TABOR


WYDARZENIA - ZAWODY SPORTOWE NA STADIONIE ŚLĄSKIM


W ciągu ostatniego roku na Stadionie Śląskim w Chorzowie odbyły się trzy duże imprezy sportowe (aż trzy, chociaż w porównaniu z dawnymi latami to raczej tylko trzy) - dwa mecze piłkarskie i jedne zawody żużlowe. Z tej okazji uruchamiane były pociągi specjalne służącego do przywożenia i rozwożenia kibiców. Niektórzy niewtajemniczeni mogli przekonać się do czego służy trzeci tor łączący dwie pętlę pod Stadioniem. Tradycyjnie podczas tych imprez wszystkie pociągi planowe linii 6, 11 i 41 obsługiwane były wyłącznie taborem 2x105N (stodwójki i "szaraki" vel "Karliki" były wycofywane z trasy z uwagi na mniejszą pojemność).


MECZ POLSKA-NORWEGIA

Mecz piłkarski Polska-Norwegia odbył się 1 września 2001r. Uruchomiono wówczas aż 16 pociągów specjalnych (w czasie późniejszych zawodów liczba ta systematycznie spadała) - wszystkie obsługiwane taborem 2x105N:

Problemem natury technicznej był odcinek jednotorowy w centrum Chorzowa oraz słaba moc podstacji w Piaśnikach (na trasie linii 11). Przy pomocy Służby Kontroli Ruchu oraz Pogotowia Górnej Sieci udało się jednak nad techniką zapanować i wszystko odbyło się zgodnie z planem. Zdjęcia wykonane zostały podczas postoju wagonów w czasie trwania meczu.

Przystanek na Pętli Zachodniej   Pociąg specjalny nr S6   Tor łączący Pętlę Wxchodnią z Pętlą Zachodnią   Pociąg specjalny nr S16

Pociąg specjalny nr S8   Pociąg specjalny nr S17   Stał się cud - udało się zaprogramować wyświetlacze na niestandardowe napisy ;-)   Bujne krzaki ewidentnie utrudniały fotografowanie

Oznakowanie pociągu specjalnego nr S17   Oznakowanie pociągu specjalnego nr S6   Widok na sznur stopiątek


MECZ POLSKA-UKRAINA

6 października 2001r. odbył się kolejny mecz, tym razem Polska-Ukraina. Zmieniono nieco organizację ruchu oraz zmniejszono ilość pociągów specjalnych - wyjechało ich tylko 11 (wszystkie obsługiwane taborem 2x105N):

Zdjęć brak, bo moja skromna osoba woziła się tego dnia po Krakowie ;-)


GRAND PRIX EUROPY NA ŻUŻLU

Przez prawie rok była cisza i spokój, aż dopiero 14 września 2002r. zorganizowano na Stadionie Śląskim kolejną wielką imprezę. Tym razem nie był to mecz piłkarski lecz zawody o Grand Prix Europy na żużlu. Tym razem wyjechało tylko 10 pociągów specjalnych (z czego dwa dopiero po zawodach):

Ogólnie organizacja pozostawiała tym razem wiele do życzenia - pociągi jeździły bardzo nieregularnie, a oznakowanie było fatalne. Plusem było za to pojawienie się dużej ilości wagonów w malowaniu zakładowym.

Pociąg specjalny nr S7 na katowickim Rondzie   Pociąg specjalny nr S6 woził się cały czas z napisem treści "13 ZAJEZDNIA CHORZÓW BATO" na wyświetlaczach...   Pociąg specjalny nr S5 na Pętli Zachodniej   Tak właśnie wygląda dbałość o oznakowanie... (tandetny "kwadrat" przerabiany z czegoś innego, bzdurny napis na tablicy i brak tabliczki z numerem kolejnym pociągu)

Pociąg specjalny nr S3   Boczne tablice bytomskich pociągów przerabiane były z tablic linii 41bis (stąd taka dziwna literka "S")


MECZ POLSKA-WĘGRY

Mecz piłkarski Polska-Węgry odbył się 29 marca 2003r. Uruchomiono 13 pociągów specjalnych - wszystkie obsługiwane taborem 2x105N. Tym razem pociągi specjalne otrzymały numerację zgodną z rozkładem jazdy z KZK GOP, a tym samym ich numery dublowały się - uruchomione zostały dwie linie specjalne S-1 (Katowice Plac Wolności - Chorzów Stadion Śląski) i S-2 (Bytom Plac Sikorskiego - Chorzów Stadion Śląski), lecz nigdzie poza rozkładem nie były te oznaczenia stosowane. Na linii S-1 kursowały pociągi nr S1-S7 (poc.S1-S5 uruchomione przez ZUTiKT-2, a S6-S7 przez ZKT-5), a na linii S-2 kursowały pociągi nr S1-S6 (wszystkie z ZKT-3). Ponadto zmiany dotknęły również linii nr 6, 11, 12 i 41 - podmiany taboru, dodatkowe kursy, itp.

Przebieg organizacji ruchu:

Na linii 12 jedyną zmianą, ale w sumie dość istotną była obsługa taborem 2x105N przez cały dzień obu pociągów planowych - poc.121 obsługiwany był wagonami 554+555, natomiast poc.122 - wagonami 659+660. Pociąg tzw. nocny nr 1211 obsługiwany był planowo stodwójką (brak danych nt. numeru wagonu).

2x105N-554+555 jako pociąg planowy nr 121 (Bytków Telewizja)          2x105Na-659+660 jako pociąg planowy nr 122 (Alfred)

Linia nr 6. Do południa obsada taborowa wyglądała następująco: poc.601 - wagon 803, poc.602 - 816, poc.603 - 814, poc.604 - 807 i poc.605 - 813. Po godzinie 14:00 rozpoczęły się podmiany taboru ze 116Nd na 2x105N, jednocześnie (w myśl rozkładu jazdy KZK GOP) podmienione pociągi otrzymały numery w zakresie 611-615. Obsada taborowa wyglądała następująco: poc.611 - 578+577 (po 18 - 702+701, po 23 - 583+584), poc.612 - 726+727, poc.613 - 680+679, poc.614 - 313+314, poc.615 - 571+618. Nocne kursy na linii 6 zwykle wykonuje poc.611, tym razem był to poc.616, a obsługiwany był wagonem 598.

2x105Na-313+314 jako pociąg planowy nr 614 w towarzystwie 2x105Na-691+689 (pociąg specjalny linii S-1 nr S7) - Chorzów Stadion Śląski

Linia nr 11. Do godzin popołudniowych kursowały same stodwójki - poc.111 - wagon 161, poc.112 - 228, poc.113 - 204, poc.114 - 209, poc.115 - 112, poc.116 - 230, poc.117 - 157 (po 12 - 205), poc.118 - 155. Po 16 na trasę zamiast dwóch stodwójek wyjechały składy 2x105N, były to poc.119 (za 116) obsługiwany wagonami 697+698 oraz poc.1110 (za 118) obsługiwany wagonami 695+696. Jednocześnie poc.112 zjechał do zajezdni, a poc.113 objął wagon 183. Po zakończeniu meczu na trasę wyjechały jeszcze dwa dodatkowe pociągi - poc.1112 obsługiwany wagonami 574+573 oraz poc.1113 - 769+770. Pociąg tzw.nocny nr 1111 kursował planowo (brak danych na temat numeru wagonu).

Linia nr 41. Podobnie jak na linii 6 po 14 nastąpiły zamiany taboru. Do tej godziny kursowały następujące wagony: poc.4101 - 811, poc.4102 - 805, poc.4103 - 815, poc.4104 - 804 oraz poc.4105 - 362. Później wyjechały podmiany w następującym zestawieniu: poc.4111 - 746+745, poc.4112 - 783+784, poc.4113 - 728+692, poc.4114 - 732+733 oraz poc.4115 - 715+716.

116Nd-815 jako pociąg planowy nr 4103 zjeżdża po podmianie do zajezdni Zawodzie (Katowice, ul. Warszawska)   2x105Na-732+733 jako pociąg planowy nr 4114 (Katowice Rynek)   2x105Na-715+716 jako pociąg planowy nr 4115 (Chorzów Stadion Śląski)

Po 16, aż do rozpoczęcia meczu oraz po jego zakończeniu (po 22) do około północy na trasach pojawiły się pociągi specjalne. Kursowały one raczej operatywnie, niż zgodnie z rozkładem jazdy z KZK GOP. Obsługiwały je następujące wagony: (linia S-1) poc.S1 - 582+580, poc.S2 - 594+593, poc.S3 - 335+336, poc.S4 - 675+676 (podmieniony na 579+592), poc.S5 - 574+573 (podmieniony na 607+686), poc.S6 - 317+321, poc.S7 - 691+689 oraz (linia S-2) składy 357+358, 456+457, 464+465, 495+496, 641+642 i 773+774 (brak pełnych danych nt. przydziałów do konkretnych pociągów). Przed zakończeniem meczu dołączył do nich jeszcze skład 741+743 jako coś w rodzaju pociągu rezerwowego. Po zakończeniu meczu pociągi specjalne rozjechały się w stronę Bytomia i Katowic (bez zwracania uwagi na rozkład jazdy i założone kierunki jazdy), niektóre pociągi na polecenie Służby Kontroli Ruchu nie zatrzymywały się na przystankach pośrednich.

2x105N-335+336 jako pociąg specjalny linii S-1 nr  S3 (Katowice, ul. 3 Maja)   2x105Na-317+321 jako pociąg specjalny linii S-1 nr S6 (Katowice, ul. Warszawska)   2x105Na-574+573 jako pociąg specjalny linii S-1 nr S5 (Katowice Rynek)   2x105Na-689+691 jako pociąg specjalny linii S-1 nr S7 (Katowice, ul. 3 Maja)

2x105Na-691+689 jako pociąg specjalny linii S-1 nr S7 (Chorzów Stadion Śląski)   2x105Na-582+580 jako pociąg specjalny linii S-1 nr S1 (Chorzów Stadion Śląski)   2x105Na-594+593 jako pociąg specjalny linii S-1 nr S2 (Chorzów Stadion Śląski)   2x105Na-357+358 jako pociąg specjalny linii S-2 nr (prawdopodobnie) S2  (Chorzów Stadion Śląski)

Podziękowania dla Michała (za informacje o przebiegu ruchu i obsadzie wagonowej) oraz dla Krzysztofa Bojdy za udostępnienie zdjęć.

 


Serwis internetowy w budowie "Komunikacja miejska na Górnym Śląsku" - (c) Jakub Jackiewicz 2003
Serwis umieszczony na serwerze WPK Katowice - http://www.wpk.katowice.pl/