WYDARZENIA - ZAWODY SPORTOWE NA STADIONIE ŚLĄSKIM
W ciągu ostatniego roku na Stadionie Śląskim w Chorzowie odbyły się trzy duże imprezy sportowe (aż trzy, chociaż w porównaniu z dawnymi latami to raczej tylko trzy) - dwa mecze piłkarskie i jedne zawody żużlowe. Z tej okazji uruchamiane były pociągi specjalne służącego do przywożenia i rozwożenia kibiców. Niektórzy niewtajemniczeni mogli przekonać się do czego służy trzeci tor łączący dwie pętlę pod Stadioniem. Tradycyjnie podczas tych imprez wszystkie pociągi planowe linii 6, 11 i 41 obsługiwane były wyłącznie taborem 2x105N (stodwójki i "szaraki" vel "Karliki" były wycofywane z trasy z uwagi na mniejszą pojemność).
MECZ POLSKA-NORWEGIA
Mecz piłkarski Polska-Norwegia odbył się 1 września 2001r. Uruchomiono wówczas aż 16 pociągów specjalnych (w czasie późniejszych zawodów liczba ta systematycznie spadała) - wszystkie obsługiwane taborem 2x105N:
Problemem natury technicznej był odcinek jednotorowy w centrum Chorzowa oraz słaba moc podstacji w Piaśnikach (na trasie linii 11). Przy pomocy Służby Kontroli Ruchu oraz Pogotowia Górnej Sieci udało się jednak nad techniką zapanować i wszystko odbyło się zgodnie z planem. Zdjęcia wykonane zostały podczas postoju wagonów w czasie trwania meczu.
MECZ POLSKA-UKRAINA
6 października 2001r. odbył się kolejny mecz, tym razem Polska-Ukraina. Zmieniono nieco organizację ruchu oraz zmniejszono ilość pociągów specjalnych - wyjechało ich tylko 11 (wszystkie obsługiwane taborem 2x105N):
Zdjęć brak, bo moja skromna osoba woziła się tego dnia po Krakowie ;-)
GRAND PRIX EUROPY NA ŻUŻLU
Przez prawie rok była cisza i spokój, aż dopiero 14 września 2002r. zorganizowano na Stadionie Śląskim kolejną wielką imprezę. Tym razem nie był to mecz piłkarski lecz zawody o Grand Prix Europy na żużlu. Tym razem wyjechało tylko 10 pociągów specjalnych (z czego dwa dopiero po zawodach):
Ogólnie organizacja pozostawiała tym razem wiele do życzenia - pociągi jeździły bardzo nieregularnie, a oznakowanie było fatalne. Plusem było za to pojawienie się dużej ilości wagonów w malowaniu zakładowym.
MECZ POLSKA-WĘGRY
Mecz piłkarski Polska-Węgry odbył się 29 marca 2003r. Uruchomiono 13 pociągów specjalnych - wszystkie obsługiwane taborem 2x105N. Tym razem pociągi specjalne otrzymały numerację zgodną z rozkładem jazdy z KZK GOP, a tym samym ich numery dublowały się - uruchomione zostały dwie linie specjalne S-1 (Katowice Plac Wolności - Chorzów Stadion Śląski) i S-2 (Bytom Plac Sikorskiego - Chorzów Stadion Śląski), lecz nigdzie poza rozkładem nie były te oznaczenia stosowane. Na linii S-1 kursowały pociągi nr S1-S7 (poc.S1-S5 uruchomione przez ZUTiKT-2, a S6-S7 przez ZKT-5), a na linii S-2 kursowały pociągi nr S1-S6 (wszystkie z ZKT-3). Ponadto zmiany dotknęły również linii nr 6, 11, 12 i 41 - podmiany taboru, dodatkowe kursy, itp.
Przebieg organizacji ruchu:
Na linii 12 jedyną zmianą, ale w sumie dość istotną była obsługa taborem 2x105N przez cały dzień obu pociągów planowych - poc.121 obsługiwany był wagonami 554+555, natomiast poc.122 - wagonami 659+660. Pociąg tzw. nocny nr 1211 obsługiwany był planowo stodwójką (brak danych nt. numeru wagonu).
Linia nr 6. Do południa obsada taborowa wyglądała następująco: poc.601 - wagon 803, poc.602 - 816, poc.603 - 814, poc.604 - 807 i poc.605 - 813. Po godzinie 14:00 rozpoczęły się podmiany taboru ze 116Nd na 2x105N, jednocześnie (w myśl rozkładu jazdy KZK GOP) podmienione pociągi otrzymały numery w zakresie 611-615. Obsada taborowa wyglądała następująco: poc.611 - 578+577 (po 18 - 702+701, po 23 - 583+584), poc.612 - 726+727, poc.613 - 680+679, poc.614 - 313+314, poc.615 - 571+618. Nocne kursy na linii 6 zwykle wykonuje poc.611, tym razem był to poc.616, a obsługiwany był wagonem 598.
Linia nr 11. Do godzin popołudniowych kursowały same stodwójki - poc.111 - wagon 161, poc.112 - 228, poc.113 - 204, poc.114 - 209, poc.115 - 112, poc.116 - 230, poc.117 - 157 (po 12 - 205), poc.118 - 155. Po 16 na trasę zamiast dwóch stodwójek wyjechały składy 2x105N, były to poc.119 (za 116) obsługiwany wagonami 697+698 oraz poc.1110 (za 118) obsługiwany wagonami 695+696. Jednocześnie poc.112 zjechał do zajezdni, a poc.113 objął wagon 183. Po zakończeniu meczu na trasę wyjechały jeszcze dwa dodatkowe pociągi - poc.1112 obsługiwany wagonami 574+573 oraz poc.1113 - 769+770. Pociąg tzw.nocny nr 1111 kursował planowo (brak danych na temat numeru wagonu).
Linia nr 41. Podobnie jak na linii 6 po 14 nastąpiły zamiany taboru. Do tej godziny kursowały następujące wagony: poc.4101 - 811, poc.4102 - 805, poc.4103 - 815, poc.4104 - 804 oraz poc.4105 - 362. Później wyjechały podmiany w następującym zestawieniu: poc.4111 - 746+745, poc.4112 - 783+784, poc.4113 - 728+692, poc.4114 - 732+733 oraz poc.4115 - 715+716.
Po 16, aż do rozpoczęcia meczu oraz po jego zakończeniu (po 22) do około północy na trasach pojawiły się pociągi specjalne. Kursowały one raczej operatywnie, niż zgodnie z rozkładem jazdy z KZK GOP. Obsługiwały je następujące wagony: (linia S-1) poc.S1 - 582+580, poc.S2 - 594+593, poc.S3 - 335+336, poc.S4 - 675+676 (podmieniony na 579+592), poc.S5 - 574+573 (podmieniony na 607+686), poc.S6 - 317+321, poc.S7 - 691+689 oraz (linia S-2) składy 357+358, 456+457, 464+465, 495+496, 641+642 i 773+774 (brak pełnych danych nt. przydziałów do konkretnych pociągów). Przed zakończeniem meczu dołączył do nich jeszcze skład 741+743 jako coś w rodzaju pociągu rezerwowego. Po zakończeniu meczu pociągi specjalne rozjechały się w stronę Bytomia i Katowic (bez zwracania uwagi na rozkład jazdy i założone kierunki jazdy), niektóre pociągi na polecenie Służby Kontroli Ruchu nie zatrzymywały się na przystankach pośrednich.
Podziękowania dla Michała (za informacje o przebiegu ruchu i obsadzie wagonowej) oraz dla Krzysztofa Bojdy za udostępnienie zdjęć.
Serwis internetowy w budowie "Komunikacja miejska na Górnym Śląsku"
- (c) Jakub Jackiewicz 2003
Serwis umieszczony na serwerze WPK Katowice -
http://www.wpk.katowice.pl/