© inż. Miroslav Albrecht

Exkurze PKT Katowice
(19 listopada 1999)


Kroužek Přátel MHD Ostrava przyjechał tego dnia w odwiedziny na Śląsk. Najpierw Czesi zwiedzili zakłady ALSTOM Konstal w Chorzowie. Potem rozpoczęli wycieczkę naszym tramwajem (czerwony 102Na nr 190)...


© inż. Miroslav Albrecht
Imprezę rozpoczęliśmy na torze prób hamowania Konstalu, na ulicy Metalowców w Chorzowie. Czechom bardzo podobał się tramwaj jadący tyłem po splocie torów. Tam też kierownik grupy z KP MHD Ostrava - Ji?? Boh??ek, Przewodniczący KMTM Chorzów Batory - Rafał Bąk i Rzecznik Prasowy - Adam Molecki udzielili wywiadu telewizji lokalnej.

© inż. Miroslav Albrecht
Potem ruszyliśmy w kierunku Bytomia, po drodze mijając zajezdnię tramwajową w Łagiewnikach. Pod sądem pasażerowie opuścili tramwaj - obejrzeli pozostawione w ulicy Jainty fragmenty torów. Następnie spod Kościoła Świętej Trójcy pół setki dodatkowych pasażerów udało się w podróż historycznym wagonem typu N nr 954 na linii nr 38. Bracia z południa nie mogli się nadziwić temu, że tak stary wagon znajduje się wciąż w ruchu planowym...

© inż. Miroslav Albrecht
Po powrocie do centrum Bytomia ponownie wsiedliśmy do naszego czerwonego przegubowca i udaliśmy się w kierunku Rudy Chebzie. Na węźle Bytom Łagiewniki Targowisko czekała na nas duża niespodzianka - na sąsiednim torze pojawił się wagon techniczny typu 13N (nr 107R - żuraw hydrauliczny). W drodze do pętli w Rudzie Śląskiej Chebzie zainteresowanie kolegów z południa wzbudziła okrągła tarcza, zawieszona na przedniej szybie wagonu - czyli tarcza pociągu następnego, dobrze widoczna podczas fotostopu w Świętochłowicach Lipinach.

© inż. Miroslav Albrecht
Na pętli w Rudzie Śląskiej wyjaśniliśmy zasady funkcjonowania sygnalizacji ręcznej, zabezpieczającej odcinki jednotorowe. Czesi obfotografowali liniową "siedemnastkę" z bijącą w oczy reklamą "Różowej Pantery". Potem nastąpiła seria zdjęć grupowych, na których ciężko było się zmieścić...

© inż. Miroslav Albrecht
Z Rudy Chebzie trasą linii 9 (przez Rudę Śląską Nowy Bytom, Wirek i Bykowinę) dojechaliśmy do Zakładu Usług Technicznych i Komunikacji Tramwajowej Nr 2 w Chorzowie Batorym. Zwiedzanie zajezdni i warsztatów poprowadził p. Dyrektor Krzysztof Kusz, wielce zasłużony dla działalności miłośniczej (Członek Honorowy Klubu). Podczas poczęstunku koledzy zza Olzy otrzymali materiały pamiątkowe - proporczyki, odznaki "100 lat elektrycznych tramwajów na Śląsku i w Zagłębiu" i broszurki o najpiękniejszych i najciekawszych liniach tramwajowych, opracowane przez członków Klubu.

Na pamiątkę koledzy z ostravskiego klubu otrzymali również od nas tablicę, którą oznaczony był pociąg specjalny (namalowaną przez Anitę Molecką, żonę V-ce Przewodniczącego)...


Podczas imprezy uczestnicy odwiedzili: Chorzów, Bytom, Świętochłowice i Rudę Śląską. Pasażerowie przejechali 27,40 km, z tego 25,00 pociągiem specjalnym. W imprezie wzięli udział miłośnicy z Ostravy, Brna, Hlu??na, Hranic na Morav?, Klimkovic, Olomouca, Orlov?j?, Prahy i Vratimova.

Imprezę po stronie KMTM Chorzów Batory zorganizowali: Rafał Bąk, Robert Blicharz, Adam i Bogusław Moleccy.

Zgodnie ze zwyczajem KMTM, z imprezy wydane zostały bilety pamiątkowe.
Napisali o nas...


W "Gazecie w Katowicach", lokalnym dodatku "Gazety Wyborczej" nr 271/99 z 20-21 listopada 1999 r. na stronach 1 i 3 ("Kochają stukot kół", autorstwa Bartosza T. Wielińskiego) - opisujący przejazd i wrażenia kolegów z Czech. Załączone zdjęcie wnętrza wozu autorstwa Anny Lewa?skiej.