Wieści taborowe - archiwum 2004

   •  Katowice

Drugie półrocze kończącego się już roku w warsztatach PKM Katowice było bardzo pracowite. Kilkanaśnie autobusów przeszło naprawy bieżące - Jelcze 120MM/1 nr inw. 061 i 065 w sierpniu, a 090 w październiku. Obecnie remont przechodzą kolejne 120-tki: 058, 066 i 076. Nie oszczędzono także Ikarusów - do NB skierowane zostały wozy z 1991 roku (serii 280.58): we wrześniu 1604, a miesiąc później 1605.

Katowice, zajezdnia PKM Siemianowice Śl. - Węzłowiec Pętla

Przeprowadzono również jedną naprawę głównę - doczekał się jej Ikarus 280.26 nr inw. 4349 z 1989 roku. Był to jednak bardzo ubogi remont - nie wymieniono silnika na RABA D10 oraz nie zainstalowano wyświetlaczy. Remont zakończył się we wrześniu.

Katowice, zajezdnia PKM Katowice, zajezdnia PKM Katowice - Obroki Elkop

Nie obyło się bez kasacji. W listopadzie zapadła decyzja o skreśleniu ze stanu Jelcza 120MM/1 nr inw. 071 z 1994 roku. Powodem kasacji było tak znaczne zużycie pojazdu, że nie opłacało się go remontować. Autobus ten był swojego rodzaju rodzynkiem w PKM Katowice - wyróżniał się malowaniem (fabrycznie pomalowany był na żółto-czerwone z czarnym pasem na dole - identycznie jak ówczesne 120MM/1 sprzedawane do MZA Warszawa) oraz posiadał automatyczną skrzynię biegów firmy Voith (pozostałe katowickie 120-tki wyposażone są w sprzęt ZF). Po kasacji 071 skrzynia ta jednak nie zmarnuje się - powędruje prawdopodobnie do Jelcza nr 058.

Katowice Dworzec PKP Katowice - Brynów, ul. Mikołowska

Przełom listopada i grudnia to również naprawa bieżąca Ikarusa 280.26 nr inw. 176 (rocznik 1986). Z inicjtywy kierowcy tego autobusu i za zgodą zarządu PKM, podczas tego remontu autobus przemalowano w tradycyjne kremowo-czerwono-kremowe malowanie. Wprawdzie malowanie to nie do końca odpowiada rocznikowi autobusu, jak również sporo elementów wyposażenia jest niezgodnych z oryginałem (np. koła, kabina) to jednak należy to uznać za krok w dobrym kierunku - świadczy to bowiem o pozytywnym podejściu zarządu PKM do popularyzowania historii komunikacji i daje nadzieję, że w przyszłości uda się odbudować jakiś autobus do stanu oryginalnego z zachowaniem wszystkich historycznych szczegółów. Ikarus 176 w nowym wdzianku zadebiutował 6 grudnia 2004 r. na linii 632/2, gdzie zresztą można go spotkać prawie codziennie.

Chorzów Rynek Katowice, zajezdnia PKM Katowice, ul. Kochłowicka

[MB, JJ]

 

   •  Bytom

Miejski Zakład Komunikacyjny w Koszalinie z dniem 1 października 2004 r. sprzedał wszystkie siedem posiadanych wówczas Ikarusów 280.26. Najnowsze z nich - 1043, 1044, 1107 i 1108 zostały przechwycone przez PKM Bytom. Otrzymały kolejne numery w przeznaczonym dla nich zakresie, czyli od 7280 do 7283. Jeden z nich (7282) jest kremowo-czerwony. Malowanie to jest spowodowane faktem zdejmowania w Bytomiu koszalińskiej reklamy z tego wozu. Pozostałe są żółte, jednak dwie sztuki (7282 i 7283) nadal posiadają reklamę koszalińskiego zakładu optycznego. Zakup ten nie wiązał się z żadnymi kasacjami w bytomskiej firmie.

Ruda Śl. - Godula, pl. Niepodległości Bytom, ul. Strzelców Bytomskich Tarnowskie Góry - Stare Tarnowice Ośrodek Rehabilitacji

[ff]

 

   •  Katowice

Nadal zwiększa się uruchomienie pojedynczych wagonów na liniach tramwajowych, Tramwaje Śląskie zmuszone są więc do uruchamiania kolejnych wagonów, które dotychczas jeździły jako drugie w składach. W zajezdni Zawodzie wagon 692 odłączono od wagonu 728 i przeprowadzono remont bieżący. Przebudowano kabinę, wstawiono nowe dykty, wymieniono wszystkie szyby i przyciski do otwierania drzwi, a także siedzenia na obite materiałem. Wymieniono również pantograf na połówkowy OTK-2. Wagon wyjechał w połowie października i jeździł wyłącznie na linii 20 (jako poc. 202). Po zawieszeniu tej linii przerzucono go na 33, obecnie pojawia się na różnych liniach. Kolejną nową solówką jest wagon 745. Jeszcze w październiku można było spotkać skład 746+745. W wagonie jedynie przebudowano kabinę i wstawiono niezbędne oprzyrządowanie potrzebne do samodzielnej jazdy. Ciekawostką jest fakt, że z przodu zainstalowana jest tablica kierunkowa starego typu (jak w pierwszych wagonach 105N - wersja "ze strzałką"). 745 wyjechał w połowie grudnia i dotychczas jeździ wyłącznie na linii 14. Nie otrzymał jednak jak poprzednie uruchamiane solówki połówkowego pantografu. Także zakład tramwajowy z Bytomia rozłączył na stałe jeden ze swoich składów i doczepkę przerobił na solówkę. Mowa o wagonie 716. Wagon ten kilka lat temu miał remont kapitalny i nie wymagał większych nakładów pracy w dostosowywaniu do samodzielnej jazdy.

Katowice, zajezdnia Zawodzie Katowice - Zawodzie, ul. 1  Maja

[ff]

 

   •  Będzin

PKS Będzin zakupił fabrycznie nowy autobus. W wyniku tej ogromnej inwestycji na liniach KZK GOP obsługiwanych przez tego przewoźnika można od grudnia przejechać się autobusem Solbus B9,5 nr rej. SBE 63NA. Szkoda tylko, że pojazd ma nominalnie 80 miejsc, a jeździ na liniach gdzie wymagany jest tabor typu B (czyli od 86 do 115 miejsc). Niezależnie jednak od tego liczymy, że ta zimowa jaskółka to nie jest jednorazowy wypadek przy pracy i będzińskie przedsiębiorstwo zacznie wreszcie odnawiać swój wysłużony tabor.

[JJ]

 

Wojkowice - Brzeziny, ul. Harcerska

   •  Bytom / Świętochłowice

Kolejny Jelcz 120M objawił się w firmie PUH Delta Bytom. Dziesięcioletni autobus wyjechał z numerem 07 na początku listopada. Tak jak poprzednik pochodzi z Włocławka gdzie nosił numer 414. Autobus został przemalowany na żółto, ale tylko w połowie - w górnej części nadal reklamuje się sklep z porcelaną.

Wraz z nowymi nabytkami ponumerowane zostały kolejne wozy które dotychczas numerów taborowych nie posiadały (m.in. 13, 17 i 20). Bez zewnętrznych numerów nadal pozostają autobusy, które na stałe obsługują linie dla Tesco.

Tymczasem pod koniec listopada wszystkie wozy w Delcie otrzymały nowe numery w postaci czarnych dużych cyfr umieszczonych z wszystkich stron pojazdu. Autobusy z przedziału 01-09 straciły "0" z numeru bocznego.

Na początku grudnia na trasie Tescobusów pojawił się Jelcz M11 nr rej. SY 27672, który został przyuwazony na zajezdni już w połowie tego roku, ale nie wyjeżdżał poza nią. Pochodzenie wozu jest nieznane. Autobus przeszedł remont kapitalny.

Chorzów, ul. Katowicka Chorzów Batory Dworzec PKP Bytom - Łagiewniki, droga do Tesco

[ff]

 

   •  Ruda Śląska

Firma PPUP Henryk Zagozda wyremontowała Ikarusa 280.26 nr inw. 013 kursującego na stałe na linii nr 37. Otrzymał on malowanie zakładowe i nową tylną ścianę ze sporą ilością światełek. Autobus na razie nie wyjeżdża i jedynie wietrzy się na placu.

Tymczasem prawdopodobnie wkrótce zostanie uruchomiony kolejny gdyński autobus zakupiony w zeszłym roku od Architektonu Sopot. Będzie to 2618. Ikarus 280.26 nr rej. KBM 418C, który stał odstawiony na zajezdni od ponad roku, został ostatecznie w grudniu zezłomowany.

[ff]

 

   •  Tychy

PKM Tychy na początku listopada wydzierżawił od podwarszawskiej firmy 2 używane duńskie autobusy DAB 7-1800B (rocznik 1988/89). Poprzednim właścicielem tych autobusów była firma Aarhus Sporveje, gdzie jeździły z numerami 402 i 403. PKM przydzielił im odpowiednio numery 064 i 063 oraz wyposażył tego drugiego w wyświetlacze Pixela. Od połowy listopada obydwa DAB-ymożna spotkać na liniach nr 1, 29, 33 i 36.

Katowice - Piotrowice, ul. Armii Krajowej Mikołów Dworzec PKP

Tymczasem w połowie grudnia w tyskiej zajezdni pojawił się kolejny używany autobus przegubowy. Jest nim pochodzący z firmy przewozowej Swebus ze Sztokholmu Volvo B10MA-55 z nadwoziem Säffle, który nosił numer 0718. Nie był jeszcze widziany w ruchu liniowym.

[ff, JS]

 

   •  Będzin

Na początku grudnia PKM Sosnowiec zakupił do swojego będzińskiego oddziału używanego MAN-a NL202. Pochodzący z Niemiec dwudrzwiowy, niskowejściowy autobus otrzymał numer 078. Po trzytygodniowych przygotowaniach - przemalowaniu, zainstalowaniu wyświetlaczy diodowych (Pixel) i usunięciu niemieckich naklejek - autobus wyjechał 20 grudnia w swój pierwszy liniowy kurs. Na razie był widziany tylko na linii nr 61.

[JS]

 

Czeladź, ul. Katowicka

   •  Katowice

Dokładnie po roku od kasacji wagonu 102Na 133R, w zajezdni Zawodzie znów pełni służbę wyspecjalizowany wagon-piaskarka. Jest nim stodwójka o numerze 134R, przekwalifikowana od 1.11.2004 z wagonu 212II (ex 173). Wagon ten już podczas poprzedniej zimy służył doraźnie za piaskarkę, jednak później wrócił do ruchu liniowego. W listopadzie 2004 r. zainstalowano mu już na stałe dwie skrzynie na piasek, pomarańczowy "kogut" na dachu, przy okazji przeprowadzono bieżący remont układu hamulcowego i drobne prace blacharskie. Malowanie pozostało tradycyjne, kremowo-czerwone. Prawdopodobnie po Nowym Roku na piaskarkę przekwalifikowana zostanie jeszcze jedna stodwójka, z zajezdni Chorzów Batory, która ma trafić do zajezdni Będzin.

[JJ]

Zajezdnia Zawodzie

   •  W 2004 roku zdjęto ze stanu następujące wagony tramwajowe:

Data
Typ i nr wag.
Zakład
Uwagi
01.01.2004
102Na 161''
ZUTiKT-2 Chorzów
(+)
21.06.2004
105Na 512
ZKT-1 Będzin
(+)
22.07.2004
102Na 204
ZUTiKT-2 Chorzów
(+)
23.07.2004
105N-2K 739
ZKT-1 Będzin
(+)
26.10.2004
105Na 351''
ZKT-3 Bytom
(+)
01.11.2004
102Na 212''
ZKT-5 Katowice
na piaskarkę 134R
16.11.2004
102Na 156
ZUTiKT-2 Chorzów
(+)
08.12.2004
105N 441
ZKT-1 Będzin
(+)
08.12.2004
105N 544
ZKT-1 Będzin
(+)
16.12.2004
105Na 352
ZKT-3 Bytom
przenum. na 612''
16.12.2004
105Na 612
ZKT-3 Bytom
(+) jako 352''
(+) - kasacja

[JJ]

Ruda Śl. - Chebzie Pętla (rok 2004)
Zabrze Plac Wolności (rok 2000)


   •  Czeladź

Idąc śladem dużo większego zagłębiowskiego brata, także firma pana Sebzdy dokonała w ostatnim czasie zakupów używanego taboru. Od początku listopada w służbie pojawił się MAN NL202 o numerze 52. Autobus pochodzi z wschodnioniemieckiego przedsiębiorstwa SNG mbH Suhl/Zella-Mehlis i kursuje na razie w oryginalnym malowaniu (białym). Nie ten jednak pojazd budzi największe zainteresowanie wśród ostatnich zakupów. Na bazie pojawił się także bowiem przegubowy MAN NG272 (najprawdopodobniej z Chemnitz), który ma wszelkie szanse stać się pierwszym przegubowym niskopodłogowcem w sieci KZK GOP. Na razie autobus nie wyjechał jeszcze na trasę.

Tymczasem 14 grudnia 2004 r. na linii 664/665 objawił się kolejny używany Jelcz zakupiony niedawno przez PUP Czeladź. Jest nim Jelcz M11 o numerze bocznym 29, pochodzący z 1988 roku - wcześniej jeździł w Wałbrzychu z numerem 155. Z nieoficjalnych źródeł wiemy, że pan Sebzda szykuje jeszcze niejedną niespodziankę taborową.

Siemianowice Śl. - Węzłowiec Pętla Siemianowice Śl. - Węzłowiec Pętla

[KB, JJ]

 

   •  Tychy

Na szczęście są jeszcze przedsiębiorstwa, które kupują fabrycznie nowe autobusy. Do PKM Tychy dotarł niedawno pierwszy z zakontraktowanych czterech Solarisów Urbino 15. Autobus, który otrzymał numer 251, nie różni się wizualnie niczym (poza długością) od ostatniej serii 12-metrowych Solarisów jakie przybyły do Tychów. Jak się można było spodziewać autobus ten służy za zamiennik przegubowego Ikarusa i jeździ na tych samych liniach - m.in. na linii 4 i 33.

Tychy, ul. Andersa

[JJ]


   •  Ruda Śląska

Jeden z "potentatów" przewozowych w regionie, firma PPUH Rudpol-opa z Rudy Śląskiej, przeprowadził naprawę główną 1/4 posiadanego taboru (nie licząc jednego autobusu dzierżawionego od Meteora). Szczęśliwcem jest Jelcz L11.3 nr inw. 04. Cechą charakterystyczną autobusu jest ściana tylna rodem z autobusu turystycznego, czyli bez świetlika na tablicę z numerem linii.

Ruda Śl. - Nowy Bytom, ul. Niedurnego

[JJ]


   •  Bytom

Pan Mastalerz, właściciel firmy PUH Delta Bytom, zainwestował w odbudowę taboru. Szkoda tylko, że cała inwestycja to tylko zakup używanego Jelcza 120M z Włocławka, wyprodukowanego 10 lat temu. Autobus ten, o włocławskim numerze taborowym 416, w Delcie nie doczekał się jeszcze numeru bocznego. Co więcej - nie doczekał się nawet przemalowania i nadal wozi starą reklamę.

Ruda Śl. - Nowy Bytom, ul. Czarnoleśna

[JJ]


   •  Będzin

PKM Sosnowiec zdecydował się zainwestować w używany autobus. Od połowy października na będzińskich liniach można zobaczyć średniopodłogowego MAN-a EL202, który jeździ z numerem 077. Autobus został sprowadzony z Niemiec, a w PKM przemalowany w barwy firmowe i wyposażony w komplet diodowych wyświetlaczy. Posiada dwie pary drzwi (w układzie 2-2-0) i jak na razie można go spotkać na liniach w powiecie będzińskim.

Gródków

[JS]


   •  Racibórz

Connex w Raciborzu? Niestety nie - firma Connex nie zainwestuje w raciborską komunikację miejską, przynajmniej na razie. Póki co warszawski oddział firmy zaczął pozbywać się autobusów Jelcz 120M, którymi świadczył wcześniej usługi przewozowe dla ZTM Warszawa. Była szansa na pojawienie się większej ilości tych autobusów u jednego z prywatnych przewoźników jeżdżących dla KZK GOP, jednak unieważnienie przetargów uniemożliwiło sfinalizowanie transakcji. Przedsiębiorstwo Komunalne w Raciborzu wzbogaciło się o Jelcza 120M z roku 2001. W Warszawie autobus ten nosił numer A247, w Raciborzu otrzymał numer 1065. Jest to pierwszy autobus tego typu w PK Racibórz i jednocześnie jedyny z wyświetlaczem (przednim, gdyż bocznego brak) w tej firmie.

Racibórz Dworzec PKS

[JS]


   •  Katowice

Od 14 października br. PKM Katowice testuje autobus MAN EL283 znany pod nazwą handlową "Lion's City T". Będą to pierwsze testy tego pojazdu w Polsce. Autobus ten przybył prosto z kieleckich targów Transexpo.

EL283 to podmiejska wersja modelu SL223. Pojazd wyposażony jest troje drzwi w układzie 1+2+1 (drugie oraz trzecie drzwi są odskokowo-uchylne) i jest niskowejściowy. W przejściu za drugimi drzwiami znajdują się dwa wysokie stopnie, natomiast aby wejść do pojazdu ostatni drzwiami należy najpierw pokonać aż cztery stopnie. W pojeździe znajduje się 36 miejsc siedzących. Ciekawostką są dwa "kosze" znajdujące się nad przednimi nadkolami. Pojazd wyposażony jest w 280-konny silnik MAN oraz automatyczną skrzynię biegów firmy Voith.

Tester rozpoczął swoją służbę o godzinie 13:55. Obsługiwał linię numer 830. W późniejszych dniach odwiedzał wiele innych linii - m.in. 162, 177, czy 296.

Katowice, zajezdnia PKM Siemianowice Śl. - Węzłowiec, ul. Jagiełły Bytom Dworzec PKP

Katowice, ul. Dworcowa

[JJ]


   •   Nowy autobus i przewoźnik na liniach KZK GOP

Jak już informowaliśmy wcześniej, od 1 października 2004 r. na linii nr 122 (Michałkowice Budryka - Siemianowice KZN PW) zagościł nowy przewoźnik - firma Irex Sosnowiec. Dzień wcześniej wyjaśniła się zagadka związana z taborem, który będzie obsługiwał tę linię. Mianowicie linia obsługiwana będzie autobusem Jelcz 120M (rocznik prawdopodobnie 1994-95), w tradycyjnych kremowo-czerwonych barwach. Autobus jest praktycznie w doskonałym stanie, nie widać po nim śladów zużycia. Wyposażony został w diodowe wyświetlacze R&G. Pochodzi podobno z okolic Białegostoku, w firmie Irex otrzymał mało oryginalny numer boczny 01.

Pierwszego dnia obsługi linii przez Irex, na pętli Siemianowice Powstańców stał sobie jeszcze jeden autobus - Setra S215SL nr rej. SO 32899. jest to prawdopodobnie autobus rezerwowy, który przewoźnik podstawił sobie w pobliże trasy linii, aby już w pierwsze dni nie dać plamy wypadniętymi kursami. Autobus jednak nie posiada żadnych oznaczeń KZK GOP, poza tym jego pojemność jest nieco mniejsza niż założona dla taboru typu B.

J. Jackiewicz


   •   Zemuny w PKM Tychy

Z początkiem września w parku taborowym PKM Tychy zagościło kilka autobusów Ikarus-Zemun IK160P wypożyczonych z PKS Bielsko-Biała. Do tak desperackiego kroku (autobusy są wprawdzie klimatyczne dla miłośników, ale dla pasażerów już niekoniecznie) skłoniły PKM podobno braki wśród taboru wielkopojemnego. Na razie na fotografiach uwieczniono dwa autobusy (numery 067 i 068), różne źródła podają ilość Zemunów w Tychach łącznie od 3 do 7 sztuk.

J. Jackiewicz


   •   Rzemyk przemalował autobus

Jelcz 120M nr rej. SY 30434, zakupiony przez firmę FHU Tadeusz Rzemyk kilka miesięcy temu z Krakowa dotychczas jeździł w porządnym krakowskim malowaniu. Ponieważ jednak poczucie estetyki jest obecne niektórym naszym przewoźnikom, więc autobus został niedawno przemalowany w barwy "zakładowe" firmy pana Rzemyka, czyli jaskrawożółto-jasnoczerwone. Do kompletu, w całości na czerwono, pomalowane zostały ściana przednia i tylna co daje niezwykle paskudny efekt wizualny. Gratulujemy trafnego doboru kolorystyki i prosimy więcej już niczego tak nie malować.

J. Jackiewicz


   •   Kamuflaż na linii 132

Linia 132 (Bytom - Wieszowa) na której 4 sierpnia br. wydarzyło się tragiczne zdarzenie (szczegóły) stała się później areną politycznych (i nie tylko) kombinacji. Władze gminy Zbrosławice i sołectwa Wieszowa kategorycznie żądały zmiany przewoźnika obsługującego tę linię - rzekomo ze względu na zły stosunek mieszkańców i zagrożenie bezpieczeństwa kierowców. Zmiana przewoźnika jednak, choćby ze względów formalnych, nie jest taka prosta, więc zastosowano rozwiązanie kompromisowe. Meteor Jaworzno wysyła na tę linię dwa autobusy nie pomalowane w barwy firmowe (Jelcze 120M 813 i 833 ex Markus Chrzanów, które są białe), autobusy mają ponadto zdjęte oznaczenia firmowe, naklejone małe cyferki z numerami bocznymi "z sufitu" (813 -> 13 i 833 -> 21), a kierowcy nie są ubrani w firmowe krawaty.

J. Jackiewicz


   •   Kolejny "żuczek" w Transgórze

W flocie Transgóru Mysłowice zagościł kolejny "żuczek", czyli Autosan H7. Obecnie zakupiony pojazd oznaczony został jako H7-20.05, różni się od .02 innym wyglądem atrapy na ścianie przedniej oraz lepszymi siedzeniami wewnątrz. Otrzymał numer 317 i można go spotkać na liniach mysłowickich. Kierownictwo firmy zapowiada kolejne zakupy takich pojazdów.

J. Jackiewicz


   •   Chrzanowskie nowości

Na liniach ZKKM Chrzanów pojawiło się ostatnio sporo nowości taborowych. Oto ich krótki przegląd.

We flocie Transgóru Mysłowice (Rejon nr 2 Trzebinia) pojawił się midibus Neoplan N4007. Pojazd jest dwudrzwiowy, otrzymał numer 27, a spotkać go można na liniach 315, 318 lub 335. Meteor Jaworzno przerzucił do zajezdni w Płazie Autosana H6-10 o numerze 879 w celu obsługi linii 334. Jeździł on wcześniej przez chwilę na linii T w Tychach, a jego poprzednim właścicielem był prawdopodobnie PKM Olkusz.

Wśród taboru większej pojemności dość dużym szokiem technologicznym, jak na chrzanowskie warunki, jest pojawienie się niskowejściowego Jelcza M101I 860 (Meteor Jaworzno) na linii 317. Autosan A1010M o numerze taborowym 01 okupuje od pewnego czasu miejsce w zajezdni firmy Stanpaul-bus - nie wyjechał jednak jeszcze na linię, nie jest znane jego pochodzenie. Duhabex Chrzanów wycofał z linii 329 charakterystycznego minibusa Volvo F610 zastępując go jednym z posiadanych A1010M (ex PKS Chrzanów)

W ostatnim czasie dwóch chrzanowskich przewoźników zmieniło lokalizację swoich zajezdni. Duhabex przeniósł się z ulicy Partyzantów w Chrzanowie do Pogorzyc (tuż za granicą Chrzanowa). Miejsce zwolnione przez Duhabexa zajął Stanpaul-bus poprzednio stacjonujący w Trzebini na terenie TZM niedaleko dworca PKP.

Neoplan N4007 27 Autosan H6-10 879 Jelcz M101I 860 Autosan A1010M 03
J. Sobota, J. Jackiewicz


   •   Nowa solówka w Zawodziu

W połowie lipca z zajezdni tramwajowej w Zawodziu wyjechała nowa solówka. Jest to wagon 747, który dotychczas jeździł jako drugi w składzie z wagonem 748. W tym roku jednak nie były już łączone, a 747 stał odstawiony. Wcześniejszym drugim wagonem w ZKT-5 przystosowanym do samodzielnej jazdy był uruchomiony ponad rok temu wagon 782. W ostatnim czasie na Zawodziu nie był skasowany żaden wagon z wyświetlaczami, dlatego 747 dostał zwykłe kasetki. Kabina została lekko przebudowana ze względu na to, że dotychczas nie była całkowicie wydzielona od części pasażerskiej. Dodatkowo zwykły pantograf został zamieniony na połówkowy. Jest to już trzeci tego typu odbierak zamontowany na wagonie Tramwajów Śląskich. Pierwszym był wagon 318, który otrzymał go na przełomie lat 1997/1998. Pod koniec zeszłego roku połówkowy bigiel dostał wagon 340. Oba również z ZKT-5. Być może zajezdnia w Zawodziu szykuje kolejną solówkę. W tym roku w ogóle nie wyjechał jeszcze wagon 736, drugi do składu z 725, a od kilku miesięcy stoją także 575, 618 i 750.

M. Braszczak


   •   Numeromania w Delcie

KZK GOP coraz skuteczniej egzekwuje konieczność umieszczenia numerów taborowych na autobusach różnych przewoźników. Wprawdzie dużo lepszym rozwiązaniem byłaby jednolita numeracja autobusów w całym systemie, ale lepszy rydz niż nic. Po Henryku Zagoździe, Tadeuszu Powichrowskim i Henryku Polaku, którzy numery taborowe na autobusach umieścili jakiś czas temu, teraz przyszła kolej na Andrzeja Mastalerza, właściciela firmy PUH Delta z Bytomia.

Podobnie jak autobusy Polaka, również tabor Delty teoretycznie ponumerowany był od dawna - numery jednak pojawiały się na autobusach dość sporadycznie (posiadały je jedynie najstarsze autobusy, czyli 1, 2, 3 i 04 oraz pojazdy zgłoszone do obsługi linii 23). Pod koniec czerwca, jako pierwszy z nowym numerem (22) wyjechał Jelcz 120M zakupiony we Włocławku. Kolejnymi ponumerowanymi zostały 10 (PR110M) oraz 21 (120M/3). Numery to wykrojone z czerwonej folii cyfry, które umieszczane są na przedniej ścianie autobusu.

Spośród przewoźników kursujących na zlecenie KZK GOP w numery taborowe nie są wyposażeni jeszcze PKS Katowice, PKS Będzin i PKS Zawiercie, UPA J. Wechowski Świętochłowice, Transport Nowe Chechło oraz przewoźnicy minibusowi.

M. Braszczak, J. Jackiewicz


   •   W połowie czerwca PKM Bytom przeznaczył jednego ze swoich autobusów przegubowych na zaplecze socjalne dla konduktorów. Wybór padł na ex szczeciński 1194, który w Bytomiu miał numer 7245. Autobus ten pełni dla konduktorów funkcję poczekalni i jest miejscem odpoczynku przed wykonaniem kolejnego kursu. Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że tego pojazdu na trasie już nie zobaczymy.

Nie znaczy to jednak, że nie spotkamy autobusu z numerem taborowym 7245. Numer ten niedawno otrzymał ex krakowski przegubowiec. Wcześniej miał on naklejkę 7227 i ostatnie miesiące spędził unieruchomiony na placu postojowym przy ul. Piekarskiej. Autobus został naprawiony, jego dotychczas wyblakły czerwony przód został odmalowany i pojazd już regularnie pojawia się na bytomskich liniach.

M. Braszczak


   •   Zakład tramwajowy z Chorzowa Batorego w ostatnich dniach przystosował do samodzielnej jazdy kolejny wagon doczepny. W tym tygodniu na trasę wyjechał wagon 788. W razie potrzeby nadal może być spinany bez żadnych przeszkód ze swoim dotychczasowym towarzyszem 787. Tym samym ZUTiKT-2 uruchomił już wszystkie drugie wagony swoich składów z 1989 roku, które ma na stanie od nowości. W tym roku jest to druga taka solówka po 329.

Obecnie chorzowska zajezdnia uruchamia większą ilość solówek w związku z przejęciem linii 31 do ZKT-5, wprowadzeniem solówek za składy w dni wolne na linię 11 i uruchamianiem mniejszej ilości stodwójek (od początku czerwca codziennie o dwie mniej, a od wakacji w dni wolne o kolejne dwie sztuki mniej w porównaniu z majem). Składów było za dużo i czasem można było je w związku z tym spotkać nawet na liniach 12 czy 33. Poza tym pojedyncze stopiątki stanowią rezerwę dla często defektujących stodwójek.

W uzdatnianiu doczep ZUTiKT-2 od lat wiedzie prym. Zaczęło się w marcu 1999 roku kiedy to po wprowadzeniu ograniczeń na linię 40 uruchomiono wagony 765 i 767. W następnych latach rozłączono i przystosowano jeszcze 5 swoich rodzimych wagonów (770, 786, 788 a także po remoncie 371 i 771) oraz 3 przysposobione: 416 z Gliwic, 425 z Będzina, 678 z Katowic (po remoncie) i w tym roku 329, również z Katowic.

Tymczasem odwrotna tendencja jest w sąsiedniej katowickiej zajezdni. Pod koniec czerwca złączono skład 680+679, nie rozpinając w zamian żadnego innego. Dotychczas rezerwa składała się z jednej stodwójki, dwóch solówek i dwóch składów. Mimo tego często na linii 37 pojawiał się pojedynczy wagon, a na linii 14 czy 15 był skład. Prawdopodobnie uznano, że korzystniejszym dla zakładu jest wysłanie nadprogramowego dodatkowego wagonu niż płacenie kary za zaniżenie pojemności taboru. Stąd teraz na rezerwie stoją po jednej stodwójce i solówce oraz 3 składy.

M. Braszczak


   •   "Nowe" autobusy u przewoźników

Do PUH Delta z Bytomia (właściciel: Andrzej Mastalerz) trafił kolejny pojazd z Jastrzębia Zdroju. Jest to Jelcz M11 o poprzednim numerze taborowym 266. Posiada zmodernizowaną ścianę przednią podobną do ich wcześniejszego nabytku - ex 268. Autobus ten prawdopodobnie przeszedł remont w warsztatach Delty, ponieważ bardzo dobrze się prezentuje (laminaty siedzeń, podsufitki, ściany boczne są jakby nowe). Jednakże wewnątrz jest komplet oznaczeń poprzednego organizatora. Obecnie jeździ na liniach obsługujących bytomskie Tesco. W Delcie jeździ obecnie co najmniej 7 ex jastrzębskich autobusów.

Krzysztof Pawelec, realizujący bezpłatne przewozy dla klientów katowickiego Auchan (w tym obsługujący jedną linię na zlecenie KZK GOP) również zaprezentował nowy autobus. Dotychczas jego tabor składał się jedynie z ex jastrzębskich M11. Jeździły głównie ex 238 i ex 245, a ex 241 stał na rezerwie. W ostatnich dniach autobus rezerwowy się zepsuł i zastąpił go jeden z dwóch migów zakupionych w marcu od Transgóru Rybnik (ex 2793, exex WPK Katowice 2260).

Na liniach PKM Sp. z o.o. w Olkuszu zanotowano pojawienie się Jelcza PR110M oznaczonego numerem 21. Pojazd pochodzi być może z MZK Toruń.

Nowe używane autobusy zagościły również we flocie Jerzego Sebzdy. Z numerem 51 kursuje Jelcz 120M ex MPK Włocławek 417 (rocznik 1994), natomiast numerem 23 oznaczony został Jelcz PR110M, prawdopodobnie z Torunia.

Firma PPUH Rudpol-opa z Rudy Śląskiej, której działalnością uboczną jest obsługa jednej linii autobusowej na zlecenie KZK GOP (linia 982 z Orzegowa do Mikołowa) postanowiła wyremontować jednego z czterech posiadanych Jelczy (L11.3 nr 04). Ponieważ na linii kursują trzy autobusy, po odstawieniu czwartego brakło rezerwy. Wypożyczono więc z Meteora Jaworzno Jelcza M11 nr 837, który przez trzy miesiące będzie służył u rudzkiego przewoźnika.

Jelcz M11 KAB 643S
odstawiony w Panewnikach przy ulicy Panewnickiej.
Jelcz PR110M 21
w Olkuszu.
Jelcz 120M 51
w Chorzowie Batorym na ulicy Batorego.


   •   Świerklaniec

Pierwszy świerklaniecki Solaris Urbino 10 - 0402, wyjechał 9 czerwca 2004 r. na trasę. Zgodnie z przewidywaniami obsługuje linię nr 1 z Osady Jana do Ośrodka Rehabilitacji w Reptach. Numerki taborowe nadal nanoszone są tradycyjnie, od szablonu - zabrakło jednak miejsca na naklejkę z logo PKMu.

Solaris U10 0402, Tarnowskie Góry ul. Pi!lsudskiego

J. Sobota


   •   Solaris w Świerklańcu

1 czerwca 2004 r. PKM Świerklaniec stał się posiadaczem trzech fabrycznie nowych autobusów marki Solaris, model Urbino 10. Są to pierwsze autobusy tego typu w GOPie.

Autobusy są napędzane 5,9-litrowym silnikiem Iveco oraz wyposażone w automatyczną skrzynię biegów firmy Voith. Pojazdy wyposażone są w elektroniczne tablice wewnętrzne i zewnętrzne (diodowe) firmy R&G Mielec. Dostęp świeżego powietrza zapewniają dwie elektrycznie przesuwane klapy dachowe oraz okna z przesuwaną połową szyby. Urbino 10 wyróżnia się od innych Solarisów pojedynczymi kołami na tylnej osi. Dzięki takiemu rozwiązaniu powstało szersze przejście między siedzeniami.

Autobusy tej klasy to absolutna nowość u świerklanieckiego przewoźnika. Spośród taboru niskopodłogowego PKM dysponował do tej pory tylko dwoma Jelczami M121M z 1995 roku (1419 i 1420) oraz minibusem Kapena Thesi City z 2002 roku (1498). Najnowsze nabytki otrzymały numery od 0401 do 0403, będzie można je spotkać najczęściej na liniach 1 i 780.

Solarisy Urbino 10 0401, 0402 i 0403 na terenie zajezdni PKM Świerklaniec.

Oprócz zakupu nowych pojazdów PKM zainwestował również w remonty Ikarusów 280. W kwietniu powróciły z naprawy głównej (wykonanej w Kapenie Słupsk) 3 kolejne przegubowce - 1400, 1465 i 1488. Podobnie jak poprzednio wyremontowane autobusy również te zostały wyposażone w zewnętrzne tablice diodowe R&G Mielec.

Trzy Ikarusy świeżo po remoncie. Autobus 1400 przed remontem wyposażony był w charakterystyczne podwójne reflektory.

J. Sobota


   •   Przeprowadzka Ikarusów

Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym zakupił w grudniu 2003 r. od Tramwajów Śląskich dwa autobusy - Ikarusa 250.53 z 1972 roku (ex ZKT-3 Bytom) i Ikarusa 260.04 z 1981 roku (ex ZKT-4 Gliwice). Początkowo autobusy stacjonowały na terenie warsztatów Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na Rozbarku, później zostały przewiezione na bazę firmy Silesiana w Bykowinie.

Dzięki uprzejmości Zarządu PKM Sp. z o.o. w Gliwicach, swoje (miejmy nadzieję) stałe miejsce garażowania znalazły na terenie zajezdni autobusowej w Gliwicach. 22 maja 2004 r., przy pomocy pogotowia technicznego 1168A zostały przetransportowane w nowe miejsce.

Historia tych autobusów jest dość ciekawa. Turystyczny Ikarus 250.53 wyprodukowany został w 1972 roku, prawdopodobnie jako jeden z pierwszych egzemplarzy (charakteryzuje się mniejszą ilością, ale za to dużo szerszych okien na ścianach bocznych). Trafił do Polskiego Biura Podróży "Orbis" Oddział Gliwice (nr inwentarzowy XXXV). Orbis sprzedał autobus 13 listopada 1979 roku (wyrejestrowany 4 grudnia 1979 r.) do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach Zakład Komunikacyjny nr 3 w Radzionkowie (autobus otrzymał numer 523A). Od 1 października 1991 roku autobus przeszedł do Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej w Katowicach Zakład Komunikacji Tramwajowej nr 3 w Bytomiu (nr inw. 301A), a od 1 stycznia 2003 r. należał do spółki akcyjnej Tramwaje Śląskie w Katowicach.

Drugi Ikarus, 260.04, wyprodukowany został w 1981 roku i pod koniec roku dotarł do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach Zakład Komunikacyjny nr 9 w Jastrzębiu Zdroju Oddział Autobusowy Rybnik. Tam kursował z numerem 60. 14 lutego 1989 roku wyjechał z remontu przeprowadzonego przez WPK Zakład Komunikacyjny nr 5 w Katowicach jako "pogotowie techniczne sanitarno-socjalne" (bez środkowych drzwi, z podwójnymi rzędami siedzeń wewnątrz i z niebieskim lakierem) i już do Rybnika nie wrócił - pojechał do zajezdni tramwajowej Zakładu Komunikacyjnego nr 4 w Gliwicach, gdzie służył z numerem 1074A. Od 1 października 1991 roku autobus przeniósł się na papierze do Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej w Katowicach Zakład Komunikacji Tramwajowej nr 4 w Gliwicach (nr inw. 415A), a od 1 stycznia 2003 r. należał do spółki akcyjnej Tramwaje Śląskie w Katowicach.

16 grudnia 2003 r. zawarta został transakcja kupna sprzedaży obu tych autobusów pomiędzy spółką Tramwaje Śląskie, a stowarzyszeniem Klub Miłośników Transportu Miejskiego. 18 grudnia autobusy zostały odebrane z zakładów komunikacyjnych i przewiezione na GKW.

Autobus w czasie odbioru w zajezdni Stroszek. Ikarus na terenie warsztatów GKW na Rozbarku. Oba autobusy na placu firmy Silesiana w Bykowinie.

Przytowywanie autobusów do przewiezienia do Gliwic. Wyjeżdżamy. Konwój pilotuje pogotowie techniczne 1168A z PKM Gliwice. Na placu w zajezdni autobusowej PKM Gliwice.

J. Jackiewicz


   •   Chrzanów

Autosan produkował kiedyś specjalną wersję minibusa H6 przeznaczoną m.in. dla żandarmerii wojskowej, czy służb technicznych. Furgon ten oznaczony został symbolem H6-56. Firma Elbud Jaworzno postanowiła jeden z takich pojazdów zaadaptować dla potrzeb komunikacji miejskiej - wstawiono więc drzwi rodem z Jelcza PR110/M11, turystyczne siedzenia i obecnie pojazd ten, z numerem bocznym 14 wozi mieszkańców powiatu chrzanowskiego.

Autosan H6-56 14 w Chrzanowie na ul. Focha

J. Sobota


   •   Tychy

Kolejny fabrycznie nowy autobus niskopodłogowy wprowadzony został do eksploatacji przez firmę Meteor Jaworzno. Jest to piąty Solaris Urbino 12 w tej firmie, oznaczony numerem 809. Od poprzednich różni się zastosowaniem diodowych wyświetlaczy firmy Pixel Bydgoszcz.

J. Sobota

 

   •   Tychy

22 kwietnia 2004 r., w samo południe odbyło się uroczyste przekazanie drugiego już trolejbusu Solaris Trollino, jaki zakupiony został przez Tyskie Linie Trolejbusowe. W odróżnieniu od pierwszego (nr 004), drugi tyski elektryczny Solaris wyposażony jest w asynchoniczny silnik prądu zmiennego produkcji Pragoimpex/DP Ostrawa. Pojazd otrzymał numer taborowy 005. Uroczystość przekazania odbyła się przed jedną z tyskich szkół zlokalizowanych przy ulicy Edukacji. W imprezie uczestniczyli m.in. prezes TLT Zbigniew Brud, wiceprezes Solaris Bus & Coach Solange Olszewska, prezydent Tychów Andrzej Dziuba, przedstawiciele DP Ostrawam, Truck-Bus Service Tychy oraz PKM. Bez pokropka ani rusz, więc obecny był również ksiądz. Uczniowie szkoły mieli okazję, aby przejachać się nowym nabytkiem, w tym czasie zgromadzeni goście udali się do budynku szkoły na przedstawienie poświęcone ekologii. Trolejbus znajduje się już w eksploatacji od kilkunastu dni.

M. Bul

 

   •   PKM Bytom postanowił powrócić do sprawdzonych metod i w ciągu ostatnich dni znów zaczął mieszać z numerami taborowymi. Cztery Ikarusy przewędrowały w zakres numeracji 78xx:

  • Ik280 7218 => 7808,
  • Ik280 7219 => 7809,
  • Ik280 7263 => 7810,
  • Ik260 7600 => 7811.

J. Sobota

 

   •   PKM Jaworzno zmienia barwy firmowe. Właściwie zmienił je już przy zakupie Solarisów U15, jednak dopiero niedawno objawił się pierwszy starszy autobus przemalowany w nową wersję zielonkawego malowania zakładowego - jest nim Jelcz M11 o numerze 154. Jedynie numer przyklejony na bocznej szybie pozostał nietknięty - reszta autobusu otrzymała nową warstwę lakieru i nowe wylepki z logo i numerem na ścianie przedniej. Czekamy na kolejne.

J. Sobota

 

01.04.2004   •   Transgór Mysłowice, po hurtowych zakupach autobusów Volvo B10M i B10R kilka lat temu obecnie przerzucił się na inne skandynawskie pojazdy - Scanie CN112CL. Z nadejściem wiosny objawiły się dwa kolejne takie autobusy - jeden z nich otrzymał numer boczny 312 i można go spotkać m.in. na linii 995, wyposażonego w wyświetlacze matrycowe, a drugi bez numeru (rej. KCH 48EV) stoi w zajezdni rejonu nr 3 w Hołdunowie.

Scania CN112CL 312 (Bieruń Stary, ul. Chemików) Scania CN112CL KCH 48EV (Lędziny, zajezdnia Hołdunów)

31.03.2004   •   PUP Czeladź uruchomiło wreszcie jednego z dwóch Ikarusów 280 zakupionych jakiś czas temu w Krakowie. Autobus kursujący obecnie z numerem 11 pochodzi z 1983 roku i w Krakowie nosił numer DK224. To już trzecie wcielenie numeru 11 - w latach 1993-97 jeździł z nim Ikarus 260.04 (obecnie nr 28), a w roku 2001 numer zdobił autobus testowy w postaci MANa SL263.

Wraz z 11-tką do zajezdni Piaski trafił również inny krakowski przegubowiec, który trafił do remontu - gdy z niego wyjedzie prawdopodobnie otrzyma numer boczny 10. Oba w/w autobusy służyć będą jako rezerwa.

Ikarus 280.26 11 (Siemianowice Śl. - Węzłowiec, ul. Jagielły)

31.03.2004   •   Do Tychów dotarł nowy trolejbus. Jest to Solaris Trollino 12AC wyprodukowany w kooperacji Solaris Bus & Coach (nadwozie) i DP Ostrawa (elektryka). Zielono-żółty trajtek przywieziony został na lawecie około 1 nocy. W TLT otrzyma prawdopodobnie numer boczny 005, a na linii pojawi się najwcześniej w przyszłym tygodniu.

W związku z zakupem nowego pojazdu, aby otrzymać dotację z WFOŚ konieczna jest kasacja jednego starszego trolejbusu - pod palnikiem skończy Jelcz PR110E 011 lub 015 (drugi z nich trafi do remontu kapitalnego).

 

   •   Krakowskie Jelcze 120M pojawiają się na Śląsku w coraz większej ilości. Cztery sztuki zakupiła firma Transkom Piekary Śląskie - jeden z nowych nabytków objawił się już na linii 111 (nr rej. SPI P288, taborowego brak). Do kompletu zakupiono również podobno jednego Ikarusa 280.

Jeden z autobusów z pierwszej serii sprzedawanej przez MPK Kraków (około 2002 roku), który za pośrednictwem bliżej nieznanej firmy z Lublina trafił do firmy Henryka Zagozdy i prawdopodobnie nigdy nie wyjechał na linię (nr rej. SL 00046, ex MPK Kraków BF203) jest już w trakcie kasacji. Nieoficjalnie wiadomo, że firma ta zainteresowana jest zakupem kolejnych 120-tek z najnowszego rzutu.

 

23.03.2004   •   Ciąg dalszy remontów autobusów PKM Świerklaniec. Do słupskiej Kapeny wyekspediowano trzy przegubowce - 1400, 1465 i 1488. W 2003 roku Kapena przeprowadziła NG świerklanieckich Ikarusów 1476, 1489, 1490, 1501 i 0301.

 

23.03.2004   •   Zgodnie z przewidywaniami Jelcze 120M sprzedawane przez MPK Kraków trafiają po części na Górny Śląsk. Z ostatniej wycofanej z Krakowa serii ujawniły się dwa - pierwszy, w reklamie Tesco, w firmie Telesfora Rzeczkowskiego (ex DF339). Drugi natomiast, w niebieskim malowaniu zakładowym MPK, u Tadeusza Rzemyka - w Krakowie nosił prawdopodobnie numer DF302.


22.03.2004   •   V-Bus Żory znowu zaskakuje. Na liniach obsługiwanych przez tego przewoźnika przyuważono dwa, prawdopodobnie fabrycznie nowe, niskopodłogowe minibusy Mercedes-Benz Sprinter 616CDI (SZO T881 i SZO T884). Firma V-Bus, od wielu lat wierna marce Mercedesa od pewnego czasu drastycznie poprawia jakość swojego taboru, wcześniej zakupiła kilka Mercedesów Citaro, a także jednego na Śląsku Mercedesa Cito.


   •   Wyjaśnia się sprawa tajemnicznych Autosanów A1010M w Duhabexie Chrzanów. Poza autobusem nr 07 we flocie tego przewoźnika jeździ również bliźniaczy egzemplarz, z numerem 03. Oba autobusy zostały pozyskane z PKS Chrzanów, gdzie nosiły numery 21 (ob. 03) i 23 (ob. 07). Wieść gminna niesie, że przedsiębiorstwo PKS Chrzanów chyli się ku upadkowi i dlatego pozbywa się lesingowanych autobusów, aby zmniejszyć obciążenia finansowe. Chrzanowski PKS w komunikacji miejskiej obsługuje obecnie jedną linię (nr 300, Katowice-Chrzanów) na zlecenie ZKKM Chrzanów, gdzie kursują pozostałe trzy A1010M (22, 24 i 25).

 

   •   Na będzińskiej linii minibusowej nr 921 zagościł ostatnio kolejny "nowy" pojazd - był już Autosan H7-20.01, później dość oryginalna konstrukcja w postaci Fiata 315, a obecnie można podziwiać Kapenę City 7,5. Kapenka jeździ z numerem 16, jej pochodzenia na razie nie ustalono.


   •   Wieści spod palnika w PKM Tychy. Kasacje planowane są wg następującego porządku:
- w marcu: Jelcz 120M-LPG 121 i Jelcz M181MB 214
- w kwietniu: Ikarus 260.43 115, Ikarus 280.26 273 i Ikarus 280.26 4322
- w maju: MAN SD202 167 i Ikarus 280.26 4261

 

19.03.2004   •   W godzinach popołudniowych w zajezdni Chebzie (PPUP Henryk Zagozda i Henzago Sp. z o.o.) zjawił się nowy autobus. Jest to MAN NL283/EXP/3T/E3 znany pod nazwą handlową "NL283 City Single". Autobus, który wcześniej służył jako demonstracyjny, wyposażony jest w silnik w zabudowie wieżowej oraz opony typu supersingle na tylnej osi. W firmie Henryka Zagozdy otrzymał numer 044. Przeznaczony jest do obsługi linii 294 w Mikołowie, gdzie można go oglądać od 22 marca.

Ex tester, po przybciu do Chebzia. Rzut oka obiektywu na tył pojazdu - widoczna "wieża" silnika. Charakterystycznie zabudowane wnętrze pojazdu.
 

08.03.2004   •   Marian Tarnawski w Dzień Kobiet wprowadził do ruchu "nowego" Ikarusa 260. Prezentuje się gorzej od swojego poprzednika, który udostępnił mu tablice rejestracyjne (SPI F390). W pierwszym dniu jeździł na linii 78. Autobus pochodzi z 1983 roku, zakupiony został od prywatnej firmy z miejscowości Pszczółki, wcześniej (do 1998 roku) jeździł w PKM Gdynia z numerem 2189, a jeszcze wcześniej w WPK Gdańsk-Gdynia jako 28015.

09.03.2004   •   Następnego dnia tablice rejestracyjne SPI F390 wróciły już do swojego poprzedniego właściciela, "nowy" Ikarus został odstawiony.

14.03.2004   •   Po kilku dniach nastąpiła odsłona trzecia. Zgodnie z przewidywaniami nowy nabytek służy za autobus rezerwowy - w niedzielę zastąpił on na linii 134 Ikarusa 260 o nrze rej. KXT 3650 - oczywiście tablice rejestracyjne przewędrowało do tej "rezerwy".

Początkowo autobus stał przez jakiś czas na placu postojowym w Tarnowskich Górach. Zadebiutował jako
SPI F390...
... zastępując na linii tego Ikarusa.

Kilka dni później objawił się po lekkim face-liftingu (m.in. pomalowany zderzak) jako KXT 3650... ... które to numery przynależą zwykle do tego właśnie autobusu.
 

12.03.2004   •   Zanotowano pojawienie się autobusu testowego w PKM Sosnowiec. Autobus ten to Jelcz M125M, a w rolę egzemplarza testowego wcieliło się gliwickie Vecto nr 29. W piątek autobus jeździł na linii 35/5, a w sobotę udawał przegubowca na 299/2.

Jelcz M125M 29 (Sosnowiec, ul. Narutowicza) Jelcz M125M 29 (Sosnowiec Szpital Wojewódzki)

12.03.2004   •   Duhabex Chrzanów nie pozostaje w tyle i zgodnie z modą panującą wśród przewoźników ZKKM Chrzanów wszedł w posiadanie Autosana A1010M. Autobus otrzymał numer 07 w spadku po Scanii CN112CL.

Autosan A1010M 07 (Sosnowiec Szpital Wojewódzki)

08.03.2004   •   PKM Tychy oddał prawowitemu właścicielowi autobus Jelcz 120M 086. Od 28 lutego 2001 r. był on dzierżawiony z przedsiębiorstwa PPKS Bielsko-Biała. Charakteryzował się przede wszystkim ślicznym kremowo-czerwonym malowaniem. Do Bielska-Białej wrócił prawdopodobnie 1 marca br.

Jelcz 120M 086 (Tychy, al. Niepodległości)

07.03.2004   •   Henryk Polak przypomniał sobie o konieczności posiadania numerów taborowych. Same numerki pojawiały się na jego autobusach w sposób losowy - część pojazdów je miała, część miała schowane, a pozostałe nie miały wcale. Numerki te jednak były nadane i teraz się ujawniają na całym taborze. Pan Polak chyba jednak za bardzo wziął sobie do serca fakt, że numery mają być widoczne i nakleił na autobusach wielkie żółte płachty z cyferkami. Pełny wykaz numerów taborowych w firmie pana Polaka można znaleźć w bazie taboru.

Ikarus 260.04 01 (Katowice Piotra Skargi) Ikarus 260.04 01 (Katowice Piotra Skargi) Ikarus 260.04 04 (Katowice Dworzec PKP) Ikarus 260.04 12 (Katowice Dworzec PKP)
 

05.03.2004   •   Jelcz M121M 1419, jeden z dwóch "gniotów" będących w posiadaniu PKM Świerklaniec, stracił ostatnio wyświetlacze. Zamiast starych klapek arendżi zieją dziury, a w okna powtykane są tablice kierunkowe.

Jelcz M121M 1419 (Tarnowskie Góry, ul. Opolska)

02.03.2004   •   Wagon 102Na 247 przyuważono w nowym ubranku. Z daleka przypomina ono barwy zakładowe, po bliższym przyjrzeniu się widzimy ciemnoszary przegub i czerwoną listwę wzdłuż wagonu. Na osłodę pozostaje fakt, że na ścianie czołowej nie zauważymy "jaja", lecz tylko numerek taborowy w jedynie słusznym miejscu nad reflektorem. W barwy prawie zakładowe (czerwony przechodzący w różowy) przemalowany został również skład 2x105Na 680+679.

 

29.02.2004   •   PKM Jaworzno, pierwszy raz od 7 lat zakupiło fabrycznie nowe autobusy. W ostatnim dniu lutego do zajezdni przy ulicy Krakowskiej przyjechało sześć lśniących Solarisów Urbino 15. Pojazdy pomalowane dość oryginalnie w jakiś bliżej nieokreślony odcień koloru morsko-turkusowego, wyposażone są w silnik DAF, automatyczną skrzynię biegów Voith oraz wyświetlacze matrycowe Pixel Bydgoszcz. Otrzymają numery taborowe z zakresu 204-209. Nie wiadomo kiedy wyjadą na linię, zapewne stanie się to w przeciągu najbliższego tygodnia.

 

   •   Wieści spod dwóch drutów. Tyskie Linie Trolejbusowe kończą remont kapitalny trolejbusu Jelcz PR110E 012II (ex 005, exex Dębica). Trwa natomiast remont bieżący pogotowia technicznego górnej sieci w postaci Ikarusa 280.26/A 6T (ex WPK 1163A). Drugiego Solarisa Trollino można spodziewać się za miesiąc.

 

   •   Tyskie taborowe rodzynki mają się coraz gorzej. Chodzi o prototypowego "odkurzacza", czyli Jelcza M181MB 214 (rocznik 1995) oraz piętrusa MAN SD202 167 (rocznik 1987, ex PKM Jaworzno 184, exex BVG Berlin 3574). Planowana jest mianowicie kasacja obu tych pojazdów. Gwoździem do trumny okazało się reanimowanie ich przez firmę Truck-Bus Service Tychy. Przy ścięciu towarzystwa tym dwóm autobusom dotrzymają Ikarusy 280.26 - 201 (rocznik 1992, składak z Jamny, bez remontu) oraz 4345 (rocznik 1989, ostatni remont w 1998 roku).

Jelcz M181MB 214 (zajezdnia Tychy)

   •   Do PKM Katowice dotarły dwa kolejne Jelcze M125M. Kolekcja Vecto liczy już więc 7 sztuk, z 10 jakie docelowo mają się w Katowicach znaleźć. Dwa nowe jelczydła dostaną zapewne numery 184 i 185. 27 lutego zajezdnia Zawodzie przyjęła dwa kolejne (186 i 187). Do odebrania pozostał jeszcze jeden autobus.

 

   •   PKM Sosnowiec ogłosił przetarg na wykonanie naprawy głównej 18 Ikarusów 280. Termin realizacji umowy to 3 lata od podpisania. Niezależnie od ewentualnego zwycięzcy rodzi się pytanie, czy wyremontowane przegubowce otrzymają biało-buraczkowe malowanie a la Solarisy... Przypomnijmy jednocześnie, że w planowanych przetargach na rok bieżący znalazło się postępowanie związane z zakupem 10 nowych autobusów (nieoficjalnie wiadomo, że miałyby to być autobusy mniejszej pojemności z przeznaczeniem dla zajezdni Będzin) - do tej pory jednak przetargu nie ogłoszono.

 

   •   Firma PTS Bustrans Tychy, świadcząca przewozy pracownicze dla Fiat Auto Poland wzbogaciła jakiś czas temu swój park taborowy o kolejnego, trzeciego już Ikarusa 280. Nowy nabytek pomalowany został na biało, a pochodzi podobno z Płocka.