KZK GOP w Katowicach
Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego
Okręgu Przemysłowego jest związkiem komunalnym gmin powołanym w celu organizowania
komunikacji publicznej na terenie aglomeracji górnośląskiej. Od 1 lutego 2000r.
KZK GOP organizuje również komunikację tramwajową.
W chwili obecnej do Związku należą 23 gminy:
Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Siemianowice Śląskie, Bytom, Gliwice, Zabrze, Radzionków, Wojkowice, Ruda Śląska, Knurów, Gierałtowice, Mysłowice, Imielin, Chełm Śląski, Sosnowiec, Będzin, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Sławków, Psary, Bobrowniki i Siewierz.
Cennik opłat na liniach KZK GOP
Cel powołania i zakres prac KZK GOP
Celem KZK GOP jest zapewnienie integracji w sferze
zarządzania komunikacją miejską na obszarze gmin tworzących ten związek oraz
organizacja komunikacji miejskiej zgodnie z potrzebami gmin przy uwzględnieniu wzrostu
efektywności wykorzystania środków finansowych.
Związek osiąga postawiony przed nim cel poprzez:
- realizowanie wniosków gmin, co do zakresu obsługi komunikacyjnej,
- badania potoków pasażerskich w celu pełnego rozpoznania rynku,
- opracowywanie rozkładów jazdy w sposób gwarantujący dostosowanie oferty przewozowej
do wymagań zgłaszanych przez pasażerów i gminy,
- zawieranie umów z przewoźnikami na realizację usług przewozowych z wykorzystaniem
konkurencji między przewoźnikami,
- kontrolę realizacji usług przewozowych,
- ustalanie taryfy komunikacji miejskiej,
- prowadzenie produkcji, sprzedaży i kontroli biletów,
- promocję komunikacji miejskiej.
Organizacja KZK GOP
Zgromadzenie Związku podejmuje podstawowe decyzje, a w
szczególności:
- wnioskowanie do rad gmin o przyjęcie zmiany statutu Związku,
- wybór i odwoływanie Zarządu,
- stanowienie o kierunkach działania Zarządu,
- określanie zasad polityki taryfowej,
- uchwalanie programów rozwoju systemu komunikacji,
- uchwalanie budżetu oraz przyjmowanie sprawozdań z działalności finansowej Związku.
Kompetencje Zarządu Związku związane są z jego pozycją jako organu
wykonawczego. W szczególności Zarząd zobowiązany jest do przygotowywania i wykonywania
uchwał Zgromadzenia, gospodarowania mieniem Związku, opracowywania projektu budżetu,
realizowania uchwalonego budżetu oraz podejmowania decyzji związanych z organizacją
komunikacji.
Biuro KZK GOP przygotowuje oraz realizuje decyzje Zgromadzenia i
Zarządu z zakresu kierowania komunikacją.
Schemat organizacyjny Biura KZK GOP:
Trochę historii
KZK GOP został powołany dnia 1 października 1991
roku (tuż po likwidacji Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego). Jednak dopiero
od roku 1993 rozpoczął wprowadzanie własnej taryfy.
W marcu 1993 roku władze wojewódzkie wprowadziły tramwajowy system
biletowo-taryfowy, a dla komunikacji autobusowej zorganizowanej w komunalnych
przedsiębiorstwach przewozowych (PKM) - jeden bilet, emitowany i sprzedawany przez PKT.
Dochody miały trafić do "wspólnej kasy" prowadzonej przez PKT i powinny być
dzielone między przedsiębiorstwa według kryterium pracy eksploatacyjnej w IV kwartale
1992 roku. Stało się jednak inaczej. Przedsiębiorstwa otrzymały bilety w cenie druku i
doszło do konkurencji w ich sprzedaży, a dochody pozostawały w PKM-ach. W następstwie
szybko wzrosły prowizje za sprzedaż biletów przez dystrybutorów. Zerwaniu uległa
relacja między efektywnością PKM-ów, a ich dochodami.
W wyniku komunalizacji PKM-ów, od lipca 1993 roku doszło do
wyodrębnienia biletów autobusowych w wymienionych wcześniej systemach (jeszcze
wcześniej, sporadycznie emitowano własne bilety w PKM-ach Gliwice i Świerklaniec). O
ile KZK GOP (grupujący głównie PKM Katowice i PKM Sosnowiec) wprowadził własne
bilety, to MZKP, PKM Bytom, PKM Gliwice i PKM Tychy zawarły umowę tzw. "unii
biletowej", na mocy której każdy odrębnie, na własny rachunek produkował i
sprzedawał bilety o jednym wzorze (różniły się tylko identyfikatorem literowym).
Bilety te były wzajemnie honorowane przez strony umowy.
Początkowo przyjęto jednolitą taryfę, ale już w marcu 1994
roku w MZKP i w Tychach wprowadzono odmienne systemy taryfowe (czasowe). Unia
przestała istnieć w grudniu 1994r.; MZKP zawarł porozumienie taryfowo-biletowe
z KZK GOP, a Bytom przystąpił do Związku. Na początku 2000 roku Związek przejął
uprawnienia organizatora komunikacji tramwajowej od PKT.
W chwili obecnej w aglomeracji górnośląskiej obowiązują
następujące systemy biletowe: KZK GOP+MZKP, MZK Tychy oraz PKM Jaworzno (a
także wiele innych na obrzeżach województwa).
Na podstawie
broszury
Grzegorza Dydkowskiego
i Roberta Tomanka
"Metody integracji taryfowej
w komunikacji miejskiej",
AE K-ce+UZP M-ce 1995
Władze KZK GOP
Zgromadzenie KZK GOP:
Przewodniczący Zgromadzenia: Antoni Marcinkiewicz
Zastępca Przewodniczącego Zgromadzenia: Jan Krawczyk
Członkowie Zgromadzenia:
Antoni Marcinkiewicz (Będzin), Lucyna Mucha (Bobrowniki), Krzysztof Wójcik, Gerard Golomb, Krzysztof Pasternak (Bytom), Stanisław Jagoda (Chełm Śląski), Marek Kopel, Zdzisław Moskal (Chorzów), Kazimierz Jakóbczyk (Czeladź), Marek Drożyński, Romuald Michta (Dąbrowa Górnicza), Herbert Gawlik (Gierałtowice), Zygmunt Frankiewicz, Waldemar Gilner, Tadeusz Olejnik (Gliwice), Jan Chwiędacz (Imielin), Piotr Uszok, Józef Kocurek, Jerzy Śmiałek, Marek Chmieliński (Katowice), Jan Kowal (Knurów), Jacek Stankowski (Mysłowice), Marian Kozieł (Psary), Gustaw Jochlik (Radzionków), Andrzej Stania (Ruda Śląska), Henryk Mrozek (Siemianowice Śląskie), Andrzej Mruk (Siewierz), Zbigniew Tarmas (Sławków), Michał Czarski, Michał Smołucha, Waldemar Dróżdż (Sosnowiec), Ludwik Kożuch (Świętochłowice), Zbigniew Terczyński (Wojkowice), Roman Urbańczyk, Stefan Kubica, Barbara Sowa (Zabrze).
Zarząd KZK GOP:
Przewodniczący Zarządu: Jerzy Śmiałek
Zastępca Przewodniczącego Zarządu: Jerzy Orenowicz
Członkowie Zarządu:
Michał Czarski, Zygmunt Frankiewicz, Kazimierz Jakóbczyk, Marek Kopel, Roman Urbańczyk, Piotr Uszok, Krzysztof Wójcik.
Adresy i telefony:
Komunikacyjny Związek Komunalny
Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego
ul.Wita Stwosza 31
40-042 Katowice
tel.: (032) 251 90 99
(032) 251 95 99
fax: (032) 251 97 45
Informacja telefoniczna: (032) 251 78 62
Bezpłatna infolinia: 0-800 163 030
E-mail: kzkgop@kzkgop.com.pl
Źródło: foldery reklamowe
KZK GOP, broszura Grzegorza Dydkowskiego i Roberta Tomanka
"Metody integracji taryfowej w komunikacji miejskiej" oraz własne
obserwacje