Z archiwum aktualności Portalu WPK: |
Katowice Prawie dokładnie 20 lat od ostatniej likwidacji linii tramwajowej w GOP (były to odcinki do ulicy Zygmunta Starego i Trynku w Gliwicach) najprawdopodobniej od 1 kwietnia 2006 r. definitywnie zlikwidowane zostaną dwie linie tramwajowe - linia 8 z Bytomia przez Brzeziny Śląskie do Dąbrówki Wielkiej i linia 25 z Będzina przez Grodziec i Wojkowice do Żychcic. Podczas gdy w wielu miastach Europy i świata, a nawet Polski inwestuje się w komunikację tramwajową, buduje nowe linie, modernizuje i kupuje nowy tabor to w GOP likwiduje się trasy tramwajowe. Temat pojawił się w drugiej połowie ubiegłego roku - w trwających wówczas negocjacjach nowej umowy przewozowej pomiędzy Tramwajami Śląskimi, a KZK GOP (umowa obowiązuje w latach 2006-2008) Tramwaje Śląskie zgłosiły propozycję, żeby zwiększyć stawkę za wozokilometr obowiązującą na wszystkich liniach, a ze swojej strony spółka "zlikwiduje część majątku". Ta "część majątku" to właśnie infrastruktura dwóch linii tramwajowych - na liniach tych jest relatywnie najmniejszy wpływ z wykonywanej pracy eksploatacyjnej w przeliczeniu na wielkość infrastruktury. KZK GOP zgodziło się na to rozwiązanie i w zawartej umowie zapisano, że w zakresie linii 8 i 25 obowiązuje ona do 31 marca 2006 r. - po tym dniu linie te mają przestać kursować. Gminy po terenie których kursują obie te linie tramwajowe (Bytom, Piekary Śląskie, Będzin i Wojkowice) są przeciwne likwidacji tramwajów (niektóre nawet zdecydowanie przeciwne, jak Wojkowice). Tymczasem KZK GOP przeprowadziło badania napełnień i struktury biletów na obu tych liniach. Niestety badania te prowadzono w bardzo niekorzystnym okresie - w styczniu i lutym tramwaje miały mnóstwo kłopotów eksploatacyjnych (spowodowanych przede wszystkim wieloletnim niedoinwestowaniem), jeździły nieregularnie, wypadały kursy, zdarzało się, że na linii kursował tylko jeden pociąg. Tak więc wyników tych badań na pewno nie można traktować jako wiążących, a jednak KZK GOP na ich podstawie orzekło, że linie są wysoce deficytowane i tym samym jest to kolejnych argument za ich zamknięciem. Faktem jest, że obie te linie nie należą do specjalnie przepełnionych, dodatkowym problem jest bardzo wysoki odsetek osób podróżujących na gapę. Jednak można poczynić pewne działania, aby te zjawiska ograniczyć - zlikwidować linie autobusowe dublujące tramwaj (zarówno linia 8, jak i 25 są bardzo gęsto pokryte liniami autobusowymi), a gapowiczów odstraszyć (lub zmotywować do zakupu biletów) przez intensyfikację kontroli biletowych. Pojawiają się też drobne, ale dokuczliwe dla pasażerów problemy z zastąpieniem tramwaju autobusem. Linia 8 ma zostać zastąpiona na odcinku Bytom Plac Sikorskiego - Bytom Politechnika Śląska linią nr 31 (tramwajową), natomiast w drugim kierunku losy oferty przewozowej są niejasne - pojawiają się pomysły linii autobusowej z Dąbrówki Wielkiej (a dokładniej z Dołków) przez Rozbark do hipermarketu Tesco w bytomskich Łagiewnikach, wg innych planów może nie być żadnego autobusu w zamian za zlikwidowany tramwaj. Pasażerowie korzystający z przystanku Rozbark Dom Kopalni najprawdopodobniej będą musieli chodzić pieszo, gdyż nie ma w pobliżu istniejącego przystanku autobusowego, a uruchomienie nowego nie jest możliwe bez budowy zatok przystankowych (ulica Siemianowicka jest drogą międzynarodową). W zamian za przystanki Brzeziny Śląskie Dom Kultury i Dąbrówka Wielka Pętla nie przewiduje się żadnego zastępstwa. Podobne problemy są z zastąpieniem linii 25 - przebieg torowiska często niezależnie od ulic uniemożliwia dokładne zdublowanie go autobusem (chodzi przede wszystkim o odcinki Grodziec Browar - Grodziec Poczta oraz Wojkowice CPN - Wojkowice Morcinka). Wg ostatnich projektów zamiast tramwaju ma kursować linia autobusowa oznaczona numerem 25 (czyli takim samym jak linia z Mikołowa do Łazisk) na trasie Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy - Wojkowice - Bobrowniki Rondo, obsługiwana w całości przez autobusy niskopodłogowe. Pomimo protestów gmin KZK GOP nie podjął póki co decyzji o odwołaniu likwidacji linii 8 i 25. 21 marca będziński radny Marek Bugajski rozpoczął nawet protest głodowy przeciwko likwidacji tramwaju. Organizowane są spotkania na wysokim szczeblu, w sprawę włączyło się nawet będzińskie starostwo powiatowe. W dzielnicach powstają listy z podpisami mieszkańców nie zgadzającymi się z decyzjami o likwidacji linii tramwajowych. Ale nawet propozycje dodatkowych dotacji nie przekonują Tramwajów Śląskich (a w dalszej kolejności KZK GOP) do zmiany decyzji. Dziś, na 5 dni przed końcem miesiąca, nadal nie ma ostatecznych decyzji dotyczących tego co stanie się od 1 kwietnia. [JJ] |
|
Piekary Śl., Wojkowice No i stało się. 31 marca 2006 r. w godzinach wieczornych po raz ostatni zjechały do zajezdni tramwaje linii 8 i 25. Od 1 kwietnia obie te linie przestały funkcjonować. Ostatniego dnia na liniach 8 i 25 kursowały następujące wagony:
Ostatnie kursy wykonały poc. 81 (22:47 z Dąbrówki Wielkiej, zjazd do zajezdni Stroszek o 23:23) oraz poc. 252 (23:06 z Żychcic, zjazd do zajezdni Będzin o 23:36). W zamian za linię tramwajową 25 uruchomiona została linia autobusowa... 25. Zdziwionych pasażerów zaskoczyło to, że linia autobusowa rozpoczęła kursowanie już 28 marca - pierwszego dnia jeździł jeden autobus, a w następnych już pełna obsada trzech wozów, dublując przez te kilka dni praktycznie kurs w kurs jeszcze funkcjonującą linię tramwajową. Linia obsługiwana jest przez PKM Sosnowiec O/Będzin i powinny na niej kursować wyłącznie autobusy niskopodłogowe - do obsługi linii zgłoszone są trzy MAN-y NL202 ex Stadtverkehr Kempten (079, 089 i 090). Trasa linii 25 przebiega od przystanku Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy (przy pętli tramwajowej) do przystanku Bobrowniki Rondo. Po drodze autobus jedzie mniej więcej wzdłuż linii tramwajowej, zbaczając z głównej drogi w celu obsłużenia rejonu ulic Kołłątaja i Słowackiego (w Grodźcu) oraz Morcinka i Fabrycznej (w Wojkowicach). Autobus kursuje co 30 minut (wieczorami oraz w niedziele i święta co 60 minut). Za linię 8 nie uruchomiono żadnej linii autobusowej kursującej w relacji pokrywającej w całości dotychczasową linię tramwajową. Od Placu Sikorskiego do Pętli Wrocławskiej w Bytomiu rozpoczęła kursowanie linia tramwajowa 31 (kursuje na niej jeden pociąg o numerze 3110 w dni robocze i 3106 w dni wolne, numeracja wynika z włączenia go do rozkładu linii 41, a obsługiwany jest taborem 1x105N), która pojawia się na przystankach co ok. 28 minut codziennie. MZKP Tarnowskie Góry zamiast autobusu z Dąbrówki Wielkiej (Brzezin Śląskich) do centrum Bytomia zdecydowało się uruchomić linię do hipermarketu Tesco w bytomskiej dzielnicy Łagiewniki. Nowa linia otrzymała numer 148 (dotychczasowa linia 148 kursująca w dni wolne z Bytomia do Piekar Śląskich została włączona do linii 192) i kursuje na trasie Dołki Kaplica - Rozbark - Łagiewniki Tesco-OBI w dni robocze co 30 minut, a w dni wolne co 60 minut (część kursów rano i wieczorem jest skrócona do przystanku Bytom Krakowska). Obsługiwana jest przez PKM Świerklaniec, który kieruje do jej obsługi dwa Solarisy Urbino 10 (o numerach 0401 i 0402). Zmieniono także trasę linii 164 - jadąc z Dąbrówki Wielkiej do Osiedla Powstańców (i z powrotem) autobus objeżdża całe Brzeziny Śląskie (ulicami Harcerską i Kotuchy). Uruchomiony zostałe także dwa przystanki: Brzeziny Śląskie Dom Kultury n/ż i Rozbark Dom Kopalni, w miejscu dotychczasowych przystanków tramwajowych. Na trasie linii 8 już w kilka minut po przejeździe ostatniego tramwaju rozpoczęto demontaż sieci trakcyjnej, który trwał dwa dni. Tymczasem na trasie linii 25 likwidacja infrastruktury została wstrzymana - codziennie na trasie pojawia się samochód pogotowia technicznego lub tramwaj (nauka jazdy lub służbowy), który dokonuje przeglądu sieci trakcyjnej i zabezpiecza ją przed kradzieżą. Wstrzymanie likwidacji związane jest z rozmowami prowadzonymi na szczeblu Tramwaje Śląskie - gmina Będzin, a dotyczącymi ewentualnego dofinansowania ze strony Będzina funkcjonowania linii 25. |