"Dziennik w ¦wiêtoch³owicach"


Wyst±pienie dyrektora PKT na forum Rady Miejskiej

Gmino, wesprzyj tramwaje!

 

O wsparcie finansowe planowanej w przysz³ym roku modernizacji torowiska tramwajowego w ¦wiêtoch³owicach apelowa³ na ostatniej sesji Rady Miejskiej (27 X) Wojciech Kulawiak, dyrektor Przedsiêbiorstwa Komunikacji Tramwajowej w Katowicach

- PKT obejmuje swoim zasiêgiem 15 gmin aglomeracji katowickiej, Przebiega przez nie 362 km torów. Tramwaje maj± 30-procentowy udzia³ w komunikacji publicznej woj.¶l±skiego. Codziennie przewo¿± od 400 do 450 tysiêcy pasa¿erów. Rocznie PKT wykonuje ponad 24 miliony wozokilometrów - poinformowa³ tytu³em wstêpu dyrektor Kulawiak. - Przez ¦wiêtoch³owice przebiegaj± cztery linie tramwajowe: 7, 9, 11 i 17, które ³±cz± miasto bezpo¶rednio z Katowicami, Bytomiem, Chorzowem i Rud± ¦l±sk±. D³ugo¶æ linii na terenie ¦wiêtoch³owic wynosi 17 km. Rozmieszczone s± na nich 43 przystanki. Linie tramwajowe przebiegaj±ce przez ¦wiêtoch³owice maj± charakter ponadlokalny. Pozwalaj± mieszkañcom na dotarcie do centrów miast i obszarów peryferyjnych.

Dyrektor Kulawiak nie kry³ problemów, z jakimi boryka siê kierowane przez niego od niedawna przedsiêbiorstwo. Podkre¶li³, ¿e znaczna czê¶æ linii tramwajowych wymaga kapitalnego remontu. Trzeba te¿ zadbaæ o wymianê taboru. Ostatnie nowe tramwaje zosta³y zakupione 10 lat temu, a po aglomeracji katowickiej je¼dzi jeszcze wiele wozów 20-, 28-letnich, a s± nawet i 40-letnie.

- Przedsiêbiorstwo nie posiada wystarczaj±cych ¶rodków na remonty i inwestycje, poniewa¿ od tego roku nie jest dofinansowywane z bud¿etu pañstwa - zastrzeg³ szef PKT.

Dyrektor Kulawiak przyzna³, ¿e do tej pory ¦wiêtoch³owice traktowane by³y po macoszemu. Na terenie ¦wiêtoch³owic wykonano w ubieg³ym roku ¶redni remont 500-metrowego odcinka toru na ul.Katowickiej, co kosztowa³o oko³o 85 tys. z³. Ale w przysz³ym roku PKT zamierza przeprowadziæ niezbêdny remont drugiego toru, równie¿ przy ulicy Katowickiej. Je¶li gmina wesprze PKT finansowo, uda siê osi±gn±æ takie parametry techniczne toru i ulicy, jak w Zabrzu, Katowicach, Chorzowie i Sosnowcu, gdzie gmina partycypowa³a w kosztach. Zaproponowa³ Zarz±dowi Miasta i Radzie Miejskiej, aby wysup³ali w bud¿ecie ¶rodki niezbêdne do sfinansowania materia³ów, natomiast PKT we¼mie na siebie wykonawstwo.

Koñcz±c swoje wyst±pienie dyrektor Kulawiak doda³, ¿e PKT obni¿y³o w tym roku koszty swojej dzia³alno¶ci. Na koniec 1999 roku zatrudnienie w przedsiêbiorstwie ma siê obni¿yæ o 500 osób (z 3250 do 2750 osób). Restrukturyzacja trwa nadal i w przysz³ym roku ma odej¶æ kolejne 150 osób. Niestety, wniosek o komercjalizacjê przedsiêbiorstwa zosta³ kilkakrotnie odrzucony. Planowana jest jego komunalizacja.

Edmund Idzikowski, wiceprzewodnicz±cy Rady Miejskiej, ubolewa³, ¿e "¿adna z gmin nie jest w³a¶cicielem transportu".

Prezydent miasta Ludwik Ko¿uch podkre¶li³, ¿e w przysz³ym roku trzeba bêdzie przeznaczyæ z bud¿etu na komunikacjê miejsk± 280 proc. tego, co w tym roku. Stwierdzi³, ¿e w ¦wiêtoch³owicach jest najwiêksze zagêszczenie sieci tramwajowej na 1 m kw. w Polsce. O ile w innych mocno zagêszczonych miastach wynosi 0,3 to w ¦wiêtoch³owicach siêga warto¶ci przekraczaj±cej 1.

- Przed podjêciem decyzji o finansowaniu PKT musimy wiedzieæ czy i w jakiej wysoko¶ci komunikacja tramwajowa otrzyma dotacjê z innych ¼róde³. Na gminê nie wolno przerzucaæ ciê¿aru dotacji w ca³o¶ci - powiedzia³ prezydent. - PKT powinno byæ finansowane równie¿ przez Sejmik Województwa ¦l±skiego i Skarb Pañstwa - doda³.

Mariola Marklowska