Wieści taborowe - archiwum 2005

Nr 22/05


   •  Jastrzębie-Zdrój

Od 13 grudnia po ulicach Jastrzębia i okolicy jeździ MAN NL223 o numerze 233. Jest to kolejny używany autobus zakupiony za naszą zachodnią granicą przez PKM Jastrzębie-Zdrój. Dwudrzwiowy sześcioletni pojazd występował do niedawna w roli autobusu szkolnego w Braunschweig (Dolna Saksonia). Dzięki temu może się pochwalić stosunkowo niewielkim przebiegiem - ok. 250 tys. km. Przed wyjazdem na linie MZK najnowszy autobus został przemalowany w barwy zakładowe, zainstalowano także kasowniki i małe wyświetlacze diodowe R&G.

[JS]

 

 


   •  Świerklaniec

Kilka dni po przejęciu przez firmę Nowak Transport linii 132 i 184 na dwóch autobusach wytypowanych do ich obsługi pojawiły się numery boczne. Jelcz M121M o nr rej. WB 03915 otrzymał nr boczny 10, a jelcz M11 KAN 427P może się poszczycić numerkiem 11. Niewielkich rozmiarów czerwone cyferki zostały umieszczone tylko na przednim i tylnym zderzaku. Inne autobusy tego przewoźnika, m. in. jelcz STA C065 przydzielony na linię 744, jak na razie nie zostały objęte "numerologią".

[JS]

 

 


   •  Świerklaniec

W nocy z 10/11 grudnia dotarł do świerklanieckiej zajezdni ex-gdyński ikarus 280.26 nr inw. 5621. Już 13 grudnia wyjechał w pierwszy kurs - na linii 860. Nie został na tę okazję jakoś specjalnie przygotowany, nadal ma gdyńskie numery boczne i tablice rejestracyjne. Zostały tylko przykręcone ramki na tablice liniowe oraz kasowniki. Ten 19-letni autobus otrzymał nr 0503 i zapewne niebawem zostanie przemalowany w kolory zakładowe PKM. Z kolei ikarus 280.26 nr inw. 0303 został na początku grudnia wysłany do ZNS Solec Kuj. na naprawę główną.

Tymczasem 21 grudnia w zajezdni PKM pojawił się fabrycznie nowy Solaris Urbino 10 III generacji - jest to pierwszy autobus tej generacji w GOP oraz pierwszy SU10 w Polsce III generacji. Autobus zakupiono bez przetargu. Pomalowany jest identycznie jak wcześniej zakupione przez PKM Urbino 10, czyli w wariację malowania zakładowego. Otrzyma prawdopodobnie numer 0504.

[JS, JJ]

 


   •  Olkusz

Od początku grudnia olkuska zajezdnia Meteora użytkuje 2 jelcze M11 wypożyczone od PKM Olkusz. Jeden z nich nosi w PKM nr 2185, drugi pochodzi z MPK Częstochowa gdzie jeździł z numerem 1, w Olkuszu nie otrzymał żadnego numeru. Otrzymał za to zupełnie odmienione wnętrze - fotele z ikarusa ustawione po obu stronach w dwóch rzędach, po lewej stronie aż do tylnej ściany. Z zewnątrz nie wyróżnia się niczym szczególnym poza białym lakierem. Obydwa "migi" w styczniu mają powrócić do właściciela.

[JS]

 

 


   •  Katowice

Większą naprawę bieżącą przeszedł jelcz M11 nr inw. 3 należący do Krzysztofa Pawelca. W warsztacie na ulicy Książęcej w katowickiej dzielnicy Ligota (mieści się tam również zajezdnia) autobus otrzymał nową ścianę przednią i tylną. Przód jest typowy dla I generacji modelu 120M, zaś tył to już nowsze rozwiązanie z małą szybą i okienkiem na numer linii. Wnętrze pozostało niezmienione, nadal można nad drzwiami do szoferki odczytać numer 245 upamiętniający bytność w PKM Jastrzębie. Cały wóz został upiększony czerwoną reklamą Auchan Katowice, identyczną jak na dwóch ex-krakowskich jelczach 120M.

[JS]

 

 


   •  Będzin

W związku z planowanym przetargiem na zakup 72 autobusów (co jest skutkiem otrzymania przez PKM Sosnowiec dotacji unijnej na rozwój transportu autobusowego) w zajezdni Będzin objawiły się dwa autobusy testowe. Są to dwa MAN-y Lion's City - jeden "zwykły", a drugi niskowejściowy (LC T).

[JJ]

 


Nr 21/05


   •  Jaworzno

W piątek 2 grudnia br. wczesnym rankiem dotarły z Berlina do zajezdni PKM-u dwa przegubowce MAN NG272. W 2001 roku BVG stanęło przed koniecznością natychmiastowego uzupełnienia taboru w związku z wycofywaniem z ruchu piętrusów. Zakupiono więc kilkanaście autobusów używanych, pochodzących z innych niemieckich miast. Pojazdy zakupione przez PKM pochodzą właśnie z tej serii, a ich pierwszym właścicielem był Möbus Mönchengladbach. Autobusy jeździły w BVG z numerami taborowymi 2821 (ex Möbus 9364) i 2825 (ex Möbus 9464), obydwa zostały wyprodukowane w roku 1993. Wozy są trzydrzwiowe, ze standardowym wykończeniem wnętrza i klasycznymi matrycowymi wyświetlaczami, które najprawdopodobniej nie będą jednak u nas wykorzystywane. W Jaworznie autobusy otrzymają najpewniej kolejne numery 215 i 216, kwestią otwartą pozostaje jednak przydział numerów do konkretnych wozów. Wkrótce po przemalowaniu w barwy zakładowe pojawią się na ulicach.

[KB]

 


   •  Katowice

Dwa kolejne mercedesy O303-11R należące do PKS Katowice jeżdżą na liniach KZK GOP. 28 listopada na linię 810 wyjechał autobus z numerem 505, w następnych dniach był widziany na linii 292. Z kolei 29 listopada, również na 810, wyjechał wóz numer 504. Tak jak poprzednik (503) autobusy te pochodzą z Bundeswehry, a zakupione zostały za pośrednictwem firmy Gryf z Kartuz.

[JS, JJ]

 


   •  Chorzów

30 lipca 2002 r. wieczorem w rejonie mijanki Chropaczów Ratusz w wyniku zwarcia instalacji elektrycznej spłonął wagon 105Na 785. Spaliło się doszczętnie całe wnętrze wagonu. Przez długie miesiące wagon stał odstawiony w zajezdni Chorzów Batory, aż zdecydowano, że jednak będzie remontowany. Z uwagi na brak wystarczającej ilości środków i duży zakres robót prace szły bardzo opornie. Dopiero w październiku 2005 roku można było uznać, że remont jest prawie zakończony - brakowało tylko jednego elementu - siedzeń dla pasażerów. Zdecydowano się bowiem na standard wykończenia wnętrza jak w modernizacjach z lat 2000-2001. 29 listopada wagon wyjechał na pierwszą jazdę próbną (i dojechał aż do Będzina). W końcu jednak udało się siedzenia zdobyć i 2 grudnia 785 wyjechał wreszcie na linię. Remont zaklasyfikowany zostanie prawdopodobnie jako RK (czyli remont kapitalny, a nie powypadkowy), a tym samym będzie to pierwszy RK od 1999 roku (a licząc modernizacje, to od 2001 roku).

[JJ]

 


   •  Rybnik

Na liniach obsługiwanych przez rybnicki Transgór pojawiły się co najmniej dwa Mercedesy O405GN2, o pochodzeniu wskazującym jednoznacznie na berlińskie BVG. Autobusy zostały przemalowane w biało-błękitne malowanie zakładowe i kursują z numerami taborowymi 3423 i 3424. Poprzednich numerów jak na razie nie udało się ustalić.

[Kajetan Suwała, KB]

 


   •  Gliwice

Ogłoszony jakiś czas temu przetarg na dostawę fabrycznie nowych autobusów w I kwartale 2006 roku wygrała firma MAN-STAR TRUCKS Sp. z o.o. Według informacji jakie udało nam się uzyskać, oferta składała się z dwóch autobusów standardowych Lion's City oraz dwóch przegubowców typu NG313. Jeśli przetarg nie zostanie oprotestowany, to już wkrótce do parku taborowego gliwickiego PKM-u dołączą po kilkuletniej przerwie kolejne MAN-y.

[KB]

 


   •  Bielsko-Biała

W dniach 11-25 listopada gliwicki Jelcz M125M nr inw. 27 przebywał na delegacji w MZK Bielsko-Biała. Otrzymał numer 504 (nie został naklejony) i wraz z dwoma innymi autobusami - gdyńskim volvo 7700 oraz praskim citelisem - odbywał jazdy testowe. Testowanie różnych modeli autobusów związane jest z planowanym na przyszły rok większym zakupem 12-metrowych niskopodłogowców.

[JS]

 


Nr 20/05


   •  Katowice

14 listopada na linię 810 (Katowice - Mikołów) wyjechał jeden z trzech mercedesów O303-11R (nr inw. 503) zakupionych przed dwoma tygodniami przez PKS Katowice. Autobusy zostały sprowadzone z Niemiec (należały do Bundeswehry) za pośrednictwem firmy Gryf Kartuzy. W najbliższym czasie powinny wyjechać pozostałe 2 wozy (także na 810).

[JS]

 


   •  Sosnowiec

Cztery zakupione przez PKM Sosnowiec Jelcze M121I dotarły w końcu z dwutygodniowym opóźnieniem do odbiorcy. 14 listopada przyjechały do zajezdni Zagórze 2 sztuki mające docelowo stacjonować w Gołonogu, a dzień później pojawiły się kolejne 2, które pozostaną w Sosnowcu. Zostaną im przydzielone prawdopodobnie numery z zakresu 094-097. Autobusy charakteryzują się dość oryginalnym (choć niekoniecznie estetycznym) malowaniem.

Nie są to jedyne nowości w sosnowieckiej "stajni". Na swoją premierę liniową oczekują także 3 ex-berlińskie MAN-y NL262 o nieustalonych na razie numerach.

[JS]

 


Nr 19/05


   •  Bytom, Gliwice

Następne jelcze 120M pochodzące z Włocławka pojawiły się w GOPie. Dwie dziewięcioletnie sztuki zostały zakupione przez PUH Delta z myślą o obsłudze linii do gliwickiego Tesco. We Włocławku autobusy posiadały numery 421 i 422, obecnie nie posiadają jeszcze nowych numerów taborowych. Także tablice rejestracyjne nie zostały jeszcze zmienione. Spośród innych "deltowozów" te najnowsze wyróżniają się wyświetlaczami, niewymontowanymi przez poprzedniego właściciela. Jeden z nich (ex 422) został już przemalowany w całopojazdową reklamę Tesco, drugi wkrótce otrzyma identyczne barwy. Na razie straszy żółto-zieloną zdekompletowaną reklamą włocławskiego Reala.

[JS]

 


   •  Tarnowskie Góry

W ostatni dzień października wyjechał w swój pierwszy liniowy kurs sprowadzony przed dwoma miesiącami z Niemiec używany MAN NL202. Autobus należący do Benedykta Nowaka został pomalowany identycznie jak jeżdżący od niedawna mercedes O405N, za kilka dni ma otrzymać wyświetlacze. W najbliższych miesiącach można się spodziewać kolejnych "używek" zza zachodniej granicy. Wprowadzenie do ruchu MANa pociągnęło za sobą kasację jednego z jelczy M11 - ex-krakusa nr rej. KXC 4274. Najnowszy autobus można zobaczyć przeważnie na linii 614 jeżdżącej z Miasteczka Śląskiego do Strzybnicy.

[JS]

 


   •  Katowice

Około godziny 9 4 listopada zapałił się na dworcu autobusowym w Katowicach autobus Jelcz M121M nr inw. 091 należacy do PKM Katowice. Przyczyną pożaru było najprawdopodobniej zwarcie w instalacji. Trzy zastępy straży pożarnej dość długo dogaszały pożar, na szczęście jednak nikomu nic się nie stało (autobus był pusty).

W czasie akcji zagrodzono rejon palącego sie autobusu co spowodowało oczywiście chaos na dworcu, stanowisko nr 11 (jedno z najbardziej obleganych) nie mogło być obsługiwane, autobusy zatrzymywały się albo na stanowisko nr 12 (linii lotniskowej) albo pchały się na perony PKS.

[JJ]

 


   •  Bytom

W październiku w PKM Bytom kontynuowano kasacje. Na złomowisko w Chorzowie Starym przywieziono wozy 7270, 7324, 7332, 7345 oraz prawdopodobnie 7322''.

Dokonane zostało jedno przenumerowanie z podmianą. Obecnie wóz 7270'' to jest prawdopodobnie ex 7248, a więc wóz 13-letni został podmieniony wozem 21-letnim! Wszystko wskazuje też na to, że wkrótce będą jeszcze przynajmniej dwa przenumerowania wśród Jelczy M11. Pod koniec miesiąca zgodnie z przewidywaniami Neoplan N4021NF 7703 zmienił numer na 7707.

Wyjechała już część krótkich Neoplanów N4014NF zakupionych w drugiej serii (ex BVG Berlin). W połowie miesiąca zauważono wozy 7907 i 7909, kilka dni później 7911. Autobusy 7908 i 7910 były w tym czasie jeszcze przygotowywane do wyjazdu, mają już polskie tablice rejestracyjne i lada dzień powinny się pojawić na mieście. Wszystkie wozy zachowają na razie oryginalne berlińskie malowanie, jednak wóz 7907 ma pomalowane przednie i tylne zderzaki na kolor zielony.

[ff]

 


   •  Chrzanów

W związku z zakończeniem działalności na polu komunikacji miejskiej Duhabex sprzedał prawie wszystkie swoje autobusy Transgórowi, poza dwoma. W połowie roku zaoferował je do sprzedaży. Są to Scania CN113CLL nr inw. 09 oraz Ikarus 412.02 nr inw. 17. Można je było kupić za (odpowiednio) 54 i 49 tys. zł netto. Ogłoszenie tej treści pojawiło się w jednym z serwisów internetowych. Kilka miesięcy później te same autobusy w innym serwisie internetowym sprzedawała spółka DS&FANBUS. Ich cena była już o kilkanaście tysięcy wyższa - po 65 tys. zł. Do dziś nie znalazł kupiec, który by te autobusy zaczął eksploatować. Obecnie oba pojazdy znajdują się w komisie przy ulicy Gliwickiej w Katowicach. Cena nieznacznie spadła - odpowiednio 58 i 54 tys. zł. Na początku października pojawił się tam także z powrotem jeden z ex żywieckich Jelczy M11 (nr rej. SK 14331) w cenie do uzgodnienia.

[ff]

 


   •  Sosnowiec

Po prawie miesiącu przygotowań, 31 października na trasę linii 928 wyjechał wreszcie MAN NL202 nr inw. 090. W środku wykonano osłonę kabiny kierowcy w postaci elementów z Ikarusa 260 (kasowanego właśnie 1333). W drugim MAN-ie z ostatniej serii (nr inw. 089) dokonywane są jeszcze ostatnie poprawki. Być może zajezdnia Będzin wzbogaci się w tym roku o jeszcze dwa podobne autobusy. Oprócz wspomnianego 1333 kasowany jest również przegubowiec o numerze 1528. Tymczasem, z niewyjaśnionych przyczyn, nadal nie dotarły do Sosnowca cztery zamówione fabrycznie nowe Jelcze M121I. Ponadto PKM ogłosił przetarg na naprawy główne 37 autobusów Jelcz 120M - remonty mają być przeprowadzane sukcesywnie w ciągu 36 miesięcy obowiązywania umowy.

28 października, ochodzący Minister Gospodarki i Pracy podjął decyzję w sprawie projektów złożonych w ramach II tury naboru wniosków o dofinansowanie w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - działanie 1.6 "Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach". Wśród projektów przewidzianych do dofinansowania jest projekt pod nazwą "Modernizacja infrastruktury autobusowej transportu publicznego na terenie Gmin Będzin, Dąbrowa Górnicza i Sosnowiec" o łącznej wartości 70 744 699,94 zł na który przewidziano dofinansowanie w wysokości 29 437 814,25 zł. W ramach projektu mają zostać zrealizowane następujące inwestycje:

  • modernizacja prawie 300 przystanków na terenie Zagłębia (podniesienie wysokości peronów, zabudowa wiat);
  • przebudowa dworca autobusowego przy ulicy Mościckiego w Sosnowcu;
  • budowa pętli autobusowej przy ulicy Kleeberga oraz kilku sygnalizacji świetlnych;
  • zakup 72 autobusów niskopodłogowych dla PKM Sosnowiec.

Oczywiście wypada pogratulować władzom zagłębiowskich miast sukcesu w starania o fundusze unijne. Szkoda jednak, że rozwój transportu publicznego ma opierać się na autobusach, a nie modernizacji i rozwoju komunikacji szynowej, w tym tramwajowej, która w naszym regionie od lat chyli się ku upadkowi. W takiej sytacji czarno wygląda przyszłość tramwajów w Zagłębiu, bo któż będzie chciał jechać starym tramwajem po rozpadającym się torowisku mając do dyspozycji nowoczesne niskopodłogowe autobusy i zmodernizowane przystanki.

[AP, JJ]

 


Nr 18/05


   •  Jastrzębie-Zdrój

Krótko po zakupie 7 sztuk berlińskich MAN-ów NL262, o których pisaliśmy w numerze 12-13, do Jastrzębia trafiły 3 kolejne identyczne pojazdy. W Berlinie jeździły z numerami 1137, 1139 i 1141, a w Jastrzębiu otrzymały numery 230, 231 i 232. W połowie września wszystkie 10 sztuk wyjechało na miasto. Jeden z nich (231) jeździ jeszcze w berlińskim biało-żółto-szarym ubarwieniu, pozostałe zostały przemalowane w barwy PKM. Autobusy z numerami 225 i 226 nie otrzymały nowych wyświetlaczy diodowych, tak jak cała reszta - nadal mają niemieckie zielone tablice pixelowe.

[JS]

 


   •  Rybnik

Pod koniec września PKS Rybnik sprowadził z niemieckiego miasta Chemnitz (a konkretniej z przedsiębiorstwa CVAG) 3 sztuki jedenastoletnich przegubowych MAN-ów NG272. W wodzisławskiej zajezdni autobusy zostały częściowo przemalowane i "udekorowane" firmowymi i miejskimi napisami oraz naklejkami. Zostały także przeprogramowane wyświetlacze. Otrzymały numery taborowe 81, 82 i 83, nie są one jednak nigdzie na pojazdach umieszczone. Po kilku dniach autobusy zostały przeniesione do Rybnika skąd wyjechały na miasto. Obsługują najczęściej linie 3, 26, 28 i 29 kursujące na zlecenie ZTZ Rybnik.

[JS]

 


   •  Chrzanów, Świerklaniec

Firma Markus z Chrzanowa pod koniec 2003 zaprzestała działalności na rynku przewozowym komunikacji miejskiej (wcześniej obsługiwała wybrane linie na zlecenie ZKKM Chrzanów). Dysponowała czterema autobusami: dwoma Jelczami 120M, jednym M121M i jednym M125M. 120-tki chwilę później trafiły do Meteora, a pozostałe dwa pojazdy długo oczekiwały na nowego właściciela. M125M (jeden z pierwszych prototypów) zdaje się nadal nie można znaleźć sobie miejsca, natomiast M121M przywędrował niespodziewanie do Świerklańca. Ale nie do PKM-u, lecz do firmy Benedykta Nowaka. Nowak wystartował bowiem do przetargu na obsługę linii 132 i 184 w okolicach Bytomia, a wymagany był tam m.in. niskopodłogowy autobus nie starszy niż z 2000 roku. Na linii powinien zadebiutować z początkiem grudnia. Drugim autobusem, który zgłoszony został do obsługi tych linii jest Jelcz M11 nr rej. KAN 427P, po naprawie głównej przeprowadzonej we wrześniu 2003 roku.

[JJ]

 


   •  Zabrze, Knurów

Od kilku dni linię 236 łączącą Knurów z Leboszowicami obsługuje Jelcz 120M nr inw. 05. Dwunastoletni autobus został zakupiony od MPK Włocławek gdzie jeździł z numerem 410, a obecnie użytkuje go firma Tadeusza Powichrowskiego z Zabrza. Przed wyjazdem na linię autobus została przemalowany w żółto-czerwone barwy firmowe. Wyświetlaczy na razie nie posiada. Warto dodać, że jest to już ósmy ex-włocławski Jelcz 120M jeżdżący po GOPie.

[JS]

 


Nr 17/05


   •  Żory, Wodzisław Śl.

W związku z wygranym przytargiem na obsługę linii w Wodzisławiu Śląskim żorska firma V-Bus sprowadziła zza zachodniej granicy sporo używanych autobusów. Do obsługi linii kierowanych jest 14 autobusów standardowych oraz 6 minibusów:

  • MAN NL202 - 6 szt.
  • MAN EL202 - 1 szt.
  • MAN ÜL272 - 3 szt.
  • Mercedes O405N - 3 szt.
  • Mercedes O405 - 1 szt.
  • minibusy: Mercedes 614D i 312D, Volkswagen LT46 oraz Iveco TurboDaily.

Minibusy Mercedes zostały odkupione od firmy Kłosok Żory, a autobusy standardowe pochodzą prawdopodobnie z różnych miast niemieckich, m.in. z Monachium. Minibusy nie zostaly wyposażone w numery boczne, ale większe pojazdy tak - nadano im numery od 41 do 55.

[JJ]

 


   •  Będzin

Pod koniec września do będzińskiego oddziału PKM Sosnowiec trafiły kolejne 2 niskowejściowe MAN-y NL202. Obydwa wozy pochodzą z niemieckiego miasta Kempten, gdzie jeździły jako autobusy lotniskowe z numerami 75 (rocznik 1994) i 76 (rocznik 1995). W PKM będą jeździły z numerami odpowiednio 089 i 090. Każdy z nich ma przejechane ok. 400 tys. km.

Jeszcze w tym roku mają zostać zakupione następne 2 autobusy tej marki, prawdopodobnie z klimatyzacją, trochę młodsze od opisanych powyżej (roczniki 1997/98). Wraz z nadchodzącymi MAN-ami bęzie się powoli kończyć era Ikarusów 260. Niedawno został skasowany 1329, a prawdopodobnie jeszcze w tym roku zniknie z ulic 1333.

[JS]

 


   •  Czeladź

9 października na trasach obsługiwanych przez zajezdnię Piaski pojawiły się dwie niespodzianki. Są to kolejne dwa MAN-y z berlińskiej serii NL202 (z silnikiem 260-konnym). Wóz o numerze taborowym 80 (ex 1153) zadebiutował jako 154/1, natomiast 81 (ex 1149) kursował jako 600/1+601/3.

Autobusy te, podobnie jak inne pochodzące z tej serii z Berlina, posiadają trzy pary drzwi, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, wysuwaną rampę dla wózków w drugich drzwiach oraz - z ciekawostek - mini-lodówkę dla kierowcy. Obydwa niskopodłogowce pojawiły się na trasach w malowaniu zakładowym PUP Czeladź, różniącym się od starszych wozów przemalowaniem całej ściany tylnej na kolor niebieski (tak jak m.in. w 53). Według posiadanych przez nas informacji, te dwa używane MAN-y to dopiero początek lawiny - na zajezdni stoi łącznie podobno aż 11 sztuk wozów z tej serii. Zakupy mają oczywiście bezpośredni związek z przetargiem na pakiet linii PKS Będzin, który firma z Czeladzi najprawdopodobniej wygrała. Jest to także wyjaśnienie tak dużej luki w dotychczasowej numeracji. Poczynania czeladzkiego przewoźnika zaskakują coraz bardziej. Pomimo braku jakichkolwiek działań stymulujących ze strony organizatora, tabor staje się sukcesywnie coraz bardziej przyjazny pasażerom. Miejmy nadzieję, że także pozostali prywatni przewoźnicy w sieci pójdą tym śladem.

[KB]

 


   •  Katowice

Krzysztof Pawelec narobił nieco zamieszania ze swoją niewielką flotą taborową. Jak się okazało, do obsługi linii 213 (którą przejął od 1 października) nie wyjechały ex-krakowskie Jelcze 120M (choć były zgłoszone w ofercie) lecz dwa inne autobusy tej marki - jeden ex Escort-Taxi Gdańsk, a drugi ex Meteor Jaworzno (ten drugi rocznik 1999). Autobusy te otrzymały nawet numery boczne - odpowiednio 012 i 011. Tymczasem ciekawie wygląda sprawa tablic rejestracyjnych na tych autobusach - ex-gdański 120M otrzymał nowe tablice (SK 1354E). Ex-meteorowy wymienił się tablicami z ex-krakowskim jelczykiem i jeździ obecnie z tablicami SK 6994C, a oddał WZI 945Y.

[JJ]

 


   •  Katowice

Przetarg na obsługę linii 292 i 810 wygrał dotychczasowy przewoźnik, czyli PKS Katowice. Jednak jednym z warunków określonych w specyfikacji było posiadanie autobusów wyposażonych z drzwi otwierane automatycznie przez kierowcę, stąd PKS musiał zamienić tabor obsługujących dotychczas te linie. Na linii 292 już od kilku lat jeżdżą Autosany A1010M i dalej będą obsługiwać tę linię, natomiast na linii 810 królowały "klamkowe" Autosany H9-21. 4 października (z jednodniowym opóźnieniem) na linii tej pojawiły się autobusy DAB 7-1200L, które mają ją teraz obsługiwać. Dotychczas autobusy te obsługiwały liniowe kursy PKS-u np. do Wisły, czy Ustrzyk Dolnych, teraz wyposażono je w kasowniki i kursują na trasie Katowice-Mikołów. Jednak wieść gminna niesie, że PKS planuje zastąpić je Mercedesami O303 służącymi wcześniej w armii niemieckiej - sporą flotę takich pojazdów sprowadził Marian Kotecki, właściciel firmy Gryf Kartuzy i znalazł już na nie wielu chętnych w Polsce. Czy na linii 810 będą nas wozić autobusy Bundeswehry? Czas pokaże.

Zgodnie z wymogami umowy, autobusy obsługujące linie na zlecenie KZK GOP wyposażone zostały w numery boczne (a jak tradycja w GOPie nakazuje owe numery przyklejone są na autobusy krzywo i koślawo). Mają one wiele wspólnego z numerami wewnętrznymi PKS. Szczegóły w bazie taboru.

[JJ]

 


Nr 16/05


   •  Bytom

PKM Bytom sprowadził w tym tygodniu kolejne Neoplany N4014NF z Berlina. Na placu postojowym przy ulicy Piekarskiej stoją trzy takie pojazdy - ex 1002, 1006 i 1008. Jeżeli tak jak poprzednim razem sprowadzono 5 autobusów i dwa z nich znajdują się przy ul. Witczaka, to oznacza, że PKM wykupił z Berlina wszystkie tego rodzaju autobusy jakie jeszcze jeździły we flocie BVG w tym roku (numeracja 1001-1010).

Z kolei Neoplany zakupione w pierwszej serii z Bielefeld (4 sztuki N4021NF i jeden N4016NF) zostały przerejestrowane na katowickie numery rejestracyjne. Najprawdopodobniej zostały wzięte w leasing zwrotny lub są zabezpieczeniem kredytu. Tym razem, w przeciwieństwie do podobnej operacji na Ikarusach i Jelczach dwa lata temu, wszystko odbywa się stopniowo i dopiero po tygodniu od otrzymania nowych tablic sukcesywnie zaczęto je przenumerowywać. Obecnie długie Neoplany zajmują numerację 7703-7706. Neoplan 7703 jeszcze ma stary numer i zapewne za kilka dni dostanie nowy - 7707. 7900 zmienił numerek na 7906.

Trwają także kasacje starszych pojazdów. Na złomowisku w Chorzowie Starym w odstępach tygodniowych przywożone są po dwa autobusy. Pierwszymi były Jelcz M11 2598'' i Ikarus 280.26 7247''', który oczekiwał na pocięcie od wiosny. Później przywieziono jeszcze Jelcze M11 7342 (odstawiony od sierpnia) oraz 7361. Na wywiezienie czekają jeszcze od dłuższego czasu 7322'', 7324 i 7248. Do kasacji idzie też Jelcz 7345 i prawdopodobnie 2596''. Niepewny jest także los Ikarusa złożonego w Jamnie, a wyremontowanego kilka lat temu przez PKM Bytom - 7270. W chwili obecnej PKM Bytom ma na stanie jeszcze 27 Jelczy M11, po ewentualnych dalszych kasacjach ich ilość zmniejszy się do 22. Prezes firmy zapowiada dalsze zakupy używanych niskopodłogowców.

[ff]

 


   •  Sosnowiec

23 września stał się dniem liniowego debiutu pierwszego z autobusów MAN NG272 sprowadzonych przez PKM Sosnowiec z BVG Berlin. Pierwszy niskopodłogowy przegubowiec o numerze 083 kursował na linii 35bis. Autobus został przemalowany w biało-czerwone barwy zakładowe PKM (pozostałe już są przemalowane lub za chwilę będą).

[MK]

 

Sosnowiec, zajezdnia Zagórze

Nr 15/05


   •  Świerklaniec

Po bardzo długo trwającym remoncie (około 3 lata) wyjechał w końcu Jelcz M11 nr inw. 2444. Remont, przeprowadzony w halach PKM Świerklaniec, polegał m.in. na wymianie ściany przedniej (tylna nie została wymieniona), regeneracji układu napędowego, montażu nowych foteli (firmy Ster) oraz instalacji kompletu wyświetlaczy (firmy Pixel).

Druga nowość jest przegubowa, a nazywa się Ikarus 280.26. Został sprowadzony z PKA Gdynia o czym świadczą do dziś nie odklejone numerki 5632 (na zewnątrz jak i wewnątrz), mimo że jeździ już od 6 września na liniach MZKP. Prawdopodobnie otrzyma on numer 0502. Autobus z numerem 0501 to także przegubowy Ikarus, ciągle stojący jednak na terenie zajezdni. Nie wiadomo na razie czy nie wyjeżdża z powodu niezakończenia remontu czy też z innego powodu. Jest to jeden z czterech częściowo wyremontowanych autobusów zakupionych w likwidowanych zakładach KZNS Solec Kujawski.

Tarnowskie Góry, rondo Ronoszka Piekary Śl. - Os. Wieczorka, ul. Jana Pawła II

[JS]

 


   •  Świerklaniec

Już nie Ikarusa 260, a niskowejściowego Mercedesa O405N można zobaczyć od 7 września na liniach 119 i 283. Długo musiał czekać na swoją liniową premierę w świerklanieckich garażach - pojawił się tam w połowie maja b.r. W tym czasie został m.in. przemalowany z biało-ciemnoczerwonych barw poprzedniego właściciela (Wicke Reisen) w malowanie firmowe "Nowak Transport" - białe z czerwoną "mozaiką" w tylnej części ścian bocznych. Niestety nowy właściciel nie zainwestował w wyświetlacze, estetykę autobusu psują zwykłe "dechy" umieszczone przy bocznej szybie (podtrzymywana dwiema blaszkami) i w pustej przestrzeni nad przednią szybą (miejsce na wyświetlacz).

[JS]

 

Tarnowskie Góry, rondo Ronoszka

   •  Tychy

1 września do Tyskich Linii Trolejbusów dotarł trzeci i ostatni zakontraktowany trzy lata temu Solaris Trollino (a drugi typu 12AC). Otrzymał numer 006 (w spadku po skasowanym w 2000 roku Jelczu PR110E). Nie różni się specjalnie niczym od swojego poprzednika z numerem 005, jeżdżącego już blisko 1,5 roku. Wyróżnia się tylko zielonymi kołpakami, a także firmowymi barwami. Od 9 września jeździ już liniowo, pierwszą linią jaką zaszczycił swoją obecnością była trasa "E". Nie będzie on miał na razie żadnego konkretnego przydziału, mimo że MZK Tychy zmienia 10 września rozkłady jazdy linii A i C. Jak na razie gwarantowany niskopodłogowiec jest wpisany tylko do rozkładu linii B. Miejmy nadzieję, że wkrótce takowy pojawi się także w rozkładzie linii A.

[JS]

 

Tychy - Paprocany Pętla

   •  Katowice

I stało się. Padł ostatni bastion wolny od reklam, czyli wagony tramwajowe Citadis 100 eksploatowane przez Tramwaje Śląskie. Formalnie od 1 lipca agencja reklamowa Business Consulting mogła już zająć powierzchnię tych wagonów, ale dopiero 2 września na trasę wyjechały pierwsze obklejone "karliki". Wagony 812 i 814 przemalowano na biało-czerwono i reklamują obecnie seriale Polsatu, natomiast wagon 803 wozi reklamę Rawa Blues Festival. Niestety zaklejono dokładnie okna w wagonach, gdyż jak do tej pory organizator komunikacji, czyli KZK GOP, nie zabronił tych praktyk w trosce o lepsze samopoczucie pasażerów zmuszonych obecnie do ogląda świata przez półprzezroczystą siatkę. Jednak to nie pierwsze spotkanie citadisów z folią reklamową. Wagony 810 i 811 woziły zeszłej zimy podobizny św. Mikołajów, a 812 przyozdobiono na krótki czas banerem z papieżem.

[JJ]

 

Katowice - Brynów Pętla

   •  Ruda Śląska

Należący do Henryka Zagozdy Jelcz PR110M nr inw. 015 wyjechał na trasę z nowymi tablicami rejestracyjnymi. Fakt, że są to tablice z miasta Świętochłowice oraz to, że wcześniej autobus miał tablice próbne każe się zastanowić, czy to ten pojazd nie figuruje obecnie w rejestrze pojazdów jako autobus marki SAM, rocznik 2005 - z takim pojazdem bowiem wystartował Zagozda w unieważnionym przetargu na obsługę linii nr 982. Tymczasem autobus, jak powszechnie wiadomo, pochodzi z 1987 roku i większość swojego żywota spędził w Bełchatowie.

[JJ]

 


   •  Chorzów

Pisaliśmy ostatnio o trzech Jelczach M11 pochodzących z PKS Żywiec, a okupujących miejsce na bazie Henryka Polaka w Chorzowie Batorym. Na początku września autobusy zmieniły lokalizację na autokomis w Załężu przy ulicy Gliwickiej, po czym wyparowały. Jak się odnajdą u nowego właściciela to czym prędzej poinformujemy.

[JJ]

 


   •  Katowice

Dwa tygodnie temu pisaliśmy o ex-krakowskim Jelczu 120M jaki wzbogacił flotę Krzysztofa Pawelca. Jak się okazało takie autobusy są dwa, noszą numery rejestracyjne SK 6993C i SK 6994C. Oba pomalowane są obecnie w podkład pod reklamę Auchan. I potwierdziły się nasze przypuszczenia, że autobusy te zostały sprowadzone do obsługi linii 213 - dziwne jest tylko to, że pojazdy z roku 1994 wpisane zostały do oferty jako rocznik 1996. Chętnie nawiążemy kontakt ze specjalistami potrafiącymi odmłodzić o 2 lata autobusy - adres redakcji w stopce.

Chorzów - Klimzowiec, ul. Gałeczki Chorzów - Klimzowiec, Drogowa Trasa Średnicowa

[JJ]

 


   •  Jaworzno

PKM Jaworzno kontynuuje zakupy używanego taboru i w ślad za przegubowymi Mercedesami pojawiły się dwa trzydrzwiowe MAN-y NL202. Autobusy pochodzą oczywiście z BVG Berlin (ex 1146 i 1152), z tej samej serii rocznikowej 1996/97, co testowany na początku tego roku w Jaworznie wóz 1132. Nowe nabytki otrzymały numery taborowe 213 i 214.

Przy okazji informujemy naszych Czytelników, że autobusy te wg producenta oznaczone są jako NL202, mimo 260-konnego silnika. Podobna sytuacja dotyczyć będzie najprawdopodobniej sosnowieckich przegubowców, które mimo silnika o mocy 310 KM, posiadają oznaczenie NG272.

[KB]

 

Jaworzno Elektrownia III

Nr 14/05


   •  Bytom

Informowaliśmy już o drugiej serii używanych Neoplanów sprowadzonych przez PKM Bytom. Z partii czterech N4014NF (wszystkie ex BVG Berlin, rocznik 1992) na trasy wyjechały już trzy - otrzymały numery 7901, 7903 i 7905.

[JJ]

 

Radzionków, ul. Szymały

   •  Sosnowiec

BVG Berlin pozbywa się kolejnych serii autobusów. Tym razem partia przegubowców trafiła do PKM Sosnowiec. 24 sierpnia rano do zajezdni Zagórze przyjechało 6 czterodrzwiowych autobusów MAN NG312. Autobusy nosiły w Berlinie numery taborowe 2689, 2690, 2691, 2693, 2694 i 2695. Wszystkie posiadają klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, która wg zapewnień kierownictwa PKM ma być używana. Wszystkie sześć sztuk ma stacjonować w zajezdni Zagórze (z uwagi na fakt, iż tylko w tym oddziale są hale przystosowane do serwisowania takiego taboru). Berlińskie ciekłokrystaliczne wyświetlacze mają zostać przystosowane do naszych warunków i nie będą zamieniane na inne. Do czasu przemalowania autobusy będą wozić się w biało-żółto-szarych barwach firmowych berlińskiego przewoźnika.

[JJ]

 

Sosnowiec, zajezdnia Zagórze

   •  Ruda Śląska

Kilka ostatnich miesięcy Henryk Zagozda remontował jedną ze swoich czterech ex radomszczańskich peerek. Chodzi o pojazd o numerze rejestracyjnym SRS E412 - nie miał i nadal nie ma numeru taborowego, ponieważ został odstawiony jeszcze przed ich nadaniem, czyli pod koniec 2003 roku. Powodem odstawienia była awaria silnika, ale mimo tego bardzo szybko pozbawiono go opon i znalazł się na klockach. Dopiero na wiosnę tego roku postanowiono się nim zająć i na początku sierpnia opuścił warsztat. Jest teraz żółto-niebieski (wcześniej żółto-czerwony), a mimo przeprowadzonego remontu, nadal nie posiada żadnych otwieranych okien. Z pozostałych Jelczy PR110M w eksploatacji jest tylko jedna. To peerka z panoramiczną szybą przednią, która w marcu 2005 roku zmieniła numerek z 011 na 037. Zmiana wiązała prawdopodobnie z ogłoszonym przez KZK GOP przetargiem na pakiet linii w Rudzie Śląskiej. Także w związku z tym przetargiem bieżący remont przechodziła w marcu odstawiona od połowy 2004 roku peerka nr 015. Po tym odświeżeniu otrzymała nowe próbne tablice rejestracyjne. Przetarg został jednak po protestach PKM Bytom unieważniony, a obecnie pojazd ponownie nie nadaje się do eksploatacji. Ostatnia, czwarta peerka nr 024, odstawiona jest również od połowy 2004 roku i jeszcze na pewno tak jakiś czas postoi, ponieważ od tego czasu do dziś nie były prowadzone przy niej żadne prace.

[ff]

 


   •  Katowice

Na parkingu przy katowickim hipermarkecie Auchan, który służy za zajezdnię pod chmurką dla autobusów firmy Krzysztofa Pawelca pojawił się autobus Jelcz 120M. Pochodzi z Krakowa, gdzie nosił numer BF218, pomalowany jest obecnie w podkład pod reklamę Auchan. Być może ten zakup spowodowany jest wygraną Pawelca w przetargu na obsługę linii 213, choć autobus nie spełnia postawionych tam wymagań (pochodzi z 1994 roku, gdy tymczasem usługa ma być wykonywana autobusami nie starszymi niż z roku 1996).

[JS]

 


Nr 12+13/05


   •  Będzin

O trzy sztuki powiększył się ilostan niskopodłogowego taboru PKM Sosnowiec. Do będzińskiego oddziału w połowie lipca trafiły kolejne używane autobusy - ośmioletnie MAN-y NL202. Poprzednim właścicielem tych pojazdów był niemiecki przewoźnik Regionalbus Augsburg. Wszystkie wozy są trzydrzwiowe. Wyposażone były w niemieckie wyświetlacze, jednakże zostały one zdemontowane, a w ich miejscu pojawiły się tablice diodowe Pixela. Nowe nabytki (przydzielono im numery taborowe 080-082) nie będą na razie przemalowywane, stanie się tak prawdopodobnie dopiero wiosną przyszłego roku. Na trasy wyjechały od 13 sierpnia. Natomiast już wiadomo, że zostaną zakupione jeszcze 4 podobne ale młodsze (5-letnie) autobusy.

Będzin, zajezdnia PKM Będzin, zajezdnia PKM Będzin Kościuszki

[JS]

 


   •  Jastrzębie Zdrój

Pod koniec lipca Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Jastrzębia-Zdroju sprowadziło zakupione w Berlinie 7 używanych MAN-ów NL262. Poprzednim użytkownikiem (w formie leasingu) tych pojazdów było tamtejsze przedsiębiorstwo BVG. Wszystkie autobusy są 8-letnie (każdy ma ok. 500 tys. km przebiegu), wyposażone w klimatyzację przedziału pasażerskiego, a także w wysuwaną elektrycznie platformę w środkowych drzwiach. Znane są już numery jakie otrzymają najnowsze autobusy - będzie kontynuowana dotychczasowa numeracja czyli od 223 do 229 (ex odpowiednio: 1115, 1120, 1122, 1123, 1124, 1131, 1140). Dwa z nich (226 i 229) zostały już przemalowane w biało-czerwone barwy firmowe jastrzębskiego przewoźnika. W ciągu dwóch miesięcy przewidywane jest wprowadzenie do eksploatacji wszystkich siedmiu sztuk. Nie rozwiązana została jeszcze kwestia wyświetlaczy, decyzja zapadnie po odpowiedzi ze strony polskich producentów tablic elektronicznych. Rozwiązania są dwa: dotychczasowe wyświetlacze odpowiednio przeprogramowane z własnym sterownikiem (nie współpracującym z polskimi kasownikami) albo komplet nowych wyświetlaczy i kasowników jednego producenta.

Wprowadzenie do ruchu najnowszych pojazdów nie pociągnie za sobą sprzedaży starszych autobusów. W najbliższym czasie zostanie rozstrzygnięty przetarg na obsługę linii wodzisławskich (pakiet 16 linii), w którym wzięło udział konsorcjum zrzeszające 3 firmy przewozowe - m.in. PKM Jastrzębie-Zdrój. Po ewentualnym, korzystnym dla konsorcjum, rozstrzygnięciu postępowania przetargowego, zatrudnienie Wodzisławiu znajdzie 7 wozów PKM. Nie zostaną one jednak oddelegowane do dawnej zajezdni w Wodzisławiu, jak było w przypadku dwóch minibusów Kapena obsługujących do niedawna linie 217 i 218 - wg przewoźnika codzienne dojazdy i powroty do macierzystej zajezdni są bardziej opłacalne niż utrzymywanie dodatkowego zaplecza technicznego.

Jastrzębie, zajezdnia PKM Jastrzębie, zajezdnia PKM Jastrzębie, zajezdnia PKM

[JS]

 


   •  Tarnowskie Góry

Od kilku dni na linii 112, a w weekend jako darmobus do tarnogórskiego Tesco, jeździ najnowszy nabytek Telesfora Rzeczkowskiego - Jelcz M11 pochodzący z MZK Wejherowo. Od innych autobusów tego typu wyróżnia się odmienną przednią atrapą z dużymi prostokątnymi reflektorami (tego rodzaju modernizacje wykonywał swego czasu PNTKM Trobus z Gdyni). "Nowy" nie otrzymał jeszcze śląskich tablic rejestracyjnych, ciągle jeździ z wejherowskim numerem GAV 0640, ale już został przemalowany. Niebiesko-granatowe pasy z malowania wejherowskiego zostały zastąpione kolorem jasnoniebieskim, zniknął także niebieski pasek poniżej linii dachu - cała górna połowa ścian bocznych jest teraz biała. Niejako przy okazji podobny zabieg z użyciem identycznej farby przeszedł inny ex-wejherowski wóz - M11 nr rej. SPI T068. Nowozakupiony wóz otrzymał kasowniki z ex-krakusa nr rej. SPI E761, a jak pokazuje praktyka może to oznaczać tylko jedno - kasację dawcy kasowników.

Jelcze M11 pochodzące z Wejherowa (w ilości 6 sztuk) posiada obecnie trzech śląskich przewoźników. Oto ich zestawienie chronologiczne w kolejności sprowadzania:
ex 023 - STA 74EK (Nowak), 09.2003
ex 008 - STA 27FK (Nowak), 11.2003
ex 003 - SPI N513 (Nylec), 12.2003
ex 002 - SPI R482 (Rzeczkowski), 08.2004
ex 016 - SPI T068 (Rzeczkowski), 01.2005
ex 011 - GAV 0640 (Rzeczkowski), 07.2005

Można się spodziewać, że w przyszłości pojawią się w GOPie kolejne autobusy z Wejherowa, gdyż tamtejszy MZK posiada jeszcze 8 sztuk jelczy M11 i sukcesywnie wymienienia je na fabryczynie nowe autobusy niskopodłogowe.

Wśród przewoźników MZKP Tarnowskie Góry w ostatnim czasie pojawiły się jeszcze dwie nowości taborowe. Firma TAS z siedzibą w Piekarach Śląskich, a zajezdnią we wsi Łubne sprowadziła sobie dwudrzwiowego Ikarusa 260 (nr rej. SPI T931). Autobus ten wcześniej woził pracowników firmy "Kompleks" z Jastrzębia Zdroju, a jeszcze wcześniej służył dzielnie w wodzisławskiej zajezdni WPK Katowice (później PKM Jastrzębie) nosząc numer 4204. W parku taborowym Eugeniusza Nylca zagościł natomiast Jelcz M11, wyposażony w panoramiczną szybę czołową, jednak na razie niewiadomego pochodzenia.

Tarnowskie Góry, ul. Gliwicka Będzin, ul. Małobądzka Tarnowskie Góry, ul. Gliwicka

[JS, JJ]

 


   •  Chorzów

W zajezdni Henryka Polaka pojawiły się trzy Jelcze M11, które dotychczas jeździły w PPKS Żywiec. Są to pojazdy o numerach rejestracyjnych SK 11928, SK 14331 (barwy biało-niebieskiej) i SK 11929 (biało-zielony). Rejestracje pojazdów są katowickie, ponieważ ich faktycznym właścicielem jest firma PolCar Leasing (znana wcześniej pod nazwą Bohurex i zamieszana w kilka afer korupcyjnych o których głośno było kilka lat temu). Z tą ostatnią Polak miał już kontakt, ponieważ został wykonany tam remont kilku ikarusów. Oznaczenia poprzedniego przewoźnika już zostały zdjęte. Dotychczas na stanie chorzowskiej firmy był tylko jeden Jelcz - L11 (nr tab. 17), który był ostatnim zakupem Polaka z 2002 roku. Nie wiadomo czy jelcze się pojawią na trasie, będą dawcami części, przejdą remont czy może znajdują się w Chorzowie zupełnie przypadkowo - na razie stoją bezczynnie. Tymczasem naprawę główną we własnych warsztatach przechodzi kolejny ikarus - najprawdopodobniej jest to 02.

[ff]

 


   •  Bytom

PKM Bytom sprowadził sobie kolejną partię używanych Neoplanów. Tym razem są to cztery autobusy wyprodukowane w 1992 roku, oznaczone symbolem N4014NF (nieco krótsze od N4016NF 7900 z poprzedniej serii) i pochodzące z BVG Berlin (poprzednie numery dwóch z nich to 1005 i 1009). Jeden z nich, po przemalowaniu w barwy firmowe, otrzymał numer 7901 i wyjechał już na trasę, pozostałe czekają na swój debiut.

[JJ]

 

Bytom, ul. Kolejowa

   •  Zawiercie

Przed kilkoma dniami ZKM Zawiercie zakupił drugiego już Solbusa B9,5. Najnowszy autobus nie ma jeszcze naklejonych numerów bocznych (najprawdopodobniej nosi numer 148), ale już jeździ liniowo, przeważnie na linii nr 1. Jeszcze w tym roku mają pojawić się w ZKM-ie kolejne nowe autobusy.

[JS]

 

Zawiercie

Nr 11/05


   •  Trzebinia

Transgór Mysłowice zakupił w czerwcu 3 używane autobusy Volvo B10M-60 CNG / Säffle 2000. Zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG pojazdy pochodzą od szwedzkiego przewoźnika Göteborgs Sparvägar. W najbliższym czasie mają pojawić się kolejne 3 sztuki, a w przyszłym roku jeszcze 4. Jeden z nich został już przemalowany z barw poprzedniego właściciela na kolor biały, otrzymał numer 09 i na razie stoi i oczekuje na wybudowanie stacji tankowania gazu. Stacja zostanie postawiona przy zajezdni w Trzebini (tam będzie stacjonować większość gazowców) prawdopodobnie we wrześniu.

[JS]

 


   •  Piekary Śląskie, Zabrze

Drugi w naszym regionie miejski Solbus B9,5 jeździ od początku wakacji w Zabrzu. Właścicielem pojazdu z numerem bocznym 30 jest Transkom Piekary Śląskie. Jak na razie można go zobaczyć tylko na linii 234.

Transkom wykorzystał istniejące uwarunkowania i realizuje przewozy autobusem klasy midi, który jednak spełnia wymagania KZK GOP - posiada 86 miejsc, a od takiej liczby pojazd traktowany jest tako tabor B (czyli autobus standardowy). Nie jest to jednak pierwszy taki przypadek - od roku PKM Świerklaniec eksploatuje Solarisy Urbino 10 mające 91 miejsc i również użytkuje je zamiennie ze stadardowym taborem B. A pasażerowie cieszą się i są wdzięczni za to, że jadą w większym tłoku albo co gorsza wcale nie jadą, bo się nie mieszczą - już w pierwszych dniach kursowania transkomowego solbusa zaobserowano pasażerów pozostających na przystankach linii 234.

[JS, JJ]

 


   •  Katowice

Kilka wieści z rejonu trakcji elektrycznej:

  • dnia 16 maja 2005 r. zdjęty ze stanu został wagon 102Na 112 (rocznik 1971) z przeznaczeniem do kasacji - przyczyna taka sama jak zawsze, czyli fatalny stan techniczny, po tej kasacji w ruchu liniowym pozostały 24 "stodwójki";
  • od 6 czerwca 2005 r. wagon liniowy 105Na 388 (z roku 1975) przekwalifikowany został na roboczy o numerze 135R;
  • 13 lipca 2005 r. ze stanu zdjęty został wagon roboczy N 23 (ex 948, z roku 1951), jednak jego złomowanie zostało wstrzymane, gdyż podobno są chętni do zakupu tego co z niego zostało (bliższych informacji brak);
  • wzrost uruchomienia składów 2x105N skłonił zajezdnię Zawodzie do spięcia dwóch składów, które już bardzo dawna były rozpięte - mianowicie 318+340 (oba wagony z pantografami połówkowymi) oraz 688+687, cechą charakterystyczną oby tych składów jest obecność przedniego wyświetlacza w drugim wagonie.

388 to drugi wagon składu Skład 688+687

[JJ]

 


Nr 10/05


   •  Olkusz

Przed kilkoma tygodniami PKM Olkusz zakupił 4 średniopodłogowe używane autobusy MAN SL202, prawdopodobnie z Niemiec. Autobusy, które otrzymały numery 01-04 można spotkać praktycznie na wszystkich olkuskich liniach obsługiwanych przez PKM.

Olkusz, ul. 1000-lecia Olkusz, ul. 1000-lecia

[JS]

 


   •  Jaworzno, Olkusz

Kłopoty z taborem w Meteorze od wielu miesięcy nie ulegają poprawie. Wypożyczane są autobusy od przeróżnych przewoźników, nie tylko z GOPu. Od kilku tygodni linię 472 w Olkuszu obsługuje Jelcz PR110M 16 dzierżawiony z MZK Kęty. Na tylnym zderzaku nieśmiało przyklejony jest meteorowy numer 848 (należący zazwyczaj do Autosana A1010M). Co ciekawe nie jest to pierwszy autobus pożyczony od tego przewoźnika - w lipcu i sierpniu 2002 roku w zajezdni Zabrze gościły dwie inne "peerki" - 136 i 138.

[JS]

 

Olkusz, ul. Kościuszki

   •  Bytom

PKM Bytom uruchomił już ostatniego zakupionego Neoplana N4021NF i jedynego N4016NF. Przegubowiec, zgodnie z przewidywaniami, otrzymał numer 7703 (a pochodzi z Bielefeld, gdzie nosił numer 740). Dwudrzwiowa solówka zapoczątkowała kolejny (dziesiąty już) przedział numeracji otrzymując numer 7900. Oba autobusy pomalowano w barwy zakładowe z tym, że 7900 otrzymał później reklamę usług komunalnych PKMu.

Tarnowskie Góry, rondo Ronoszka Siemianowice Śląskie - Bańgów, ul. Zwycięstwa

[JS]

 


Nr 9/05


   •  Bytom

Pierwsze trzy z czterech zakupionych przez PKM Bytom Neoplanów N4021NF wyjechały na trasy. 13 czerwca zadebiutowały 7700 (ex 743) i 7702 (ex 741), a następnego dnia 7701 (ex 737 lub 740). Czwarty (7703) oraz jedyny krótki N4016NF nadal stoją w zajezdni. Można je spotkać na liniach nr 623, 820, 608 i 80.
Tarnowskie Góry - Bobrowniki Śl., ul. Korola Bytom - Miechowice, ul. Frenzla Bytom - Miechowice, ul. Stolarzowicka

Wszystkie powyższe autobusy pochodzą z firmy moBiel Bielefeld, gdzie zostały zastąpione przez fabrycznie nowe Mercedesy Citaro. Wyprodukowane zostały w latacg 1992-93.

[ff,JS]

 


   •  Wojkowice

Prywatny przewoźnik M. i B. Trestka wzbogacił się o używanego Jelcza M11. Od około dwóch tygodni autobus o numerze rej. SBE 26NM można zobaczyć głównie na liniach 52 i 105. Charakterystyczne napisy od szablonu namalowane przy drzwiach wskazują na jastrzębskie pochodzenie tego nabytku ale ostatnie Jelcze M11 tamtejszy przewoźnik sprzedał przed dwoma laty. Tajemnicą pozostaje na razie miejsce jego ostatniego pobytu. Najnowszy nabytek nie otrzymał jeszcze numeru bocznego ale kasowniki z wozu numer 3 (SBE N923) pozwalają stwierdzić, że odziedziczy on wspomniany numer.

[JS]

 

Piekary Śl., ul. Wyszyńskiego

   •  Bytom

Prywatny przewoźnik Auto-Turbus z Bytomia, obsługujący bezpłatną linię autobusową z Plejady na osiedle Miechowice, a także przewozy szkolne, testuje od kilku dni Mercedesa O345 Conecto.

[JS]

 

Bytom - Miechowice, ul. Stolarzowicka

   •  Świerklaniec

7 czerwca wyjechał na trasę świerklaniecki 0405 - drugi z zakupionych w ubiegłym roku w Solcu Kujawskim przegubowych Ikarusów. Wygląda niemal identycznie jak 0404 - klasyczna ściana przednia, fotele Ster, wyświetlacze diodowe Pixel. I również jeździ na razie bez przedniego wyświetlacza, podobnie jak było w przypadku 0404.

[JS]

 

Tarnowskie Góry, Dworzec PKP

   •  Jaworzno, Bytom

Tyski Ikarus 280.26 nr inw. 240 zmienił właściela. PKM Tychy pozbył się go sprzedając jakiejś lokalnej firmie (prawdopodobnie celem złomowania), a Meteor Jaworzno zwietrzył okazję i wzbogacił się o przegubowy autobus w stosunkowo dobrym stanie. Nowy wóz otrzymał numer boczny 859 i nadal jeździ w tyskiej reklamie - jest to pierwszy w historii Meteora autobus w całopojazdowej reklamie.

[JJ]

 

Bytom, ul. Kolejowa

   •  Ruda Śląska

Kontrole ITD i Policji nie ominęły również firmy Henryka Zagozdy. Wg prasowych informacji jej wyniki były porównywalne do tych jakie uzyskał PKM Bytom. Kilkanaście pojazdów jest już od wielu miesięcy odstawionych, a dodatkowo ikarus 280.03 nr inw. 012 kursujący na linii 720 miał niedawno kolizję. Dlatego postanowiono uruchomić jednego z dwóch przegubowych Mercedesów O305G. Już w maju 24-letni pojazd z nr. rej. KBA 973E został przestawiony z tylnych zakamarków zajezdni na przód bazy, a w zeszłym tygodniu po dwóch latach wreszcie wyjechał ponownie na linię. Pojawił się na linii 720 z numerem taborowym 039 odziedziczonym po Ikarusie 280.26 jeżdżącym najczęściej na linii 37, który prawdopodobnie padł ofiarą kontroli drogowej.

[ff]

 


Nr 8/05


   •  Jaworzno

Dwa tygodnie temu informowaliśmy o tym, że PKM Jaworzno wzbogacił się o trzy Mercedesy O405GN pochodzące w BVG Berlin. W międzyczasie autobusy zostały przemalowane w barwy firmowe, oklejone kolorowymi kropkami mającymi zachęcać pasażerów do wsiadania przednimi drzwiami i wyposażone w kasowniki, zaprogramowano też ciekłokrystaliczne wyświetlacze. 4 czerwca nastąpiła premiera liniowa. Autobusy, które otrzymały numery taborowe od 210 do 212, w dni robocze kursować będą na linii E (2 wozy) i S (1 wóz), a w dni wolne wszystkie trzy spotkać będzie można na linii E.

W związku z wprowadzeniem nowego taboru do kasacji trafił Ikarus 280.26 124 (WPK 4346) z 1989 roku.

Jaworzno, ul. Grunwaldzka Jaworzno, ul. Krakowska Jaworzno, ul. Grunwaldzka

[JJ, KB]

 


   •  Bytom, Ruda Śląska

Neoplany N4021NF, które pojawiły się jakiś czas temu w PKM Bytom, są przygotowywane do uruchomienia. Pierwszy z nich - oznaczony numerem bocznym 7700, oklejony został napisami promującymi reklamy na autobusach oferowane przez firmę-córkę PKMu, czyli Informatix Sp. z o.o. Być może wyjedzie na trasę w przyszłym tygodniu.

Z nieoficjalnych informacji wiadomo, że podobny autobus zlokalizowano w zajezdni Henryka Zagozdy. Zielony trzydrzwiowy przegubowiec pochodzi prawdopodobnie z Kolonii.

[JJ, MM]

 

Bytom - Rozbark, zajezdnia PKM

   •  Chrzanów

Ponad tydzień (z jednodniową przerwą gdy przebywał w Lubinie) jest już testowany przez PKS Chrzanów miejski autobus Karosa B951E. Cały żółty autobus należy Kapeny Słupsk, polskiego przedstawiciela koncernu Irisbus. Jeździ między innymi do Psar i Alwerni. Autobus jest długości 11,32 m, posiada 99 miejsc (w tym 32 siedzące) i wyposażony jest w silnik Iveco F2BE 1682D oraz automatyczną skrzynię biegów Voith D851.3.

W sobotę 4 czerwca pojawił się w Chrzanowie drugi żółty autobus - Jelcz M101I z ZGK Cieszyn (nosi tam numer 167). Autobus został sprowadzony przez PKS z okazji Dni Chrzanowa. Przez cały dzień jeździł na wybranych miejskich liniach (m.in. na 330) i bezpłatnie przewoził pasażerów.

[JS]

 

Chrzanów, ul. Trzebińska

Nr 7/05


   •  Jaworzno

PKM Jaworzno po raz kolejny zaskakuje - do zajezdni przy ulicy Krakowskiej przyjechały z Berlina 3 Mercedesy O405GN2. Nie są to pierwsze autobusy pochodzące z BVG - już wcześniej sporą część parku taborowego stanowiły zakupione kilka lat temu piętrowe MAN-y SD202 i charakterystyczne niewielkie Mercedesy O402. Najnowsze przeguby posiadały w BVG numery taborowe 2724, 2732 i 2738. Wyprodukowane zostały w 1996 roku i wyposażone są w klimatyzację oraz wyświetlacze ciekłokrystaliczne będące standardem w berlińskim przedsiębiorstwie. Jeszcze przed wyjazdem do Polski autobusy otrzymały nową tapicerkę siedzeń oraz wymienione zostały szyby. Pojazdy są w tej chwili przemalowywane w barwy zakładowe PKM-u i po załatwieniu formalności wyruszą na ulice. Niskowejściowe przegubowce z klimatyzacją niewątpliwie stanowią prawdziwą rewolucję w dotychczas znanym w GOP poziomie usług w komunikacji miejskiej.

Jaworzno, zajezdnia PKM Jaworzno, zajezdnia PKM Jaworzno, zajezdnia PKM

[KB]

 


   •  Bytom

Odnotowano pojawienie się trzech autobusów Neoplan N4021NF w zajezdni PKM Bytom na Rozbarku. Te przegubowe niskopodłogowe autobusy pochodzą z Mannheim. Pojawienie się takich pojazdów na liniach tego przewoźnika byłoby nie lada sensacją i miłą odmianą dla pasażerów przyzwyczajonych do rozpadających się Ikarusów.

Generalnie widać lekkie ożywienie wśród operatorów związane z nabywaniem używanych niskopodłogowych autobusów z Europy Zachodniej. Autobusy takie jeżdżą już w Tychach, Czeladzi i Sosnowcu (oraz oczywiście w Żorach), wkrótce wyjadą w Jaworznie i jak widać powyżej również w Bytomiu, a mówi się także o kolejnych pojazdach w PKM Sosnowiec. Tymczasem wśród rozmaitych plotek krążących po regionie coraz częściej przebija się wiadomość o planowanym zakupie przegubowych autobusów niskopodłogowych przez PKM Katowice - ale fabrycznie nowych. Jak się sytuacja rozwinie, zobaczymy.

[JJ]

 

Bytom - Rozbark, zajezdnia PKM

   •  Żory

Od kilku tygodni firma V-Bus Żory użytkuje sprowadzonego z Niemiec niskopodłogowego Mercedesa O405N. Autobus otrzymał numer 4, odziedziczony po skasowanym mercedesie O305. Spośród innych autobusów tej firmy wyróżnia się odmiennym, biało-czerwonym malowaniem.

Również od niedawna jeździ kremowo-zielona Setra S215UL - pierwszy od wielu lat autobus bez trójramiennej gwiazdy w V-Busie. Nie jest na razie znane pochodzenie tego pojazdu, autobus nie posiada widocznego numeru bocznego.

 

Żory, Dworzec PKS Rybnik, Dworzec KM

[JS]

 


   •  Żory, Wodzisław Śląski

Od 1 kwietnia linia 217 jeżdżąca na trasie Wodzisław Dw. Aut. - Radlin KWK Marcel obsługiwana jest przez firmę PPUH Kłosok Żory. Linia została oddana przez PKM Jastrzębie, który wysyłał do jej obsługi Kapenę Thesi City stacjonującą na terenie dawnej zajezdni WPK/PKM w Wodzisławiu. Obecnie na tej linii można spotkać białego minibusa Iveco TurboDaily z otwieranymi automatycznie drzwiami.

[JS]

 

Wodzisław Śl., ul. Rybnicka

   •  Chorzów Batory

W zajezdni tramwajowej w Chorzowie Batotym zakończył się dość intensywny okres łączenia składów w nietypowe zestawienia. Wszystko zaczęło się pod koniec 2004 roku. Po kilku tygodniach od wykolejenia się drugiego wagonu składu 699+700 oraz po czołowej kolizji z samochodem składu 694+693 złczono w październiku wagony 699+693. Skład ten jeździł do stycznia kiedy powrócono do stałych konfiguracji.

W lutym ponownie rozpięto 694+693. Jego doczepę podpięto do solówki 607 i powstał 607+693. Wkrótce dostał on reklamę LG Flatron po odstawionym po wypadku składzie 554+555, więc wszystko wskazywało, że takie połączenie utrzyma się dłuższy okres. Wagon 694 od tego czasu jeździł pojedynczo. 607 w ostatnich latach otrzymywał wiele różnych doczep - 686, 786, 425.

Kolejne roszady miały miejsce w połowie kwietnia. Rozpięte zostały dwa następne składy: 637+638 oraz 732+733 i stworzono konfiguracje 694+638 oraz 768+733. Wagony 637 i 732 jeździły pojedynczo. Podczas kilkudniowego postoju 732 otrzymał czerwone drzwi.

W połowie maja wszystko wróciło do normy. Ponownie na trasy wyjeżdżają składy 637+638, 732+733 oraz 694+693, który teraz z reklamą tylko na wagonie doczepnym nietypowo wygląda.

Ruda Śl. - Chebzie, Paweł Katowice - Załęże, ul. Gliwicka Katowice - Załęże, ul. Nowogliwicka

[ff]

 


   •  Ruda Śląska

W ramach przygotowań do przetargu na obsługę linii 982 (Ruda Śląska - Mikołów) firma PPUH Rudpol-opa zakupiła fabrycznie nowego Jelcza M120I. W przetargu wymagane są trzy autobusy, w tym jeden z 2005 roku (niestety nie ma ani słowa o niskiej podłodze). Nowa 120-tka zastąpiła Jelcza M11 o numerze bocznym 01.

[JJ]

 


   •  Jaworzno, Zabrze

Pomimo podejmowanych prób, Meteor Jaworzno dalej nie może podnieść się z trudnej sytuacji taborowej. W ciągu ostatnich dwóch tygodni wprawdzie żaden autobus nie spalił się doszczętnie, ale zanotowano pożar instalacji elektrycznej w Jelczu 120M nr inw. 833. Poza tym nadal plagą jest wysoka awaryjność pojazdów. Dla ratowania sytuacji na linie w rejonie Bytomia powróciła po raz kolejny Scania CN113CLB nr inw. 306 wypożyczana z Transgóru Mysłowice.

[JJ]

 

Bytom - Górniki, ul. Żołnierska

Nr 6/05


   •  Katowice, Gorzów Wlkp.

Rzadko kiedy autobusy z naszego regionu wyjeżdżają do innych miast jako testowe. Tymczasem jeden z najnowszych katowickich nabytków - Jelcz M125M 193 - został wypożyczony do MZK Gorzów Wlkp. Od 25 kwietnia obsługuje w ramach testów przeróżne linie tamtejszego przewoźnika. Testowanie ma się zakończyć 9 maja.

[JS]

 

Gorzów Wlkp., ul. Strażacka

   •  Bytom

Część autobusów PKM Bytom, o których pisaliśmy miesiąc temu, że będą skasowane, już została wywieziona na tradycyjne miejsce ich fizycznej kasacji, czyli auto-złom w Chorzowie Starym. 16 kwietnia pogotowia techniczne przyholowały tam dwa Ikarusy (7244'' i 7279), a tydzień później kilka migów. 7322'' i 7324 jeszcze jednak pozostały, ale są odstawione. Na placu przy ulicy Piekarskiej został jeszcze do przetransportowania 7247''', a 7358 przewieziono do głównej bazy przy ul. Witczaka.

Nie ustają plotki, że firma jest zainteresowana zakupem używanych autobusów z Niemiec. Mówi się o kilkunastu MAN-ach, w tym kilku przegubowych i ponoć w tej sprawie trwają już negocjacje. Czy te wiadomości okażą się prawdziwe zobaczymy w najbliższych tygodniach. Faktem jest, że obecnie w zajezdni stoi niemiecki podmiejski Neoplan bliżej nie określonego typu (nr rej. B 3159V, nr tab. 57-2), nie wiadomo jednak w jakim charakterze.

[ff]

 


   •  Katowice

W PKM Katowice kolejne kasacje. W kwietniu zdjęto ze stanu Ikarusa 280.26 4399, a obecnie trwa rozbiórka Jelcza M11 2620.

Katowice - Burowiec, ul. Hallera Katowice, zajezdnia PKM

[ff]

 


   •  Katowice

Wyjaśniła się sprawa wcześniejszego właściciela Jelcza M11, znajdującego się obecnie w firmie Krzysztofa Pawelca. Pojazd ten został zakupiony od jednej z firm zrzeszonej w Miejskiej Komunikacji Prywatnej Lublin. Jeździł tam od 1999 roku, gdy zakupiono go od MPK Kraków, do roku 2002, kiedy firma straciła swoją linię. Ostatnie trzy lata pojazd stał bezczynnie. W Lublinie nosił nr boczny 100.

[ff]

 


   •  Chorzów

Henryk Polak w dalszym ciągu inwestuje w swoje wiekowe Ikarusy 260. Obecnie został wyremontowany pojazd nr 12. Autobus ostatni remont miał w 1998 roku w KZNS, od którego został później zakupiony. Wcześniej jeździł w Bydgoszczy. Tak jak pozostałe ostatnio wyremontowane (a jest ich już 4) ma kolor żółty, posiada nową "protezę" i "uśmiechnięty" tył. Oprócz tego nałożona została nowa wersja reklamy sieci stacji benzynowych Pat-Oil, która sąsiaduje z zajezdnią i której Henryk Polak jest stałym klientem. Taka sama reklama już wcześniej znalazła się na autobusie nr 10, który remontowany był przed 12. Na zdjęciu Ikarus nr 12 jeszcze przed ostatnim remontem.

[ff]

 

Katowice Dworzec PKP

   •  Katowice

Pod koniec ubiegłego miesiąca, po ponad rocznym przestoju, na ulice wyjechał Ikarus 280.26 4251 z PKM Katowice. Autobus ten dawno temu pełnił funkcję nauki jazdy. Teraz przeszedł remont bieżący w wyniku którego otrzymał nową blacharkę, pełną kabinę i odświeżone wnętrze.

[MB]

 

Ruda Śl. - Halemba, ul. Energetyków

   •  Tychy, Jaworzno

Pech nie opuszcza Meteora. 6 maja w godzinach porannych doszczętnie spłonął kolejny autobus tej firmy - tym razem był to Jelcz M121 nr inw. 869. Pożar wybuchł w Kostuchnie, gdy autobus włączął się na linię 46 z zajezdni Bieruń Stary. Wrak autobusu odholowano do Czułowa. Przyczyną pożaru była najprawdopodobniej wada jakiegoś elementu układu napędowego - nie wyklucza się również wady fabrycznej.

Lista spalonych autobusów Meteora jest już dość długa, otwiera ją Jelcz M121M 863, który miał pożar 2 lata temu, później na liście są jeszcze Jelcz 120M/3 824 (spłonął przy pożarze warsztatu na zajezdni w Zabrzu) oraz Jelcz M121 865. Listę zamyka Jelcz M101I 860. Firma Meteor, która jeszcze kilka lat temu uważana była za wzór jeśli chodzi o prywatnych przewoźników w regionie, obecnie coraz bardziej chyli się ku upadkowi - coraz więcej autobusów stoi odstawionych i niesprawnych, jakość usług drastycznie spada. Jak się sytuacja dalej rozwinie - zobaczymy.

[JJ]

 

Tychy - Czułów

Nr 5/05


   •  Katowice

Po kilku tygodniach od wprowadzenia do eksploatacji, 21 kwietnia terenie zajezdni PKM Katowice przy ul. Mickiewicza odbyła się uroczysta prezentacja 7 nowych autobusów Jelcz M125M Vecto. Uroczystości tej towarzyszyła też prezentacja dwóch innych niskowejściowych produktów fabryki z Jelcza - M121I ze Świdnicy i M183M/3 Tantus z Krakowa. Prezentację swoją obecnością zaszczycili prezydenci Katowic - Piotr Uszok, Chorzowa - Marek Kopel, przedstawiciele Urzędu Miasta oraz firmy Polskie Autobusy. Obecny był też proboszcz pobliskiej parafii który pokropił pojazdy wodą święconą, nie obyło się też bez uroczystego przecięcia wstęgi. Następnie uczestnicy dwoma autobusami udali się na przejażdżkę. Wóz nr 193 z prezydentem Katowic na pokładzie pojechał na Brynów, w trakcie przejazdu zaprezentowano głosowe zapowiedzi przystanków, a drugi (195) udał się w kierunku Osiedla Witosa.

Katowice, zajezdnia PKM Katowice, zajezdnia PKM Katowice, zajezdnia PKM

 

Dostawa ww. Jelczy, w przeciwieństwie do poprzednich, była pierwszą od wielu lat, która nie została dofinansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Obecnie taki zastrzyk finansowy na autobusy nie jest już możliwy, dlatego zakup sfinansowano w całości ze środków własnych. Skutek tego jest m. in. taki, że PKM nie był zobowiązany do automatycznego skreślenia ze stanu podobnej ilości starszych pojazdów. Tak więc z kasacjami nikomu w PKM-ie się nie spieszy. Autobusy kasowane są stopniowo, głównie w przypadku bardzo złego stanu technicznego. W lutym rozstano się Ikarusem 280.26 4395, a w kwietniu wyrejestrowany i już częściowo rozebrany został Jelcz M11 033.

[MB, ff]

 

Siemianowice - Michałkowice, ul. Wyzwolenia

   •  Katowice

Sezon na testy w pełni. Katowicki PKM od 12 kwietnia rozpoczął próbne jazdy kolejnego autobusu. Tym razem był to Jelcz M121I z MPK Świdnica, który przyjechał tu prosto z Sosnowca, gdzie przebywał na tygodniowych testach. Już następnego dnia biały Jelcz wyjechał na linię nr 115. Przez kolejne dni można go było spotkać na różnych trasach obsługiwanych przez PKM Katowice m. in. na linii 13, 296, czy 830. Szerzej o tym pojeździe pisaliśmy w poprzednim numerze. Warto tu nadmienić że jednocześnie katowicki przewoźnik przez kilka dni miał jednocześnie dwa autobusy testowe oprócz Jelcza M121I, także Mercedesa O530, który także wcześniej przebywał na testach w PKM Sosnowiec.

[MB]

 

Katowice - Brynów, ul. Kościuszki

   •  Gliwice

Testowy Mercedes Citaro kontynuuje wojaże po GOP-ie. Od 20 kwietnia jeździ na liniach PKM Gliwice, m. in. na 71, 156 i 710. Testety w gliwickim PKM-ie mają zakończyć się 25 kwietnia.

[JS]

 

Zabrze, ul. Goethego

   •  Ruda Śląska

13 kwietnia na linii 982 obsługiwanej przez firmę Rudpol-opa zadebiutował ex-krakowski Jelcz 120M (DF321). Autobus, jeszcze na krakowskich numerach rejestracyjnych, w Rudzie Śląskiej otrzymał numer 05. Zastąpił w ten sposób jeżdżącego dla rudzkiego przewoźnika Jelcza M11 837, wypożyczonego z firmy Meteor. "Nowy" Jelcz został wyprodukowany w 1994 roku i po 11 latach służby w Krakowie trafił na Górny Śląsk. Zakup ten ma najprawdopodobniej związek z przetargiem na linię 982, który miał być rozstrzygnięty 22 kwietnia (został jednak unieważniony). Pojazd zachował swoje krakowskie malowanie. Po kilku dniach eksploatacji zniknął, prawdopodobnie w celu załatwienia formalności związanych z jego eksploatacją u nowego właściciela.

[MM]

 


   •  Katowice

U Krzysztofa Pawelca w lutym br. pojawił się "nowy" Jelcz M11. Pojazd pochodzi z MPK Kraków (nr 22014, rocznik 1987). Został on sprzedany przez MPK w 1999 roku, więc przez ostatnie 6 lat jeździł u innego przewoźnika, który pozostaje jednak dotychczas nieznany. Pomalowany został w barwy Auchan Sosnowiec i wozi klientów tego hipermarketu. W późniejszym czasie dostał numer taborowy - 7.

Ciekawostką jest fakt, że kiedy ex krakus jest w ruchu, nie zobaczymy na trasie Jelcza M11 ex PKM Jastrzębie 245, jeżdżącego na usługach Auchan Katowice, gdyż ten pożycza mu tablice rejestracyjne. Do dnia dzisiejszego taka zamiana dokonana została już 6 razy. Zatem nowy nabytek na razie nie spełnia swojej prawdopodobnie docelowej funkcji jaką ma być zapewnienie rezerwy w Sosnowcu. Tym sposobem w jednym z hipermarketów w przypadku awarii nadal nie ma możliwości podstawienia pojazdu zastępczego.

 

Sosnowiec - Środula, ul. Sokolska

   •  Tychy

Przed kilkoma dniami PKM Tychy sprowadził z Belgii kolejne dwa używane niskopodłogowe przegubowce Heuliez GX417 na podwoziu Volvo B10MA, identyczne jak jeżdżący od ponad miesiąca wóz z numerem 245. Autobusy otrzymały kolejne numery: 246 i 247. 247 otrzymał nawet zakładowe żółto-zielone malowanie. Jak na razie żaden z nich nie opuścił zajezdni.

 

Tychy, zajezdnia PKM

Nr 4/05


   •  Sosnowiec

PKM Sosnowiec testuje od 6 kwietnia testuje Jelcza M121I wypożyczonego z MPK Świdnica (świdnicki numer 11, w Sosnowcu nie otrzymał żadnego tymczasowego). Cel tego testowania nie jest do końca znany. Autobus, w porównaniu do jeżdżących w regionie M121 i M121M charakteryzuje się zmodyfikowanym wyglądem (ściana przednia i tylna rodem z Salusa) oraz silnikiem marki Iveco. Autobus ma kursować do 11 kwietnia.

[JS, JJ]

 


   •  Olkusz

Pod koniec marca PKM Olkusz zakupił od MPK Częstochowa dwudrzwiowego jelcza L11 nr inw. 382, rocznik 1989. W Olkuszu autobus został przemalowany na żółto i "ochrzczony" numerem 22. Nie jeździł jeszcze liniowo.

 

Olkusz, zajezdnia PKM

   •  Racibórz

Od 9 lutego br. po ulicach Raciborza jeździ najnowszy autobus Przedsiębiorstwa Komunalnego - jest nim Kapena Thesi City 65C. Najczęściej można go zobaczyć na linii nr 9 łączącej Markowice i Komunalną z placem Konstytucji 3 Maja. Autobus otrzymał pierwszy wolny numer czyli 1066, który został umieszczony, podobnie jak w pozostałych Kapenach, tylko na tylnej ścianie.

 

Racibórz, ul. Siwonia

   •  Katowice

Kolejny przewoźnik jeżdżacy na zlecenie KZK GOP wprowadził numerację taboru. Krzysztof Pawelec, obsługujący linie marketowe do Auchan w Katowicach i Sosnowcu, zdecydował się ponumerować swoje jelcze - małe czerwone cyferki od 1 do 7 na białym tle naklejone są tylko z lewej strony pojazdu, pod oknem szoferki.

Powyższa informacja cieszy, ale czy doczekamy się kiedyś żeby autobusy posiadały jednolitą numerację w całej sieci KZK GOP, aby numery były umieszczane w tych samych miejsach i były odpowiednio czytelne?

 

Sosnowiec - Środula, Auchan

   •  Czeladź

Jak informowaliśmy przed dwoma tygodniami, w zajezdni PUP Czeladź pojawiły się dwa kolejne używane MAN-y NL202. Obydwa autobusy, wyprodukowane w 1993 roku, pochodzą od niemieckiego przewoźnika prywatnego Schmetterling Reisen, który świadczy usługi jako podwykonawca VAG Nürnberg. Pojazdy otrzymały numery taborowe 55 (ex 3001) i 56 (ex 3002). Podobnie jak wszystkie wcześniej zakupione z Niemiec pojazdy, autobusy do czasu przeprogramowania wyświetlaczy, tymczasowo jeżdżą ze zwykłymi tablicami.

[KB]

 

Czeladź, ul. Reymonta

   •  Chorzów

Z dniem 10 lutego 2005 r. zdjęto ze stanu inwentarzowego wagon 102Na 182, został on zezłomowany. Przyczyną, podobnie jak w przypadku większości ostatnio kasowanych wagonów był fatalny stan techniczny - ostatni remont ten wagon przeszedł w 1993 roku. Była to ostatnia górnośląska stodwójka wyposażona w kompletne gniazda sterowania ukrotnionego na tylnej ścianie. Stan liczebny liniowych wagonów 102Na wynosi więc obecnie 24 sztuki (5 w zajezdni Zawodzie i 19 w zajezdni Chorzów Batory), jednak już wkrótce prawdopodobnie pożegnamy się z kolejnymi wagonami - odstawione są obecnie 112 i 163.

[JJ]

 

Chorzów Batory, ul. Armii Krajowej

   •  Bytom

PKM Bytom, jak co roku na przełomie marca i kwietnia, wytypował kilka autobusów do kasacji. Wraz z kasacjami jak zwykle zostało dokonanych kilka przenumerowań.

Ze stanu zostały skreślone dwa przegubowce pochodzące ze Szczecina - 7244'' i 7247'''. Z numerem 7244''' obecnie spotkać można Ikarusa z Gdyni, który dotychczas miał nr 7246. Wcześniej, bo już w lutym, odstawiono gdyński wóz 7279. Jego los jest już raczej przesądzony po zaledwie półrocznej służbie w bytomskiej firmie. Aktualnie z numerem 7279'' spotkamy pojazd rodem z Jastrzębia. Został on przenumerowany z 7241. Do października służył konduktorom jako zaplecze, a potem do lutego go remontowano.

Znacznie mniej od kwietnia jeździ po bytomskich ulicach Jelczy M11. Do kasacji są wytypowane wozy 7323'', 7331, 7343'', 7358 oraz prawdopodobnie 7322'' i 7324. Numery 7331 i 7358 zostały jednak ponownie obsadzone odpowiednio pojazdami 7327'' i 7321''.

Nowego taboru, zwłaszcza wśród solówek, na razie nie widać. Przez ostatnie dwa lata skasowano ok. 20 takich pojazdów (Jelczy M11), a zakupiono jedynie 5 Ikarusów 260 z Gdyni.

[ff]

 

Tarnowskie Góry, łącznik Oświęcimskiej i Bytomskiej

   •  Katowice

W pierwszej połowie marca, dwa tygodnie od poprzedniej dostawy na ul. Mickiewicza pojawiły się kolejne 3 fabrycznie nowe Vecta. Tym sposobem zakończyła się realizacja podpisanego w ubiegłym roku kontraktu na dostarczenie 7 niskopodłogowych autobusów o długości 12 metrów. Katowicki PKM posiada w tej chwili najwięcej Jelczy M125M w Polsce - 17 sztuk. Trzy nowe Jelcze otrzymały kolejne wolne numery taborowe: 193, 194 i 195. W odróżnieniu od poprzednich 4 sztuk stacjonują w zajezdni w Katowicach.

[MB]

 

Katowice, ul. Słowackiego

   •  Sosnowiec, Katowice

Dość niespodziewanie, 22 lutego br. PKM Sosnowiec rozpoczął na testy Mercedesa O530 Citaro. Pojazd został przekazany przez EVOBUS na 2-tygodniowy okres prób. Można go było spotkać m.in. na liniach 27 i 84. W tym czasie autobus stacjonował w zajezdni Gołonóg.

Po krótkiej przerwie autobus zagościł w katowickim PKM-ie. Pojazd przekazany został 15 marca i już tego samego dnia wyjechał na linię 0/50, gdzie czesto można go było spotkać. Testowe Citaro obsługiwało także inne linie, m.in. 13, 662 i 674. Podobnie jak w Sosnowcu, po dwóch tygodniach autobus miał być zwrócony do właściciela, ale wbrew tym zapowiedziom Citaro nadal znajduje się w Katowicach. W tym miejscu warto także przypomnieć, że katowicki przewoźnik testował już autobus tej marki, miało to miejsce w 2001 roku.

Autobus wyróżnia się solidnym wykonaniem, jest łatwy i przyjemny w prowadzeniu. Jednak jego cena jest zbyt wygórowana w porównaniu z innymi autobusów tego typu. Nie należy się zatem spodziewać, że prędko zagości na stałe w parku taborowym naszych przewoźników.

[MB]

 

Dąbrowa Górnicza - Tworzeń, Huta Katowice

Nr 3/05


   •  Tychy

PKM Tychy sprowadził z Belgii używanego niskopodłogowego przegubowca - jest nim Volvo B10LA z nadwoziem firmy Heuliez. W Tychach autobus pojawił się już w styczniu ale pierwszą jazdę liniową (na linii nr 1) odbył dopiero 14 marca 2005 r. Przez kilka tygodni był przygotowywany w firmie Truck-Bus Service, jednak nie wszystko zostało zrobione - nadal jeździ bez wyświetlaczy, które zostały zdemontowane do przeprogramowania. Najnowszy pojazd pochodzi z 1996 roku, otrzymał numer 245 i obsługuje najczęściej linię 1 z Tychów do Katowic.
Katowice - Zawodzie, ul. Murckowska Katowice - Osiedle Paderewskiego, ul. Graniczna

[JS]

 


   •  Czeladź

PUP Czeladź nadal nie może się zdecydować czy sprowadzać używane autobusy niskopodłogowe z Niemiec, czy stare autobusy wycofywane w innych miastach Polski. W marcu baza taborowa wzbogaciła się o Jelcza PR110M z Torunia (tam nosił numer 356), który otrzymał numer 18 i pojawił się na linii z początkiem marca. Sprowadzono również dwa MAN-y NL202 rocznik 1993 - o nich napiszemy więcej za dwa tygodnie.

[JS, KB]

 

Siemianowice Śl. - Przełajka, ul. Wiejska

   •  Sosnowiec

22 marca wprowadzony został do ruchu drugi będziński MAN NL202. Autobus, który otrzymał numer 079 został sprowadzony z niemieckiego miasta Kempten. Na razie nie jest jeszcze całkowicie pomalowany w kolory firmowe, na czerwono pomalowano tylko przedni zderzak. Podobnie jak jeżdżący od grudnia 078, również najnowszy pojazd został wyposażony w diodowe wyświetlacze Pixela.

[JS]

 

Będzin, ul. 11 Listopada

Nr 2/05


   •  Katowice

Kolejne Vecto atakują. W ostatnich dniach lutego, do katowickiego PKM-u dotarły kolejne trzy egzemplarze Jelcza M125M Vecto. Przewoźnik ten posiada już 14 pojazdów tego typu, co klasyfikuje go na pierwszym miejscu pod względem liczebności tych autobusów. Trzy kolejne autobusy stanowią realizacje wygranego przez Jelcza ubiegłorocznego przetargu na dostawę autobusów.

Nowe pojazdy nie odbiegają wyglądem od pierwszego z nowej serii (189). Lekko zmienił się jedynie dźwięk sygnalizujący otwarcie i zamknięcie drzwi, coraz bardziej przypomina on sygnał pochodzący z wind. Wozy otrzymały kolejne wolne numery taborowe, czyli 190, 191 i 192. Wszystkie Vecta trafiły do zajezdni Zawodzie. Pojazdy zadebiutowały na liniach w sobotę 5 marca.

Katowice, zajezdnia PKM Katowice - Osiedle Tysiąclecia Pętla Katowice - Obroki MPGK

[JJ, MB]

 


   •  Mysłowice, Chrzanów

Transgór Mysłowice zakupił do swojego oddziału w Trzebini kolejnego używanego Volvo B10M-60 z nadwoziem firmy Aabenraa. Podobnie jak inne autobusy tego typu pochodzi z Kopenhagi. Różni się jednak od pozostałych rozwiązaniem tylnej części - pojedyńcze drzwi i małe okienko za nimi. Z numerem 06 jeździ od stycznia głównie na liniach 309, 315 i 330.

[JS]

 

Chrzanów Dworzec ZKKM

   •  Gliwice, Chrzanów

Minibus Kapena L1M, z dość oryginalną stylistyką, testowany był w ostatnich dniach przez PKS Gliwice. Kursował na tzw. wahadle - linii łączącej Gliwice z Pyskowicami.

Natomiast PKS Chrzanów testował przez 3 dni (od 1 do 3 marca) Solbusa B9,5 wypożyczonego od PKS Będzin. Testy miejskiego autobusu związane są z planowanym przez władze Chrzanowa wykupieniem PKS-u i przekazaniu w jego ręce miejskich linii.

[JS]

 

Pyskowice, pl. Wyszyńskiego

Nr 1/05


   •  Tychy

10 lutego br. PKM Tychy odebrał w Bolechowie pozostałe trzy Solarisy Urbino 15 (z czterech zakontraktowanych). Otrzymały kolejne numery od 252 do 254. Już 3 dni później nowe pojazdy można było zobaczyć na ulicach miasta. Wyposażenie najnowszych Solarisów nie różni się niczym w porównaniu z pierwszą sztuką, odebraną w październiku ubiegłego roku: jednostka napędowa DAF, skrzynia biegów Voith, klimatyzowana kabina kierowcy (zabudowana aż do połowy pierwszych drzwi), diodowe wyświetlacze Pixela oraz czujniki cofania na tylnym zderzaku. Swoistą ciekawostką są tablice rejestracyjne zawierające na trzech ostatnich pozycjach numer boczny.

Tychy, ul. Budowlanych Tychy, zajezdnia PKM Tychy - Wilkowyje, ul. Mikołowska

[JS]

 


   •  Świerklaniec

11 lutego br. wyjechał w swój pierwszy kurs (na linii nr 5) wyremontowany wspólnymi siłami KZNS i PKM Świerklaniec Ikarus 280.26 nr inw. 0404. W listopadzie ubiegłego roku PKM zakupił w upadających zakładach remontowych KZNS w Solcu Kujawskim trzy przegubowe Ikarusy. Autobusy były częściowo wyremontowane - KZNS wymienił kratownice oraz pomalował wstępnie na biało. Pozostałe prace (na razie tylko w przypadku jednego wozu) zostały wykonane po przyholowaniu autobusów do Świerklańca. Wśród tych prac było uzupełnienie wyposażenia przedziału pasażerskiego - laminaty, fotele (firmy Ster), poręcze, nagrzewnice (również w przegubie), osłony mechanizmu otwierania drzwi oraz wyświetlacze diodowe firmy Pixel. Również w zajezdni PKM został zabudowany układ napędowy (silnik i skrzynia biegów), pochodzący z jednego z kasowanych przegubów. Niestety nie zostały zainstalowane nowe kasowniki, zostały wykorzystane stare czerwone skrzyneczki, prawdopodobnie z kasowanego Jelcza 120M nr inw. 1413. Wskazuje na to przydzielony Ikarusowi kod kasowników 727 - taki numer miał wspomniany Jelcz. W zewnętrznym wyglądzie można zauważyć nową jasną osłonę przegubu i klasyczną przednią atrapę. Z niewiadomych przyczyn "nowy" przegubowiec jeździł przez pierwsze dni bez przedniego wyświetlacza.

[JS]

 

Piekary Śląskie, ul. Bytomska

   •  Mysłowice, Jaworzno, Zabrze

10 lutego br., w celu poratowania sytuacji taborowej, Meteor Jaworzno wypożyczył z Transgóru Mysłowice autobus (wraz z kierowcą). Tym autobusem była Scania CN113CLB nr inw. 306.

[JJ]

 

Zabrze - Rokitnica, ul. Ofiar Katynia

   •  Jaworzno, Zabrze

21 lutego br. na liniach w rejonie Bytomia i Zabrza pojawił się nowy autobus - jest nim Jelcz 120M nr inw. 829, sprowadzony z Włocławka (gdzie nosił numer 408) przez firmę Meteor Jaworzno. Już w Meteorze został przemalowany w barwy firmowe, choć posiada na razie niekompletne oznakowanie.

[JJ]

 

Zabrze - Rokitnica, ul. Ofiar Katynia

   •  Bytom

Oprócz Meteora, kolejny Jelcz 120M pojawił się także w firmie Delta Bytom. Ten egzemplarz nosił u poprzedniego właściela numer 407 i pochodzi oczywiście z 1993 roku. W Delcie otrzymał numer 6.

W GOPie jeździ już co najmniej siedem ex-włocławskich 120-tek, z tego aż pięć w Delcie (ex 407, 409, 414, 415 i 416), jedna w PUP Czeladź (ex 417) i jedna w Meteorze (ex 408).

[JJ]

 

Chorzów Batory, ul. Armii Krajowej

Nr 0/05


   •  Mikołów

Nie minął rok od pojawienia się na linii 620 (po wygraniu przetargu na obsługę tej linii przez firmę Gaba-Trans) nietypowego busika - Neoplana N8008D, a pojawił się kolejny interesujący autobusik. Mikołowskie sołectwa objeżdża teraz żółty dwudrzwiowy bliżej niezidentyfikowany Renault (nr rej. SMI 76FS), prawdopodobnie sprowadzony z Włoch. W tylnym oknie został zainstalowany wyświetlacz dotychczas wykorzystywany we wspomnianym Neoplanie. Może to oznaczać, że mini-neoplana nie ujrzymy już w Mikołowie.

[JS]

 

Mikołów Dworzec PKP

   •  Czeladź

Pierwszy przegubowy niskopodłogowy (niskowejściowy) autobus jeżdżący na zlecenie KZK GOP (nie testowy) stał się wreszcie faktem. Taki autobus wprowadziło do eksploatacji Przedsiębiorstwo Usług Pasażerskich w Czeladzi. Jest to MAN NG272 z 1992 roku, sprowadzony został z Chemnitz, gdzie jeździł z numerem 359. W Czeladzi otrzymał (zgodnie z przewidywaniami) numer boczny 12, w spadku po Ikarusie 260. Autobus został przemalowany w niebieskie barwy firmowe - szkoda tylko, że kontynuowany jest dziwny zwyczaj nie malowania na ścianie przedniej i tylnej granatowego pasa na dole (pierwszym tak pomalowanym autobusem jest MAN NL202 nr 53).

Pierwszy raz w podróż z pasażerami na linii 814 wyjechał w sobotę, 5 lutego 2005 r. Najprawdopodobniej będzie jeździł na stałe na tej linii, gdyż na drugą obsługiwaną przegubami (22) strach jest wysyłać lepsze autobusy z uwagi na skandaliczny stan drogi dojazdowej do pętli Siemianowice Rurownia.

[JJ]

 

Wyjazd z zajezdni Piaski

   •  Gliwice

Do PKM Gliwice wreszcie dotarły długo oczekiwane Solarisy Urbino 15. Są to pierwsze autobusy tej marki w gliwickim przedsiębiorstwie. Cztery egzemplarze piętnastometrowych "sztywniaków" przyjechały do zajezdni 3 lutego br. Od tego czasu trwają prace przygotowawcze do wypuszczenia ich na linie (umieszczenie numerów taborowych, wywieszek taryfowych oraz jazdy próbne). Od 7 lutego można się ich spodziewać prawdopodobnie na liniach 32 i 81.

Autobusy wyposażone są w silnik DAF oraz automatyczną skrzynię biegów Voith. Zainstalowano tradycyjne matrycowe wyświetlacze firmy Pixel. Pomalowane są na kolor żółty i otrzymały numery taborowe w zakresie od 31 do 34.

[KB, JJ]

 

   •  Katowice

Kolejny (ogłoszony w zeszłym roku) przetarg na dostawę nowych autobusów dla PKM Katowice, po raz drugi z kolei, wygrały Polskie Autobusy S.A. z Jelczem M125M Vecto. 14 stycznia 2005 r. w godzinach południowych do zajezdni w Katowicach przybył pierwszy (z planowanych siedmiu) autobus. Kolejne egzemplarze tych autobusów mają być dostarczone do Katowic począwszy od marca. W porównaniu do wcześniejszej serii można zauważyć niewielkie różnice. Zamontowane zostały wyświetlacze (diodowe) i kasowniki marki R&G. Autobus wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów ZF. We wnętrzu usunięto jedno z siedzeń (tzw. półtorak) powiększając przestrzeń dla wózków. Nowe vecto otrzymało numer 189. Pojazd zadebiutował 21 stycznia na linii 109.

[MB, JJ]

 

Chorzów Batory Pętla

   •  Jaworzno

Używanych niskopodłogowych autobusów pojawia się w naszym regionie coraz więcej. Kolejny znalazł się w PKM Jaworzno - jednak wypożyczony jest tylko na miesiąc, istnieje jednak szansa, że takie (lub podobne) pojazdy pojawią się w tej firmie w większej ilości.

Tym razem mowa o MAN-ie NL262 sprowadzonym z BVG Berlin, gdzie nosi numer 1132. Autobus pochodzi z 1997 roku, wyposażony jest w trzy pary drzwi i klimatyzację przedziału pasażerskiego. Posiada kilka charakterystycznych rozwiązań jak np. brak możliwości otwarcia ostatnich drzwi od zewnątrz, czy przód pojazdu doskonale przystosowany do wsiadania przez większą ilość pasażerów (brak zabudowanej kabiny i niepotrzebnych poręczy, szerokie przejście, kasa fiskalna z oprzyrządowaniem dla kierowcy). Wewnątrz zamontowane są berlińskie kasowniki biletów. Od 27 stycznia autobus ten można spotkać na trasie głównie na linii S.

[JJ]

 

Jaworzno, zajezdnia PKM

   •  Czeladź

Przedsiębiorstwo Usług Pasażerskich w Czeladzi wprowadziło 25 stycznia 2005 r. do eksploatacji drugiego MAN-a NL202, zakupionego jakiś czas temu w Niemczech. Nowy pojazd otrzymał numer 53 i w porównaniu do poprzednika (52) został przemalowany w barwy firmowe (granatowy pas na dole nie został jednak umieszczony na ścianie przedniej i tylnej, stąd autobus wygląda nieco dziwnie). Autobus jest dwudrzwiowy (II drzwi są otwierane na zewnątrz).

[JJ]

 

Katowice, al. Korfantego

   •  Piekary Śląskie / Tarnowskie Góry

Firma Telesfora Rzeczkowskiego dokonała kroku w tył jeśli chodzi o modernizację posiadanego taboru. W grudniu zeszłego roku odstawiono do kasacji Jelcza 120M nr rej. SPI P274 (ex MPK Kraków DF339) z roku 1995, natomiast w styczniu, niejako w zamian, ściągnięto aż znad morza Jelcza M11 nr rej. SPI T068 (ex MZK Wejherowo 016) - wyróżnia się on czerwonymi siedzeniami Automet oraz elektronicznym zegarem na kabinie kierowcy. Części z kasowanej 120-tki są sukcesywnie przeszczepiane do innych pojazdów - m.in. płaty środkowych drzwi wstawiono do Jelcza M11 nr rej. SPI R482.

[JS]


   •  Bieruń Stary / Katowice

6 stycznia 2005 r., ok. godz. 6:30, na przystanku Ligota Ośrodek Zdrowia zapalił się autobus Jelcz M101I nr inw. 860 z firmy Meteor Jaworzno. Przyczyną pożaru było prawdopodobnie zwarcie w instalacji elektrycznej. Nikomu nic się nie stało. Doszczętnie spaliła się komora silnika oraz lekko nadpaliło wnętrze w tylnej części pojazdu. Pożar gasiły trzy zastępy straży pożarnej. Autobus został odholowany do zajezdni w Bieruniu przez pogotowie techniczne Jelcz 317 nr inw. 899. Trwa wycena strat - prawdopodobnie autobus będzie remontowany w ZS Jelcz, a później trafi do sprzedaży.

[JJ]

 


   •  Tychy

PKM Tychy coraz śmielej sięga po używane autobusy rodem ze Skandynawii. Po dwóch przegubowych DAB-ach 7-1800B, z Nowym Rokiem na liniach pojawił się niskowejściowy DAB 15-1200C (rocznik 1993) pochodzących prawdopodobnie od warszawskiego pośrednika - firmy Alkom, wcześniej jeździł być może w Kopenhadze. Co ciekawe, autobus otrzymał numer boczny 191 - prawdopodobnie w najbliższym czasie przybędzie jeszcze kilka takich lub podobnych autobusów (niektóre źródła mówią nawet o 10 sztukach).

[JJ]

 


   •  Żory / Chorzów

Przewoźnik mikrobusowy, PPUH Kłosok Żory, wprowadził jakiś czas temu numerację pojazdów. Niestety numerki są malutkie, przyklejane tylko z tyłu samochodów i tym samym mało widoczne. Dotychczas obecność cyferek zauważono na samochodach o nrach 3, 5, 7, 8 i 9.

[JJ]