym pozostałym odcinku.
Maj 2003 r. - roboty osiągnęły etap budowy drugiego toru. Do kwietnia straszyła tylko dziura w ziemi, później w dziurze tej pojawiły się płyty łódzkie, później rozpoczął się montaż szyn. Na odcinku objętym pracami w marcu uruchomiono wahadłową sygnalizację drogową.
30 maja 2003 r. po raz ostatni wstrzymany został ruch na remontowanym odcinku. Do 2 czerwca trwały prace przy podłączaniu drugiego toru. Organizacja ruchu tramwajowego była podobna jak w grudniu 2002 roku - linie 7 i 40 kończyły jazdę w zajezdni Chorzów Batory, a z Katowic do Zawodzia kursowała linia 37. Komunikacja zastępcza w obsadzie 7 autobusów obsługiwana była przez PKM Bytom.
Od 2 czerwca 2003 r. od wyjazdu wznowiony został ruch po ulicy Gliwickiej. Tramwaje kursują obydwoma wyremontowanymi torami - odcinek jednotorowy wraz z sygnalizacją zabezpieczającą uległy likwidacji. Linie 36 i 40 są obecnie w całości dwutorowe. Przystanek Katowice Dąbrówki wrócił na swoje stałe miejsce.
We wrześniu 2003 roku rozpoczęły się prace przy kolejnym etapie prac remontowych - obejmują one kolejny odcinek ulicy Gliwickiej - od skrzyżowania z ulicą Dąbrówki do placu Wolności.
Serwis internetowy w budowie "Komunikacja miejska na Górnym Śląsku"
- (c) Jakub Jackiewicz 2003
Serwis umieszczony na serwerze WPK Katowice -
http://www.wpk.katowice.pl/