Zmiany w taryfach KZK GOP i PKM Jaworzno od grudnia 2004 roku |
Tramwaje - inwestycje W ramach ciągnącej się od 1998 roku modernizacji linii 6/41 Katowice-Bytom, pod koniec listopada 2004 r. przeprowadzono remont torowiska wraz z wymianą podwójnego odgałęzienia w Bytomiu na Pogodzie oraz na ulicy Siemianowickiej. Od 27 listopada tramwaje linii 6, 8 i 41 kursowały na zmienionych trasach: linie 6 i 41 kończyły jazdę w zajezdni Łagiewniki (od lat 80-tych ubiegłego wieku w zajezdni funkcjonuje warsztat zwrotnic), a linia 8, ze zwiększoną częstotliwością, kursowała na trasie Bytom Pętla Wrocławska - Bytom Plac Sikorskiego. Komunikację zastępczą uruchomiono na trasach Chorzów Stabika - Bytom Plac Sikorskiego i Bytom Plac Sikorskiego - Dąbrówka Wielka Pętla. Pierwotnie remont miał zakończyć się 1 grudnia - ostateczne wznowienie ruchu tramwajowego, po kilkukrotnym przekładaniu, nastąpiło od 5 grudnia. Wykonawca tłumaczył się rzekomą kradzieżą rozjazdu, co jednak jest informacją niepotwierdzoną. Tymczasem w dniach 4-5 grudnia zaplanowano podłączanie wyremontowanych torów w Chorzowie, w rejonie budowanego marketu Carrefour (dawniej Stadion AKS). Nałożenie się obu robót zaowocowało chaosem organizacyjnym, wynikającym między innymi ze specyficznego sposobu organizacji komunikacji zastępczej zależnego od długości przerwy w ruchu (przy przerwie do 48 godzin sprawą zajmuje się samodzielnie spółka Tramwaje Śląskie, dopiero przy dłuższych przerwach wymaga to ingerencji KZK GOP). Tramwaje linii 6, 11 i 41 od Katowic dojeżdżały więc tylko do Stadionu Śląskiego, a pozostałe pociągi linii 11 kursowały na trasie Chebzie - Chorzów Rynek. W niedzielę, po wznowieniu ruchu w Bytomiu, poza przywróceniem kursowania linii 8 na całej trasie, uruchomione zostało kursowanie linii 6 i 41, które od Bytomia dojeżdżały do przystanku Chorzów Rynek. Inną ciekawostką jest fakt, że niejako do tramwajów, po latach, wrócili konduktorzy - mianowicie PKM Bytom podstawił autobusy komunikacji zastępczej wraz z konduktorami (stanowisko konduktora obecne jest w autobusach tego przewoźnika od czerwca br. w ramach programu pilotażowego). Prace przy torowisku w Chorzowie obejmowały remont kapitalny torowiska na długości około 200 metrów w rejonie istniejącego przystanku tramwajowego oraz remont skrzyżowania z ulicą Parkową. Inwestycje związane z kontraktem na modernizację linii 6/41 pod koniec roku 2004 nabrały nieco tempa. Poza pracami torowymi, obejmowały również modernizację infrastruktury zasilającej. Wraz z wznowieniem ruchu na trasie do Brynowa (po zakończeniu remontu ulicy Kochanowskiego, od 9 grudnia 2004 r.) oddano do eksploatacji nową podstację Park Kościuszki - zastąpiła ona wyeksploatowane urządzenia zlokalizowane przy pierwszej normalnotorowej zajezdni tramwajowej na Górnym Śląsku (w budynku zajezdni mieści się obecnie salon samochodowy). Trwają natomiast końcowe prace przy nowej podstacji Bracka - ten obiekt zastąpi podstację wspomagającą, którą w 1981 roku zabudowano w nadwoziu autobusu Ikarus 260 i ustawiono przy ulicy Brackiej w Katowicach Dębie, obok miejscowego cmentarza. Wraz z budową podstacji wymieniane są kable zasilające i powrotne oraz część słupów trakcyjnych. Nowe słupy ustawiane są również przy tzw. trzecim torze pomiędzy pętlami przy Stadionie Śląskim w Chorzowie. Fotoreportaż z organizacji ruchu podczas
prac torowych w Bytomiu na Pogodzie [JJ]
|
Zmiany przewoźników Od 1 stycznia 2005 r. nastąpią następujące zmiany przewoźników na liniach KZK GOP:
Ponadto, MZK Tychy rozstrzygnęło przetarg na obsługę linii minibusowej
L - nowym przewoźnikiem będzie Alter Sp. z o.o. z siedzibą
w Strzelcach Opolskich. J. Jackiewicz
|
Wszystkich Świętych w komunikacji miejskiej Okres Wszystkich Świętych to czas wzmożonego ruchu w zakresie dojazdów do cmentarzy. Niestety w naszym regionie władze nie dostrzegają znaczenia transportu publicznego w obsłudze komunikacyjnej w tym okresie - a wystarczy spojrzeć na inne miasta w kraju, gdzie komunikacja miejska uzyskuje w te dni absolutny priorytet w ruchu, dowozi pasażerów pod same bramy cmentarzy (ruch samochodowy jest ograniczany), a służby komunikacji oraz władze zachęcają do podróży komunikacją miejską zamiast własnym samochodem, aby ograniczyć korki oraz poprawić bezpieczeństwo podróżnych. Organizatorzy komunikacji w naszym regionie realizują tradycyjnie program "minimum", czyli oferta jest zwiększana wyłącznie w takim stopniu żeby jakoś ludzi dowieźć - brak współpracy ze strony władz samorządowych powoduje, że nie można wykorzystać w pełni potencjału jakim dysponuje komunikacja miejska. Oto jak wyglądała organizacja ruchu w poszczególnych miastach: KZK GOP (31 października i 1 listopada)
MZKP Tarnowskie Góry (1 listopada) Komunikacja MZKP funkcjonuje wg rozkładów jazdy na niedziele i święta. MZK Tychy (30, 31 października, 1 listopada)
PKM Jaworzno (1 listopada)
ZTZ Rybnik oraz MZK Jastrzębie (31 października i 1 listopada) Autobusy kursują wg niedzielnych rozkładów jazdy. PK Racibórz (1 listopada)
ZKG KM Olkusz (1 listopada)
J. Jackiewicz
|
Remont torowiska na ulicy Kochanowskiego w Katowicach Całość inwestycji obejmuje wymianę pojedynczego toru na odcinku od łuku za przystankiem Katowice Plac Miarki, wzdłuż całej ulicy Kochanowskiego aż do wiaduktu przy kinie Rialto. Torowisko zostanie wykonane w technologii tzw. płyty węgierskiej, która zostanie zastosowana pierwszy raz na Górnym Śląsku. Prace rozpoczęły się 18 października 2004 r. i postępują "od dołu", czyli od kina Rialto, w kierunku przeciwnym do ruchu tramwajów. Roboty wykonuje krakowska firma Tor-Krak. Na czas robót i w związku z trwającą jeszcze przez pewien czas zmianą organizacji ruchu w związku z przebudową Ronda, linia 16 przestała kursować całkowicie, wszystkie wagony 116Nd odpoczywają w zajezdni Zawodzie. Od 1 listopada linia 16 kursuje od Pętli Słonecznej do Rynku w Katowicach - zawraca przy użyciu połączenia torowego na ulicy Dworcowej (połączenie to nie było używane od wielu lat). Linie 6 i 41 skierowane zostały do pętli w Zawodziu i placu Wolności. Do Brynowa zamiast tramwajów kursują autobusy zastępcze. Niejako "w zamian" za linię 16 uruchomiona została tymczasowo linia nr 20 kursująca w relacji Katowice Plac Wolności - Zawodzie Pętla. Wg pierwotnych założeń miały na niej kursować cztery "Citadisy", jednak tramwajarze uświadomili sobie w ostatniej chwili jaki jest stan torowiska na tej trasie i to, że kilkudziesięciokrotne pokonanie tej trasy przez taki wagon może spowodować więcej szkody niż pożytku, stąd na linii tej kursują dwie stodwójki i dwie pojedyncze stopiątki.
J. Jackiewicz
|
Objazd w Chełmie Śląskim 21 października 2004 r. drogowcy dość niespodziewanie zamknęli fragment ulicy Chełmskiej w Chełmie Śląskim. Ponieważ jest to droga wojewódzka lokalne władze gminne zostały postawione przed faktem dokonanym. Ulicą tą kursuje linia autobusowa nr 149 - tego dnia, od rana, autobusy dojeżdżały tylko do przystanku Chełm Śląski Kościół - dalej pasażerowie musieli sobie radzić sami (czyli iść pieszo). KZK GOP o utrudnieniach w ruchu dowiedział się z samego rana - tymczasem stosowne działania mające na celu zapewnienie dojazdu mieszkańcom Chełma Małego i Kopciowic zostały wdrożone dopiero od następnego dnia. Od 22 października 2004 r. linia 149 kończy bieg na przystanku Chełm Śląski Fawent. Na trasie od tego przystanku, ulicami Kolberga - Stacyjną - Śląską - Gamrot - Romera - Górnośląską - Chełmską do przystanku Kopciowice Skrzyżowanie (w trzech parach kursów dziennie - do pętli Nowy Bieruń Kopalnia Piast) uruchomiona została komunikacja zastępcza. Autobusy oznaczone zostały numerem... 149 (tak samo jak główna linia), a podstawia je Transgór Mysłowice. Kursują dwa Autosany - H7-20 i H9-21.
J. Jackiewicz |
Objazdy w Dąbrowie Górniczej Od 19 października 2004 r. w Dąbrowie Górniczej rozpoczęły się dwa remonty - przebudowa wiaduktu w ciągu ulicy Letniej w dzielnicy Marianki oraz remont przejazdu kolejowego w centrum miasta. Spowodowało to oczywiście konieczność wprowadzenia objazdów dla linii autobusowych. Linie nr 16 i 242 zwykle kończące jazdę na przystanku Dąbrowa Górnicza Pałac Kultury dojeżdżają tylko do przystanku Dąbrowa Górnicza Limanowskiego (przed przejazdem kolejowym). Linia 79 objeżdża zamknięty odcinek ulicy Letniej przez Preczów, Niepiekło i Podłosie. Linie 604 i 644 natomiast jadąc od strony Łęknic dojeżdżają tylko do przystanku Dąbrowa Górnicza Limanowskiego (oficjalnie oznaczone jako "604/644", w praktyce z odpowiednim numerem w zależności od kierunku jazdy) - po drugiej stronie torów kolejowych (na trasie Dąbrowa Górnicza Dworzec PKP - Osiedle Mydlice Pętla) uruchomiona została linia wahadłowa oznaczona literą "W".
J. Jackiewicz |
Zmiany w komunikacji miejskiej od października 2004 r. Październik to często miesiąc wprowadzania wielu zmian na liniach komunikacyjnych w całym regionie. Nie inaczej było i w tym roku. Oto przegląd wprowadzonych zmian. KZK GOP - od 1 października
KZK GOP - od 4 października
MZKP Tarnowskie Góry - od 1 października
MZK Tychy - od 1 października
PKM Jaworzno - od 1 października
J. Jackiewicz |
Autobusy specjalne na imprezę "Browarów Tyskich" Wielka impreza z okazji 375-lecia Browarów Tyskich, jaka została zorganizowana w dniach 17-19 września 2004 r. w chorzowskim WPKiW przyciągnęła tłumy mieszkańców regionu. W przeciwieństwie do PZPN, który ma w głębokim poważaniu kibiców piłkarskich (o tym poniżej) organizatorzy, czyli Kompania Piwowarska z Poznania, zadbali choć trochę o zapewnienie dojazdu dla uczestników festynu. Mianowicie zlecono KZK GOP (za odpowiednią opłatą oczywiście) uruchomienie 10 "linii" specjalnych. Zlecenie zostało wykonane i przed trzy dni dodatkowe, bezpłatne dla pasażerów autobusy kursowały następująco:
Odjazdy autobusów z przystanków początkowych następowały w piątek o godz. 16:30 i 19:00 oraz w sobotę i niedzielę o godz. 14:00, 16:00 i 19:00. W kursy powrotne, z parkingu przy Stadionie Śląskim autobusy wyruszyły w piątek i sobotę o godz. 23:50, a w niedzielę o 22:50. Obsługę zapewniły PKM Katowice (trasy nr 1, 3, 4, 5, 6, 8 i 9) oraz PUP J. Sebzda Czeladź (trasy nr 2, 7 i 10). W ogólności miał kursować tabor krótki, jednak zdarzały się i przeguby. W założeniach kursy powrotne (wieczorne) spod Stadionu miały być realizowane "w trakcji ukrotnionej", czyli dwoma autobusami na każdej trasie. Zaobserowane mankamenty to kiepska informacja przystankowa (a właściwie jej kompletny brak), brak godzin odjazdów z przystanków pośrednich, brak sprecyzowania obsługi rejonu WPKiW (przystanki dla wsiadających i wysiadających, sposoby zawracania i manewrowania) oraz fatalne tablice kierunkowe ufundowane przez organizatorów (praktycznie nieczytelna trasa przejazdu).
J. Jackiewicz |
Kolejny mecz na Stadionie Śląskim 8 września br. na Stadionie Śląskim w Chorzowie odbył się mecz piłkarski Polska-Anglia. Z tej okazji zmieniona został nieco organizacja ruchu komunikacji miejskiej. Jak zwykle, choć kto wie czy nie po raz ostatni, gdyż organizatorzy meczu nie wykazali po raz kolejny kompletnie żadnego zainteresowania transportem publicznym co poskutkowało między innymi kompletnym paraliżem Katowic przed i po meczu - wszystkie możliwe drogi w centrum miasta były całkowicie zakorkowane, a będące w przebudowie Rondo im. gen. Ziętka prawie zaklinowane. Miało to wpływ również na zwykłe linie autobusowe - na linii 830 opóźnienia sięgały dwóch godzin! Sytuację ratowały tradycyjnie niezastąpione tramwaje. W dniu meczu na liniach 6, 11 i 31 kursowały wyłącznie stodwójki i składy (na każdej linii pół na pół, na linii 31 składy dopiero od drugiej zmiany). Popołudniu obowiązywał absolutny zakaz wysyłania pojedynczych stopiątek na te linie. Dodatkowo przed meczem (od około godziny 17) uruchomionych zostało 7 pociągów specjalnych (taborem 2x105N), które kursowały na trasach Katowice Słoneczna Pętla - Chorzów Pętla Wschodnia oraz Bytom Plac Sikorskiego - Chorzów Stadion Śląski. Pociągi linii 6 i 31, które zwykle zjeżdżają do zajezdni około 20, tym razem zajechały na pętle przy Stadionie i tam, po przedysponowaniu na pociągi specjalne (od S8 do S15) oczekiwały na zakończenie meczu. Swoistą ciekawostką była "akcja" z pociągiem specjalnym S4 (skład 2x105Na 647+648) - tuż przed rozpoczęciem meczu oddział ciężkozbrojnych policjantów "sprzątnął" plac przed Stadionem Śląskim z pozostających tam kibiców, którzy nie mieli zamiaru wchodzić na obiekt (głównie z powodu nie posiadania biletów). Zagoniono ich do podstawionego tramwaju i czym prędzej, w asyście kilku radiowozów, wywieziono do Katowic. Niedoszli kibicie zachowywali się wyjątkowo grzecznie i spokojnie przez co wagony nie odniosły z tego tytułu żadnych obrażeń. Po zakończeniu meczu, pociągi specjalne wysyłane były na trasy zgodnie z poleceniem kontrolerów ruchu. Dodatkowo, podstawione były dwa Ikarusy 280 z PKM Gliwice (797 i 1526), które wykonały kurs na linii 840 spod Stadionu Śląskiego do Gliwic. Tymczasem mniejsza niż spodziewana ilość kibiców, jak również z innych bliżej nieokreślonych przyczyn, około pół godziny po zakończeniu meczu pociągi specjalne zaczęły świecić pustkami - nie było kogo odwozić spod Stadionu. Nie obyło się jednak bez zniszczeń - przed meczem wandale zdemolowali Ikarusa 280 4338 z PKM Katowice (z linii 830) oraz prawdopodobnie również bytomskiego przegubowca na linii 820.
J. Jackiewicz, M. Braszczak
|
Nowy przewoźnik w KZK GOP Przetarg na obsługę linii nr 122 (Michałkowice Budryka -
Siemianowice KZN PW) rozstrzygnął się dość nieoczekiwanie. Wybrano
bowiem ofertę firmy, która dotychczas dla KZK GOP żadnych przewozów nie
świadczyła. Firmą tą jest Irex Sosnowiec, której właścicielem jest
Ireneusz Kozieł. Firma (jak i jej właściciel) mają wiele wspólnego ze
Zrzeszeniem Transportu Prywatnego "Transportowiec". Do obsługi
linii 122 przeznaczony będzie bliżej nieokreślony Jelcz 120M. Nowej
firmie życzymy powodzenia na nowej drodze życia i dużo szczęścia w przejeżdżaniu
pod 3-metrowej wysokości wiaduktem w ciągu ulicy Matejki w Siemianowicach. J. Jackiewicz
|
W uzupełnieniu zmian od 1 września br:
Poniżej kilka zdjęć prezentujących zmiany jakie nastąpiły z początkiem września:
J. Jackiewicz
|
Zmiany rozkładów jazdy od 1 września 1 września br. wprowadzonych zostało szereg zmian rozkładów jazdy, jak również przebiegu linii komunikacyjnych w regionie. Oto ich przegląd: KZK GOP:
MZK Tychy:
PKM Jaworzno:
MZK Jastrzębie / ZTZ Rybnik:
J. Jackiewicz
|
Tragedia w Wieszowej 4 sierpnia br., tuż przed godz. 9:00 na pętli przy dworcu PKP w Wieszowej (gm. Zbrosławice) doszło to tragicznego zdarzenia. Kierowca autobusu linii 132/2 (Jelcz 120M 820 z firmy Meteor Jaworzno) Adam S. zaatakował nożem sprężynowym pasażera, który zwrócił mu uwagę, że niewłaściwie zatrzymał autobus i pasażerowie musieli wysiadać do kałuży. W wyniku pchnięcia nożem 28-letni Dariusz Wierzejski wykrwawił się na śmierć. Adamowi S. grozi dożywocie. J. Jackiewicz
|
MZKP po przetargach MZKP Tarnowskie Góry, organizator komunikacji w północnej części regionu, rozstrzygnął przetargi na obsługę linii autobusowych. Obejmowały one wszystkie linie za wyjątkiem czterech minibusowych (742 i 743 oraz nieogólnodostępnych 740 i 741, obsługiwanych przez firmę "PHU Sylwia" z Hanuska w gm. Tworóg) oraz linii PKS Zawiercie. Pierwszy pakiet, na który składały się linie 1, 5, 17, 19, 53, 64, 73, 87, 94, 114, 129, 148, 164, 168, 173, 179, 185, 192, 739, 780 i 860 (prawie 6,5 mln wozokm w skali roku) obsługiwany będzie, jak dotychczas, przez PKM Świerklaniec. W skład drugiego pakietu wchodziły linie nr 52, 78, 83, 85, 103, 105, 112, 119, 134, 142, 143, 145, 151, 152, 153, 158, 174, 180, 189, 191, 225, 246, 283, 614, 625, 646, 670, 700, 712, 717, 729, 736, 738 i 791 (ponad 4 mln wozokm w skali roku) dotychczas obsługiwanych przez 13 prywatnych przewoźników - od 1 sierpnia linie te obsługiwać będzie "Transportowe Konsorcjum Przewoźników Prywatnych" z Bytomia. Nie wiadomo której firmy weszły w skład tego konsorcjum, prawdopodobnie wszystkie dotychczas jeżdżące. Przewoźnicy zaoferowali następujące stawki netto za 1 wozokm: Podpisanie nowych umów z przewoźnikami stało się okazją do wdrożenia nowych rozkładów jazdy na wszystkich liniach objętych postępowaniem. W samych rozkładach wprowadzono niewielkie korekty czasów przejazdów, czy godzin odjazdów niektórych kursów, ponadto zlikwidowano istniejące jeszcze kursy dojazdowe. Nie będzie już występować sytuacja kiedy na jednej linii kursują zarówno autobusy PKM, jak i prywatne. Poza tymi kosmetycznymi zmianami wprowadzono "lekką" rewolucję w numeracji części linii. Dotychczas MZKP słynęło z linii numerowanych w sposób cokolwiek niestandardowy (129szk, S134, 225-2, itp.), czy też z linii posiadających praktycznie dwie niezależne trasy, a oznaczonych tym samym numerem. Od 1 sierpnia br. wprowadzone zostanie nieco porządku w tym temacie - linie zostaną przenumerowane wg następującego schematu:
J. Jackiewicz
|
Zmiany w KZK GOP od 1 sierpnia Z dniem 1 sierpnia 2004 r. wprowadzonych zostaje kilka zmian rozkładów jazdy na liniach KZK GOP:
J. Jackiewicz
|
Zmiany na liniach MZKP 1 lipca 2004 r. została zmieniona trasa linii autobusowej nr 191 poprzez skierowanie jej pod Park Wodny w Tarnowskich Górach. Autobusy dojeżdżają tam przez ulicę Gliwicką i Obwodnicę. Dotychczasową trasą, z pominięciem Parku Wodnego, wykonywane są kursy wczesnoporanne i późnowieczorne. 191 nie jest pierwszą linią obsługującą ten obiekt. Do końca lutego 2003 roku podjeżdżały w to miejsce wybrane kursy linii 64, oznaczone wtedy jako 64-2. Wcześniej, w 2002 roku, przez kilkanaście tygodni zawijała pod Park Wodny jeszcze jedna linia - 189 - kursująca ze Strzybnicy do Rept Śląskich. Od 1 marca 2003 do 30 czerwca b.r. na parking przy Parku nie zajeżdżały autobusy miejskie. Tymczasowy przystanek początkowy linii 614 na ulicy Lotników w tarnogórskiej dzielnicy Strzybnica stojący tam od 6 kwietnia b.r. stał się stałą "pętlą". Nastąpiło to 15 lipca 2004 r.. Tego dnia została zmieniona nazwa przystanku początkowego ze Strzybnica Dom Kultury na Strzybnica II - tak nazywają się przystanki znajdujące się na ulicy Powstańców Warszawskich. Przy okazji został zmieniony przebieg na końcowym odcinku trasy. Autobusy tej linii nie skręcają już w ulicę Dymarską, którą dojeżdżały do Zagórskiej i końcowego przystanku przy Domu Kultury. Od Opatowic do końcowego przystanku 614 jedzie obecnie ulicą Starowapienną aż do Powstańców Warszawskich, następnie przekracza tory kolejowe, skręca w lewo na Zagórską i kawałek dalej ponownie w lewo na Batalionów Chłopskich. Znów przejeżdża przez tą samą linię kolejową i po skręcie w lewo dociera do ostatniego przystanku na Lotników. W kierunku Miasteczka Śląskiego jedzie bezpośrednio z ulicy Lotników w Starowapienną.
J. Sobota
|
Nowa linia oraz zmiany rozkładów jazdy w KZK GOP 12 lipca 2004 r. uruchomiona zostaje nowa linia autobusowa. Będzie nosiła numer 703 i kursować będzie na krótkiej trasie Makoszowy Dworzec PKP - Makoszowy Kruszyny tylko w dni robocze co 20/40 minut. Obsługiwać ją będzie jeden minibus z firmy Meteor Jaworzno. Przyczyn powstania tej linii należy szukać we wprowadzonym od 26 kwietnia br. objeździe dla linii 47 związanym z zamknięciem mostu nad rzeką Kłodnicą w Zabrzu Makoszowach. Autobusy tej linii od tego czasu omijają Makoszowy szerokim łukiem. Ponadto, równo 2 miesiące później wprowadzony został wakacyjny rozkład jazdy na linii 111 - częstotliwość kursowania w godzinach szczytu została ograniczona praktycznie o połowę (z 30- na 60-minutową). W celu poprawy dojazdu do Makoszów uruchomiona została więc linia 703, której zadaniem jest połączenie dzielnicy z pętlą tramwajową przy dworcu PKP - rozkład jazdy jest zsynchronizowany z kursowaniem tramwajów linii 3. Jest to pierwszy przypadek w KZK GOP, że uruchamiana jest linia dowozowa do tramwaju - chciałoby się widzieć takie samo rozwiązanie w wielu innych miejscach. Zmiany rozkładowe objęły również południową część Mysłowic. Od początku wakacji zawieszone zostało kursowanie linii 266 (Golcówka - Wesoła), a zamian zreorganizowane zostało kursowanie linii minibusowej 954, która od tego czasu dojeżdża do Dziećkowic i Golcówki. O ile 266 woziło "pszczoły luzem i powietrze w workach" to nagle minibus linii 954 okazał się być za ciasny dla górników zdążających do Kopalni Wesoła na godzinę 6. W celu zaradzenia problemowi i zwiększenia pojemności taboru obsługującego ten kurs, zamiast minibusu, od 8 lipca br. kurs ten wykonywany jest przez autobus linii 953/2 (Transgór Mysłowice) włączający się później na swoją planową trasę z Ławek do Lędzin, a 954/1 rozpoczyna kursuje od przystanki Ławki Berger. J. Jackiewicz |
Reorganizacja linii do Plejady w Sosnowcu 1 lipca br. nastąpiła zmiana rozkładów jazdy i tras wszystkich linii bezpłatnych obsługujących centrum handlowe Plejada w Sosnowcu. Ten hipermarket od początku swojego istnienia samodzielnie organizuje sobie komunikację bezpłatną, a przewozy realizuje spółka Huta Katowice ZTS z Dąbrowy Górniczej. Linia do Zagórza została dodatkowo skierowana do ulicy Długosza ale wycofano ją z Lenartowicza, Paderewskiego i 11 Listopada. Linia pogońska została wydłużona do Będzina i wycofana z ulicy Wawel oraz z Roweckiego, Gospodarczej i Suchej. W rejon ulicy Roweckiego została skierowana linia kursująca do centrum Sosnowca. Dodatkowo obsługuje ona również Osiedle Piastów, ale nie dojeżdża już na Osiedle Radocha przy Jagiellońskiej. Linia dąbrowska, najbardziej pokręcona, została podzielona na 3 mniej skomplikowane. Jedna obsługuje wyłącznie Osiedle Mydlice, druga wyłącznie centrum Dąbrowy, a trzecia Reden i dodatkowo Gołonóg. |
|
"Będzin": (Sosnowiec) [Środula Plejada] - Norwida - 3 Maja - Orla [Pogoń Kościół] - Będzińska [Pogoń Akademiki] - (Będzin) Małobądzka - Krasickiego - Kościuszki - Bema [Będzin Dworzec PKP] - 11 Listopada [Będzin 11 Listopada] - Piłsudskiego [Będzin Stadion] - Małobądzka - (Sosnowiec) Będzińska [Pogoń Akademiki, Pogoń Klub Kiepury] - Orla - 3 Maja - Staszica - [Środula Plejada]. "Zagórze": (Sosnowiec) [Środula Plejada] - Norwida - 3 Maja - DK94 - Długosza [Zagórze Długosza] - Zapały - Lelewela - Braci Mieroszewskich [Zagórze Centrum, Zagórze Mec] - Rydza Śmigłego - (nawrót przy al. Paderewskiego) - Rydza Śmigłego [Zagórze Gwiezdna] - Braci Mieroszewskich [Zagórze Pekin] - al. Blachnickiego [Zagórze Osiedle] - Prusa - Norwida - [Środula Plejada]. "Sosnowiec": (Sosnowiec) [Środula Plejada] - Norwida - 3 Maja [Sosnowiec Dworzec PKP] - Piłsudskiego [Sosnowiec Osiedle Piastów, Sosnowiec Palmiarnia] - DK86 - Roweckiego [Rudna Prema-Milmet, Rudna Grota-Roweckiego] - al. Mireckiego - Piłsudskiego - 3 Maja [Sosnowiec Dworzec PKP] - Staszica - [Środula Plejada]. "Gołonóg": (Sosnowiec) [Środula Plejada] - Norwida - 3 Maja - DK86 - (Dąbrowa Górnicza) Katowicka - 11 Listopada - Majakowskiego [Reden Aleje] - al. Piłsudskiego [Reden Damel, Gołonóg Manhattan] - Wiśniowa - Prusa [Gołonóg Osiedle] - Tysiąclecia - al. Piłsudskiego [Gołonóg Manhattan, Reden Damel] - Majakowskiego [Reden Aleje] - 11 Listopada [Reden Osiedle Mickiewicza] - Katowicka - (Sosnowiec) DK86 - 3 Maja - Prusa - Norwida - [Środula Plejada]. "Dąbrowa Górnicza": (Sosnowiec) [Środula Plejada] - Norwida - 3 Maja - DK86 - (Dąbrowa Górnicza) al. Róż [Dąbr. Górn. Aleja Róż] - Królowej Jadwigi - (nawrót na rondzie) - Królowej Jadwigi [Dąbr. Górn. Centrum] - al. Róż - (Sosnowiec) DK86 - 3 Maja - Prusa - Norwida - [Środula Plejada]. "Mydlice": (Sosnowiec) [Środula Plejada] - Norwida - 3 Maja - DK86 - (Dąbrowa Górnicza) al. Róż - Legionów Polskich [Osiedle Mydlice Szpital] - Dąbskiego - Ludowa [Osiedle Mydlice] - Jaworowa - (Sosnowiec) Komuny Paryskiej - Sokolska - 3 Maja - Prusa - Norwida - [Środula Plejada].
J. Sobota |
Zmiana przewoźnika na liniach Auchan Sosnowiec Ubył nam jeden przewoźnik kursujący dla KZK GOP, nie zniknął on jednak z rynku komunikacyjnego. Chodzi o firmę "Usługi Transportowe Wojciech Domagała" z Dąbrowy Górniczej. Domagała przegrał przetarg na obsługę linii bezpłatnych S-6, S-7 i S-8 (kursujących do Auchan Sosnowiec) z firmą "Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec" z Katowic. Jakość usług świadczonych przez Domagałę pozostawiała wiele do życzenia - na liniach pojawiały się autobusy mocno odbiegające od ogólnie przyjętego standardu komunikacji miejskiej (m.in. Autosan H10-11 w najstarszej wersji), autobusy nigdy nie doczekały się poprawnego oznakowania liniowego. Poza tym przewoźnik miał w głębokim poważaniu rozkład jazdy i trasę przejazdu. Poza liniami na zlecenie KZK GOP, Domagała obsługiwał (i obsługuje nadal) cztery linie Auchan Sosnowiec kursujące poza systemem KZK GOP (do Klimontowa, Zagórza, Mydlic i Gołonoga).
Pawelec do obsługi linii sosnowieckich przeznaczył kolejne trzy Jelcze M11 sprowadzone z południowej części województwa, a konkretnie z Transgóru Rybnik. Umowa z KZK GOP zawarta została na okres trzech lat. Do tej pory Pawelec obsługiwał jedynie komunikację bezpłatną do Auchan Katowice (w tym jedną linię, S-10, na zlecenie KZK GOP).
J. Jackiewicz |
Wakacje 2004 Na okres wakacji letnich wprowadzanych jest szereg zmian (głównie ograniczeń) w komunikacji miejskiej. Oto ich przegląd. A. KZK GOP (od 26 czerwca do 31 sierpnia)
B. MZKP Tarnowskie Góry (od 28 czerwca do 31 sierpnia)
C. MZK Tychy (od 1 lipca do 31 sierpnia)
D. PKM Jaworzno (od 1 lipca do 31 sierpnia)
E. ZKKM Chrzanów (od 28 czerwca do 31 sierpnia)
opr. J. Jackiewicz |
14 czerwca nastąpiły zmiany rozkładów linii tramwajowych 7 i 31 spowodowane zmianami w uruchamianiu pociągów przez zakłady z Chorzowa Batorego (ZUTiKT-2) i Zawodzia (ZKT-5). Pociągi 704, 707 i 3111 są teraz uruchamiane przez ZKT-5. Oba zakłady uruchamiają więc taką samą ilość pociągów jak w maju. Przypomnijmy, że 1 czerwca ZUTiKT-2 przejął od ZKT-5 sześć pociągów na linii 31 (w tym nocny 3111), a ZKT-5 otrzymał w zamian od ZUTiKT-2 tylko 3 pociągi na linii 37. Skutkiem tych zmian były połączenia składów wagonów 105Na 662+617 i 783+784 na Zawodziu oraz rozpięcia składów 766+765 i 768+767 w Chorzowie Batorym. W związku z obecnymi zmianami w ZKT-5 musiał zostać połączony jeszcze jeden skład, aby na rezerwie pozostawały dwa zestawy. Doczepkę otrzymał wagon 728 i powstał skład 728+692. Zakład z Katowic pojawił się na linii 7 prawdopodobnie po raz pierwszy w historii. Poza tym uruchamia aktualnie aż 10 składów co jest najlepszym wynikiem od czasu zlikwidowania podwójnych wagonów z linii 15 w marcu 2003 roku. Wówczas 12 pociągów w dzień roboczy było obsadzanych składami. Obecna sytuacja spowodowana jest jednak jedynie remontem katowickiego Ronda i brakiem możliwości kursowania wagonów 116Nd na liniach innych niż 16. W normalnych warunkach zakład ten uruchamia tylko 4 składy (po dwa na liniach 6 i 16). Od 15 czerwca br. uruchomiony został nowy przystanek tramwajowy w Bytomiu. Nosi on nazwę Bobrek Szkoła, jest na żądanie i obsługiwany jest przez tramwaje linii 5, 18 i 30 tylko w kierunku centrum Bytomia. |
Artykuł na temat zmian w taborze firmy Transkom Piekary Śląskie. |
Artykuł i kilka zdjęć na temat Autobusów Nocnych. |
Powrót konduktorów 1 czerwca 2004 r. rozpoczął się pilotażowy program PKM S.A. w Bytomiu, organizowany we współpracy z tamtejszym Urzędem Pracy oraz KZK GOP, a polegający na uruchomieniu obsługi konduktorskiej w autobusach PKM Bytom kursujących na liniach KZK GOP. Pracowników wyłoniono spośród bezrobotnych, przeszli oni przeszkolenie prowadzone przez przedstawicieli KZK GOP, takie same,jakie przechodzą zwykli kontrolerzy biletowi. Filozofia działania jest jednak nieco inna. Umundurowany w barwy firmowe bytomskiego PKM-u i wyposażony w kasą fiskalną konduktor ma działać bardziej prewencyjnie - wystawienie mandatu będzie tu zatem nie lada rzadkościa. Pasażerowi nie posiadającemu ważnego biletu na przejazd powinien ten bilet sprzedać, a w razie odmowy zakupu - odmówic przewozu (wyprosić z pojazdu). Konduktorzy legitymują się identyfikatorem wydanym przez PKM Bytom oraz tradycyjną, znana już pasażerom legitymacją kontrolerską KZK GOP (są jednak pewnie opóźnienia w ich druku stąd posiada jest na razie tylko część konduktorów). Poza obsługą bytomskich autobusów upoważnia ona również do zwykłych kontroli biletowych na czterech liniach kursujących równolegle do linii PKM Bytom (14, 155, 823 i 830). W pojazdach dla wygody obsługi zainstalowano specjalne fotele. Kazdy autobus przegubowy obsługiwany jest w godzinach szczytu przez dwóch konduktorów, pozostałe pojazdy przez jednego. Pozostały tez tradycyjne kasowniki biletowe, jednak nieco przerobione. W dolnej części zamontowano wyłącznik umozliwiający indywidualną blokadę każdego urządzenia. Generalnie stosuje się je obecnie wyłącznie do oznaczania ważności biletow kilkudniowych oraz ulgowych w sytuacji, gdy konduktor nie może w zamian za zabrany bilet wydać swojego, z kasy fiskalnej (bilet zakupiony u konduktora nie podlega kasowaniu i ważny jest tylko w danym poje?dzie). Już w pierwszych dniach działności konduktorów odnotowano znaczne zmniejszenie frekwencji na bytomskich liniach, generowanej dotąd zapewne przez gapowiczów. Zmalała też, co jest chyba oczywiste, ilość przejazdów bezbiletowych. Jednocześnie osoby, którym obowiązek uiszczania przewoźnego zdaje się być obcy przeniosły się na równoległe linie innych przewoźników. KZK GOP zapowiedziało tam wzmożone kontrole. Zagadką pozostaje wymiar ekonomiczny całego przedsięwzięcia - pierwsze wnioski wyciągać będzie można najwcześniej po miesiącu działania programu. Konduktorzy otrzymują wynagrodzenie w wysokości 900 zł brutto, a PKM otrzymuje prowizję w wysokości 15% dochodów uzyskanych przez konduktorów. Przez pierwszych kilka miesięcy do interesu dopłacać będzie bytomski Urząd Pracy. Jeśli przedsięwzięcie okaże się być opłacalne dla KZK GOP zapewne konduktorzy pojawią się na innych liniach - przypomnijmy, że spółka Tramwaje Śląskie od dawna postuluje konieczność zatrudnienia konduktorów w tramwajach. A. Kwaśniak, J. Jackiewicz |
|
Koncert grupy "Metallica" w Chorzowie 31 maja 2004 r. w godzinach popołudniowo-wieczornych na Stadionie Śląskim w Chorzowie odbył się koncert zespołu "Metallica". W ostatniej chwili zorganizowana została na prędce dodatkowa komunikacja. W godzinach popołudniowych pociągi linii 31 miały zostać podmienione na tabor 2x105N. Zamiana taboru trwała jednak do wieczora. Wyjechały następujące wagony: poc.3102: 644+344 (od II zmiany), poc. 3103: 702+701 (z poc. 3708), poc. 3105: 583+584 (z poc. 3702), poc. 3107: 746+745 (z poc. 3706) oraz poc. 3109: 662+617 (od II zmiany). Uruchomionych zostało 10 pociągów specjalnych, które na pętli przy Stadionie Śląskim pojawiały się od godz. 21:30. Obsługiwane były następującymi wagonami: S1: 685+686, S2: 574+573, S3: 579+592, S4: 711+712, S5: 741+743, S6: 645+646, S7: 354+355, S8: 599+600, S9: 734+735 oraz S10: 691+689. Po zakończeniu koncertu poc. S4, S1 i S3 pojechały do Bytomia, a pozostałe do Katowic (wykonały dwa kursy). Podstawione zostały również dodatkowe autobusy. Tuż przed 23 na przystanku Osiedle Tysiąclecia ZOO pojawiły się dwa autobusy z PKM Bytom (7247 i 7249). Po kilkunastu minutach podjechały pod przystanek tramwajowy przy Stadionie Śląskim, po czym odjechały do Miechowic (7247) i do Tarnowskich Gór (7249). Około 23:10 w rejon Stadionu przyjechały dwa autobusy z PKM Katowice (4399 i 145) otablicowane jako "SŁUŻBOWY". Po przemanewrowaniu i zabraniu pasażerów z pobocza ulicy Chorzowskiej odjechały do Katowic, po czym wróciły i wykonały jeszcze jeden kurs tą samą trasą. Nocny wóz linii 830 (830/7) obsługiwały był Ikarusem nr 4395. Jeden dodatkowy autobus podstawił także PKM Gliwice. Ikarus 674 w drodze ze Stadionu (odjazd o 23:50) zdefektował w Chorzowie (urwane koło) - wyjechała rezerwa (autobus 287), która spod Stadionu odjechała o godz. 0:20. Dodatkowo, ostatni kurs linii 840 (wóz 840/7) obsługiwany był przegubowcem 647, który zatrzymał się dodatkowo przy Stadionie Śląskim. M. Braszczak, J. Jackiewicz |
|
Zmiany tramwajowe od czerwca 1 czerwca 2004 r. wprowadzonych zostało również kilka zmian na liniach tramwajowych:
J. Jackiewicz |
|
Czerwcowe zmiany rozkładów jazdy KZK GOP Z dniem 1 czerwca 2004 r. na liniach KZK GOP wprowadzone zostają następujące zmiany tras i rozkładów jazdy:
J. Jackiewicz |
|
Kolejne Autobusy Nocne trafią do piachu Kolejne Autobusy Nocne od 1 czerwca 2004 r. zamienione zostają na kursy zwykłych linii. Kursy N/11 włączone zostają do linii 130, N/24 - do linii 735, a N/25 - do linii 146. Po 1 czerwca kursować będą jeszcze tylko cztery autobusy nocne (wszystkie uruchamiane przez PKM Katowice) - N/2 (do Siemianowic), N/3 (do Panewnik), N/6 (do Czeladzi) i N/84 (do Sosnowca). Ich eksterminacja planowana jest na lipiec lub sierpień. J. Jackiewicz |
|
Fotoreportaż z objazdów i zatrzymania w Świętochłowicach 20 maja 2004 r. |
Nowe linie bezpłatne do Tesco Tarnowskie Góry Kolejni klienci tarnogórskiego hipermarketu Tesco uzyskali możliwość bezpłatnego dojazdu i powrotu z zakupów. Od 15 maja 2004 r. kursują dwie bezpłatne linie autobusowe - T2 i T3. Linia T2 kursuje tylko w soboty na trasie Tarnowskie Góry Tesco - Lasowice Osiedle bez obsługi przystanków pośrednich, wykonywanych jest 5 par kursów. Linia T3 ma znacznie dłuższą trasę - dojeżdża aż do Kamieńca w gminie Zbrosławice. Po drodze zatrzymuje się na wszystkich przystankach w Opatowicach, Strzybnicy, Rybnej, Miedarach i Zbrosławicach. Podobnie jak T2 również T3 zobaczymy wyłącznie w soboty 5 razy dziennie. Obie linie obsługuje jeden Jelcz M11 ze stajni Telesfora Rzeczkowskiego. |
J. Sobota |
Zmiana przewoźnika na liniach w Zabrzu Od 1 czerwca 2004 r. na liniach 86, 270 i 286 w Zabrzu zamiast autobusów Henryka Zagozdy zobaczymy pojazdy z firmy Transkom Piekary Śląskie. Przetarg na obsługę tych trzech linii został unieważniony, Transkom będzie je obsługiwał przez najbliższe 3 miesiące.
|
M. Makula |
Fotoreportaż z objazdów w Zabrzu na przełomie kwietnia i maja 2004 r. |
Chrzanów - zmiany przewoźników Od początku maja na dwóch chrzanowskich liniach zmienili się przewoźnicy. Na linii nr 310 (Chrzanów-Trzebinia) zamiast autobusów Duhabexu jeżdżą obecnie wynalazki spod znaku firmy Stanpaul-bus Stanisław Rzenno z Mysłowic. Do obsługi linii przeznaczone są te same autobusy, które dotychczas kursowały na linii 338 (Jelcz M11, L11 i Otoyol). Na linii 338 (Chrzanów-Libiąż) natomiast zagościł Elbud Jaworzno - kursują tam trzy Autosany - H6, H7 i A1010M. |
J. Sobota |
Tychy Od 1 maja 2004 r. na liniach organizowanych przez MZK Tychy wprowadzone zostały następujące zmiany taborowe:
J. Jackiewicz |
Orzesze 17 maja 2004 r. linia 605 (MZK Tychy) zostaje wycofana z Jaśkowic. Do tej dzielnicy Orzesza linia ta kursowała wariantowo 3 razy dziennie tylko w dni robocze. Lukę powstałą po usunięciu 605 zapełnią 4 kursy linii minibusowej Ł wydłużonej od pętli w Łaziskach Bradzie. Przebieg tych kursów będzie miał charakter okrężny - od przystanku Orzesze Targowisko minibus skieruje się do Jaśkowic, a następnie do Zawady i z powrotem do centrum Orzesza z pominięciem Jaśkowic. Nowością będzie obsługa przystanku - pętli Orzesze ZREMB dotychczas zaszczycanego jedynie obecnością autobusów PKS Gliwice. Nowy przystanek MZK usytuowany jest na placu przy zbiegu ulic Budowlanych i Fabrycznej. J. Sobota
|
KZK GOP Z początkiem maja KZK GOP wprowadził w życie kilka zmian w przebiegu linii autobusowych, zmieniły się również rozkłady jazdy niektórych linii.
|
|
|
|
|
J. Sobota |
|
Katowice Od 1 maja 2004 r., w związku z przebudową Ronda im. gen. Ziętka, wprowadzonych zostało szereg zmian w organizacji ruchu tramwajowego, o czym informowaliśmy. W uzupełnieniu należy dodać, że przystanek Katowice Korfantego dla autobusów komunikacji zastępczej ostatecznie nie został uruchomiony - powodem było wyznaczenie skrajnych wewnętrznych pasów ruchu na alei Korfantego jako pasów dla autobusów. Ponadto przystanek końcowy/początkowy na Rynku nie został zlokalizowany przy Teatrze Śląskim - decyzją władz Katowic przystanek ten (wyposażony w specjalnie wybudowany peron z płyt betonowych) usytuowano u wylotu zachodniej jezdni alei Korfantego, w miejscu gdzie w okresie świątecznym stawiana jest choinka. Na tymczasowym przystanku zlokalizowanym na wysokości przystanku tramwajowego Katowice Misjonarzy Oblatów, poza autobusami linii T-16 zatrzymują się również autobusy linii 5, 27, 43, 119, 133, 168, 170, 662 i N/2. Autobusy linii 5, 27 i 168 obsługują ponadto przystanek Katowice Olimpijska. Wśród autobusów liniowych wprowadzona została jeszcze jedna zmiana - na linii 830 kursują wyłącznie autobusy przegubowe (poza wozem nocnym oraz poza niedzielami), kosztem linii 43/133 gdzie kursują wyłącznie solówki. J. Jackiewicz |
Z początkiem maja, w związku z kontyuacją prac przy przebudowie Ronda im. gen. Ziętka w Katowicach (w związku z budową Drogowej Trasy Średnicowej) wstrzymany zostanie ruch tramwajowy przez Rondo. Od 4 maja tramwaje kursować będą korzystając z nowowybudowanego tymczasowego toru umożliwiającego skręt w relacji Dąb - Koszutka. W dniach 1-3 maja nastąpi podłączanie tego toru i wówczas tramwaje nie będą kursować wcale. Organizacja ruchu przebiegać będzie następująco: W dniach 1-3 maja:
Uruchomione zostaną linie autobusowej komunikacji zastępczej:
SCHEMAT ORGANIZACJI RUCHU W DNIACH 1-3 MAJA Od dnia 4 maja:
Przystanek Katowice Rondo będzie nieczynny - w zamian uruchomiony zostanie przystanek Katowice Bank, zlokalizowany w rejonie banku Pekao. Na trasie Katowice Rynek - Katowice Słoneczna Pętla kursować będzie linia autobusowa T-16 (obsługiwać będzie przystanki tak jak w dniach 1-3 maja). W dni robocze kursować będą 4 autobusy, w soboty 3 autobusy, a w niedziele i święta 2 autobusy (wszystkie przegubowe) plus codziennie 1 autobus nocny (krótki). Linia obsługiwana będzie przez PKM Katowice. SCHEMAT ORGANIZACJI RUCHU OD DNIA 4 MAJA J. Jackiewicz |
05.04.2004 Zmiany na liniach PKM Jaworzno 5 kwietnia wchodzą w życie zmiany w rozkładach jazdy autobusów PKM Jaworzno. Zlikwidowane będą linie 311 z Osiedla Stałego do Szczakowej oraz nocny ekspres EN łączący Byczynę z Katowicami. Pozostanie w Jaworznie jedna linia nocna N, której część kursów będzie zajeżdżać na Osiedle Podłęże. Na to osiedle nie będzie z kolei zaglądać linia 305. 305 czekają także inne zmiany. Od Szczakowej dojedzie tylko do Centrum i skończy jazdę na pętli przy ulicy Krakowskiej, zamiast jechać do Cezarówki Górnej i Jeziorek. Nie będzie również wybranymi kursami sobotnio-niedzielnymi obsługiwać przystanków na ulicy Cegielnianej. Zamiast 305 do Cezarówki Górnej pojedzie nowa linia 326. Jeden kurs tej linii w dni robocze będzie przedłużony do Koźmina. Ograniczone do dni roboczych zostanie funkcjonowanie linii 324 z Jelenia do Chrzanowa. Powstałą lukę na odcinku Jeleń - Jeziorki uzupełni nowa linia 374, która zacznie kursować 10 kwietnia. Będzie jeździć wyłącznie w dni wolne od pracy na trasie Jeleń Łęg - Byczyna - Jeziorki - Wilkoszyn - Szpital - Jaworzno Krakowska. Linia 303 od Osiedla Stałego do Łubowca pojedzie ulicą Starowiejską i Długoszyńską zamiast bezpośrednio Katowicką. Część kursów będzie skrócona tylko do Osiedla Stałego. Z Cezarówki Dolnej i Byczyny zostaje wycofana linia 302, wszystkie kursy będą realizowane na trasie Jaworzno Krakowska - Osiedle Awaryjne. Niewielka zmiana trasy czeka 306 - zamiast ulicą Obrońców Poczty Gdańskiej pojedzie równoległą do niej Chełmońskiego przy Szpitalu. Skomplikowaniu ulegnie trasa linii 314. Niektóre kursy obsłużą dodatkowo Dobrą, a część kursów będzie rozpoczynać i kończyć się na pętli Jaworzno Krakowska. Ograniczone do godzin pracy ZGE Sobieski zostanie kursowanie linii 369, zmieni się również nieznacznie trasa. Od przystanku Podwale autobusy tej linii pojadą bezpośrednio do Centrum pomijając ulice Obrońców Poczty Gdańskiej i Stojałowskiego. Z Osiedla Stałego do Centrum przez Pszczelnik, Szelonkę i ulicę Olszewskiego pojedzie nowa linia 369bis. Na jej trasie pojawią się 2 nowe przystanki: Jaworzno Olszewskiego oraz Jaworzno Fabryczna Skrzyżowanie. Jednak nie wszystkie kursy tej linii pojadą na wspomnianej trasie. Część z nich od przystanku Jaworzno Organika skieruje się do Sobieskiego. Zmiana rozkładów, bez zmiany tras, dotknie również linie 304, 307, 312, 313, 328, 368 i 370.
opr. Jacek Sobota |
Zabrze Tramwaje Śląskie S.A. Zakład Komunikacji Tramwajowej nr 4 w Gliwicach przystępują od 26 kwietnia 2004 r. do remontu odgałęzienia torowego na skrzyżowaniu ulic Wolności i Brysza w Zabrzu. Od dnia 26 kwietnia do odwołania (prawdopodobnie do 17 maja) skrzyżowanie będzie częściowo zamknięte dla ruchu drogowego. W dniach 1-3 maja wstrzymany zostanie również ruch tramwajowy. Przystanek Zabrze Plac Krakowski zostanie przeniesiony na ulicę 3 Maja za skrzyżowaniem z ul. Lutra. Linie autobusowe 6, 89, 111, 234, 280, 752 i 840 będą kursować objazdem:
Szczegóły organizacji ruchu w dniach 1-3 maja podamy w późniejszym terminie. W związku z koniecznością zamknięcia mostu nad rzeką Kłodnicą w ciągu ulicy Legnickiej w Makoszowach od 26 kwietnia 2004 r. do odwołania wprowadzony zostaje objazd dla linii autobusowej nr 47. Przystanki Przyszowice Grobla, Makoszowy Pomnik, Makoszowy Legnicka, Makoszowy Strzelnica n/ż oraz Makoszowy Dworzec PKP nie będą obsługiwane, w zamian autobusy zatrzymywać się będą na przystankach Przyszowice Droga do Brzegu, Przyszowice Rogatka oraz Paniówki Skrzyżowanie. W celu umożliwienia przesiadek skorygowany zostaje jednocześnie poranny kurs linii 194 z Leszczyn (z godz. 4:30 na 4:20). J. Jackiewicz |
Trzebinia ZKKM Chrzanów uruchomił niedawno 2 nowe linie w Trzebini. 20 marca
wyjechała pierwszy raz sobotnio-niedzielno-świąteczna linia nr 350.
Kursuje na trasie Trzebinia Dworzec PKP - Nowotki - Krze - Myślachowice
- Płoki Centrum. Jest to pierwsza linia komunikacji miejskiej docierająca
do Płoków, wcześnie można było tam dojechać wyłącznie autobusami PKS.
W związku z powstaniem tej linii zostały uruchomione 3 przystanki: Myślachowice
Płocka, Płoki Leśniczówka oraz Płoki Centrum. Wszystkie
w sąsiedztwie istniejących już przystanków PKS. W soboty wykonywane jest
5 kursów do Trzebini i 4 w przeciwną stronę, a w niedziele i święta o
jeden kurs mniej. 22 marca została zamknięta dla ruchu ulica Piłsudskiego w Trzebini. Na okres kilku miesięcy został wprowadzony objazd dla linii 310, 349 i L. Od Małego Rynku do wsi Krze linie 310 i 349 jeżdżą ulicą św. Stanisława i 22 Lipca. Zatrzymują się na wszystkich przystankach na trasie objazdowej: Trzebinia Przychodnia, Nowotki, Wieża Ciśnień oraz Krze I (zamiast na przystanku Krze). Linia minibusowa L jeździ podobnie ale dodatkowo obsługuje rejon ulic Nowotki i Parkowej zatrzymując się na przystankach Trzebinia Nowotki Skrzyżowanie i Parkowa. J. Sobota |
Tarnowskie Góry 6 kwietnia pętla linii 614 została przeniesiona spod Domu
Kultury na ulicę Lotników w Strzybnicy. Powodem takiego stanu rzeczy jest
rozbudowa dawnego Domu Kultury i w związku z tym zajęcie sporej części
placu służącego za parking i od roku pętlę linii 614. Nowa tymczasowa
pętla znajduje się po drugiej stronie linii kolejowej Tarnowskie Góry
- Opole, na wysokości budynku dworcowego. J. Sobota |
Okres świąt wielkanocnych to czas rozmaitych ograniczeń i zmian w komunikacji miejskiej. Komunikacja organizowana przez KZK GOP będzie w tym okresie funkcjonować następująco:
|
05.04.2004 Kilka dni temu podaliśmy informację
o zmianach na liniach autobusowych PKM Jaworzno, jakie miały nastąpić
od 1 kwietnia. Okazało się jednak, że ostateczna wersja wprowadzanych
zmian różni się od tej przez nas zaprezentowanej. Różni się też data ich
wprowadzenia - nie 1, a 5 kwietnia. Przedstawiamy więc zmiany w ostatecznej
wersji - szczegóły. |
01.04.2004 Z pośrednictwa KZK GOP zrezygnował kolejny hipermarket sieci Tesco - w Rudzie Śląskiej. W miejsce linii KZK GOP oznaczonych jako S-11, S-12 i S-13 uruchomione zostały trzy linie bez oznaczeń... na identycznych trasach. Obsługuje je (tak jak dotychczas) jeden autobus, ale już nie z firmy Henryka Polaka lecz z PUH Delta Bytom (ten przewoźnik realizuje również przewozy dla Tesco Bytom). Tesco wprowadziło dość oryginalne zasady korzystania ze swoich autobusów - mianowicie "wszyscy pasażerowie nie będący klientami Tesco są zobowiązani do opłat zgodnie z taryfikatorem KZK-GOP" (cytat z plakatu wywieszonego w sklepie). Na innej linii hipermarketowej - S-3, z początkiem kwietnia zmienił
się znów przewoźnik. Tym razem tymczasowo obsługę linii powierzono firmie
Transkom Piekary Śląskie. |
|
Są już znane niektóre szczegóły dotyczące uruchomienia połączenia autobusowego między Katowicami, a lotniskiem w Pyrzowicach. Jak informuje PKM Katowice autobus zatrzymywać się będzie na czterech przystankach zlokalizowanych w następujących miejscach: Katowice al. Korfantego 38 (siedziba Zarządu GTL S.A.), Katowice pl. Szewczyka (Dworzec PKP), Katowice al. Roździeńskiego (Hotel Novotel) oraz Pyrzowice (Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice). Cenę biletu ustalono na 15 zł (w przypadku wykupienia biletu powrotnego na ten sam dzień cena wynosi 20 zł). Realizowanych ma być 6 par kursów w ciągu dnia, obsługa autobusem niskopodłogowym Solaris Urbino 12. PKM zapowiada w niedługim czasie promocje związane z opłatami za przejazd (bilety tygodniowe i miesięczne, zniżki dla niektórych grup pasażerów np. dla studentów). Więcej szczegółów (data uruchomienia, rozkład jazdy) na razie nie podano. O rozwoju projektu będziemy informować. |
01.04.2004 Centrum handlowe "Dąbrówka Mała" (hipermarkety Carrefour i Castorama) wzbogaciło się o 3 linie bezpłatne. Linie te kursują na następujących trasach:
Linie uruchamiane są bez pośrednictwa KZK GOP. Przewozy (dwoma autobusami) realizuje Huta Katowice Zakład Transportu Samochodowego Sp. z o.o. w Dąbrowie Górniczej - firma ta obsługuje już linie do centrum handlowego Plejada w Sosnowcu. Linie kursują z około 50-60-minutową częstotliwością we wszystkie dni tygodnia obsługując po drodze wszystkie przystanki. Dotychczas komunikacja bezpłatna do tego centrum handlowego opierała się na linii S-2 obsługiwanej na zlecenie KZK GOP przez Meteor Jaworzno na trasie Katowice Dworzec PKP - Dąbrówka Mała Carrefour - Sosnowiec Urząd Miejski. Autobus tej linii wykonuje kilka kursów od czwartku do niedzieli (od poniedziałku do środy nie kursuje). Jak poinformował nas przedstawiciel centrum handlowego Carrefour, linia ta będzie funkcjonować do czasu wygaśnięcia umowy z KZK GOP czyli do maja lub czerwca br.
|
01.04.2004 KZK GOP wprowadza od 1 kwietnia następujące zmiany na liniach autobusowych: - na linii 90 zmieniona zostaje trasa w centrum Będzina: autobusy
pojadą ulicami Piłsudskiego, 11 Listopada i Zawalną obsługując przystanek
Będzin Urząd Miejski; Z początkiem kwietnia linie bezpłatne S-11, S-12 i S-13 kursujące do centrum handlowego Tesco w Rudzie Śląskiej (obsługiwane wspólnie jednym autobusem) przestają kursować na zlecenie KZK GOP. Jaka będzie organizacja komunikacji do tego hipermarketu po 1 kwietnia - na razie nie wiadomo Od 1 kwietnia zmieniają się także rozkłady jazdy linii tramwajowych nr 4, 5, 7 i 19. Zmiany polegają głównie na korekcie godzin odjazdów oraz skomplikowaniu organizacji ruchu (w tym przedysponowań pociągów). Uruchomiona zostaje nowa efemeryda na trasie Zaborze Lompy Pętla - Biskupice Pętla w postaci linii nr 35. Linia ta kursować będzie w dni robocze (poza "okresem przerw w zajęciach szkolnych") co 20 minut w szczycie porannym, co 60 minut w międzyszczycie i co około 40 minut w szczycie popołudniowym, obsługiwana będzie przez 3 pociągi taborem typu 1x105N przez ZKT-4 Gliwice. Swoistą ciekawostką jest uruchomienie tej linii również w soboty - jedna pojedyncza stopiątka kursować będzie w godzinach 9-15 co około 60-100 minut. Wprowadzone zostają kolejne obowiązkowe autobusy niskopodłogowe na liniach obsługiwanych przez PKM Katowice. Od 1 kwietnia kwadraciki pojawią się w rozkładach jazdy przy kursach następujących wozów: w dni robocze 72/1, 74/1, 109/3, 138+238/2, 177/1 i 689/2 oraz w dni wolne 72/1, 74/1, 76/1, 109/2, 177/1 i 689/2. Od tego momentu PKM Katowice uruchamiać będzie w dni robocze 30, a w dni wolne 29 wozów oznaczonych w przystankowych rozkładach jazdy jako niskopodłogowe. |
01.04.2004 Po kilka latach, pod skrzydła MZK Tychy trafia linia 536 relacji Tychy Dworzec PKP - Rachowy Osiedle przez Lędziny, Zamoście i Hołdunów. Kilka lat temu linia ta kursowała na zlecenie MZK Tychy z numerem 136 (w ostatnim okresie obsługiwana była przez Meteor Jaworzno), później gmina Lędziny ogłosiła przetarg na obsługę tej linii wraz z emisją własnych biletów przez przewoźnika - przetarg wygrał Transgór Mysłowice. Od 2003 roku zastąpił go PKSiS Oświęcim. Na mocy porozumienia Tychów i Lędzin, od 1 kwietnia 2004 r. linia wraca do sieci MZK Tychy - zmiana numeru na 136 planowana jest na październik. Z uwagi na nierozstrzygnięcie przetargu pasażerów wozi tymczasowo PKM Tychy.
|
26.03.2004 Jak informuje PKM Jaworzno, od dnia 26 marca br. do odwołania w związku z remontem wiaduktu nad autostradą w dzielnicy Jeleń zmieniona została organizacja ruchu linii 312. Autobusy tej linii kursujące do pętli w Dębie dojeżdżają do przystanku Jeleń Stadion (pętla przy stadionie GKS Victoria). W dalszą podróż do Dębu pasażerów zabiera minibus linii B312 (pojazd jest wynajęty od jednego z prywatnych przewoźników). Trasa linii B312 wiedzie od przystanku Jeleń Stadion do Jeleń Dąb Pętla. Co ciekawe, przejazd tą linią jest bezpłatny. Jednocześnie zawieszone zostały kursy linii 324 - z Cezarówki o godz. 21:18 i z pętli Jaworzno Krakowska o godz. 22:15 - zastąpione zostaną kursami linii 367. |
W dniach 24-28 marca 2004 r. prowadzone są prace przy likwidacji wiaduktu w ciągu ulicy Roździeńskiego w Brzezinkach Śląskich. Zamiast tramwajów linii 8 na odcinku Bytom Plac Sikorskiego - Dąbrówka Wielka Pętla kursuje komunikacja zastępcza.
|
22.03.2004 W dniach 24-28 marca 2004 r. Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane "Armex" Sp. z o.o. przeprowadzi prace związane z likwidacją wiaduktu drogowego wraz z kładką tramwajową w ciągu ulicy Roździeńskiego w Piekarach Śl. - Brzezinach Śląskich. Likwidacja będzie polegała na zasypaniu przestrzeni pod wiaduktem. W czasie trwania robót linia tramwajowa nr 8 kursować będzie na trasie Bytom Szkoła Górnicza - Bytom Plac Sikorskiego wg wariantowego rozkładu jazdy, z około 14/28-częstotliwością ruchu i obsługiwana będzie przez 2 pociągi o numeracji 81-82 (w weekend kursuje tylko poc.81). Na trasie Bytom Plac Sikorskiego - Dąbrówka Wielka Pętla uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza - linia 8T. 2 autobusy z PKM Bytom kursować będą co około 28 minut. |
14.03.2004 Ze względu na osunięcie się wiaduktu w Olkuszu w ciągu drogi krajowej nr 4 wstrzymany został ruch kołowy na tym wiadukcie. Ruch kolejowy pod wiaduktem odbywa się normalnie, na linii normalnotorowej wprowadzono jedynie ograniczenie prędkości do 30 km/h. Jak poinformował nas dyspozytor ruchu PKM w Olkuszu, autobusy komunikacji miejskiej od przystanku Olkusz Wiadukt kierowane są na trasę objazdową, która biegnie drogą krajową nr 4, ulicą Kościuszki przez nowy wiadukt, a następnie aleją Tysiąclecia do jednostki straży pożarnej, gdzie następuje nawrót i dalej autobusy kursują już stałą trasą. Pomijany jest jedynie przystanek Olkusz Baza PKS. Opóźnienia z tytułu objazdu sięgały dzisiaj od 7 do 15 minut. |
08.03.2004 Od poniedziałku zreorganizowane zostało kursowanie linii bezpłatnej do centrum handlowego Tesco w Tarnowskich Górach. Dotychczas linia ta (oznaczona jako T-1) kursowała na krótkiej trasie Tarnowskie Góry Tesco - Tarnowskie Góry Litewska. Obecnie trasy są dwie (oznaczenie dalej jedno, czyli T-1) - pierwsza wiedzie ulicami Zagórską, Obwodnicą, Opatowicką, Litewską, al. Jana Pawła II, po czym następuje nawrót na skrzyżowaniu z ul. Janasa i powrót tą samą trasą (autobus obsługuje przystanki Tarnowskie Góry Tesco, Tarnowskie Góry Litewska, Osiedle Przyjaźń I i Osiedle Przyjaźń II), a druga obejmuje tylko dwa przystanki: Tarnowskie Góry Tesco i Tarnowskie Góry Dworzec PKP. Autobus (jeden) odjeżdża co pół godziny na przemian na jedną i drugą trasę co daje 60-minutową częstotliwość ruchu. Linię obsługuje nadal firma pana Telesfora Rzeczkowskiego. |
|
08.03.2004 Od kwietnia PKM Katowice zamierza uruchomić komercyjną linię autobusową z dworca PKP w Katowicach do lotniska w Pyrzowicach. Na początek planowane jest sześć par kursów, wszystkie obsługiwane autobusem niskopodłogowym. Cena biletu prawdopodobnie będzie bardzo wysoka - 20 zł za bilet w jedną stronę (15 zł przy zakupie biletu tam i z powrotem). Rozkład jazdy ma być dostosowany do godzin odlotów samolotów Lufthansy i Air Polonia. (GW) |
07.03.2004 W autobusie linii 801 (Ikarus 280), jadącym trasą szybkiego ruchu z Dąbrowy Górniczej do Katowic, złamał się drążek kierowniczy. Zdarzenie miało miejsce około godziny 11:35. Autobus zsunął się na barierki energochłonne, przewrócił słup oświetleniowy, a na koniec znalazł się na przeciwległym pasie ruchu. Nikt nie został ranny. Zarząd PKM Sosnowiec polecił przeprowadzenie dodatkowych kontroli technicznych w autobusach. (GW) |
01.03.2004 Zmiany przewoźników |
Na linii 912 (Katowice - Ligota) zagościł (tymczasowo na trzy miesiące) Henryk Polak - na linię wyjeżdżają Ikarusy 260. Stało się tak na skutek unieważnienia przetargu. Dotychczas linię obsługiwał PKM Tychy czterema stałymi autobusami (Jelcze 120MM/1 131 i 132 oraz Jelcze M11 156 i 164). Obsługa linii 294 w Mikołowie miała przejść w ręce firmy Henzago Ruda Śl. - z powodu protestów i zastrzeżeń do przetargu na linii nadal pojawiają się autobusy z Meteor Jaworzno. Wehikuły pana Zagozdy (MAN NL223 i Jelcz 120M/3) mają rozpocząć służbę na tej linii od 21 marca. Natomiast linia 620 (również w Mikołowie) ma nowego operatora już na stałe. Po wygranym przetargu, z pierwszym dniem marca linię obsługuje firma Gaba-Trans Mikołów. Do obsługi tej linii przeznaczony jest ciekawy minibus - niskopodłogowy Neoplan N8008D. MZK Tychy podał na swojej stronie internetowej, że zwycięzcą przetargu na obsługę linii 69 jest PKM Tychy ze stawką 2,75 zł/wozokm. Rozpoczęcie realizacji umowy ma nastąpić 22 marca. Trzeba mieć jednak na uwadze, że wszystkie ostatnio ogłaszane tyskie przetargi kończą się odwołaniami i w efekcie unieważnieniem - zobaczymy czy i tym razem tak będzie. Dotychczas linię 69 obsługuje Meteor Jaworzno. |
|
01.03.2004 Z początkiem marca KZK GOP wprowadza zmiany rozkładów jazdy na niektórych liniach autobusowych. Na liniach 20 i 184 wprowadzone zostały korekty czasów przejazdów wynikające z przenosin tych dwóch linii do bazy programu Busman. Na liniach 70, 155, 215, 619, 800, 815, 817 i 974 zmieniły się godziny odjazdów niektórych kursów. Linie 140 i 637 otrzymały nowy rozkład jazdy z okazji objazdu w Ząbkowicach, a na linii 903 wyłączono z obsługi przystanek Dąbrowa Górnicza Aleja Róż (w kursie z Gołonoga w kierunku Strzemieszyc). Linia 888 zmieniła trasę - w kursach z dworca PKP w Katowicach na Wita Stwosza zamiast przystanku Katowice Kopernika II obsługiwać będzie (dotychczas tylko tramwajowy) przystanek Katowice Plac Miarki, dzięki czemu autobus nie musi objeżdżać połowy miasta. Linie 820 i 830 zatrzymywać się będą na przystanku Dąb Huta Baildon w kierunku jazdy do Katowic. |
01.03.2004 Początek marca to również zmiany na liniach tramwajowych. Na liniach 1 i 4 wprowadzone zostały korekty kilku kursów (na linii 4 objawia się pociąg nr 421 kursujący tylko przez 2 godziny od 8 do 10 i dublujący w 100% kursy linii 1). Na linii 7 przesunięcia wszystkich odjazdów oraz dwa kursy skrócone z Bytomia do przystanku Katowice Sobieskiego. Na linii 11 zmiany dotyczą przede wszystkim kursów dojazdowych - większość z nich wykonywana będzie trasą linii 17 przez Łagiewniki. Taką trasą pojedzie też linia 10 w połowie swoich kursów (1 para). Na liniach 15, 17 i 19 korekty odjazdów, dodatkowo na linii 19 pojawił się odrębny rozkład jazdy obowiązujący "w okresach przerw w zajęciach szkolnych". Ponadto przystanki Lipiny Huta Cynku (dotychczas znany pod nazwą Lipiny Huta Cynkowa, dot. linii 11 i 17) oraz Bytom Gojny (dot. linii 7) stają się przystankami na żądanie. |