"Dziennik Zachodni" Nr 33 z 9 lutego 2000 roku


Linią 6/41 dopiero w kwietniu 2001r.

Opóźnione tramwaje

 

CHORZÓW. Pierwsze niskopodłogowe tramwaje mogą najszybciej pojawić się na katowickich trasach dopiero pod koniec maja. Obecnie składane są pierwsze trzy tramwaje z 17 zamówionych przez PKT. Trwa remont trakcji i torowiska w Bytomiuprzy ul.Wrocławskiej oraz w bogucickiej zajezdni - tu będzie zainstalowana tokarka podtorowa do szlifowania kół.

- Mamy kilka miesięcy opóźnienia, bowiem nie potrafimy dopiąć szczegółów technicznych z PKT. Pomimo kłopotów finansowych prace postępują i są prowadzone zarówno w halach Konstalu - tu powstaje tramwaje dla Katowic, jak i na torowiskach. Już są gotowe elementy podwozia oraz boków tramwaju. Jeżeli PKT w miarę regularnie będzie płacił za wykonane prace, to ostatni tramwaj będzie gotowy w listopadzie tego roku - zapewnia Peter Engel, prezes Alstom S.A. w Chorzowie.

Nowe tramwaje będą srebrne, niskopodłogowe, o szerokich panoramicznych szybach. Wyposażone w nowoczesny napęd, system sterowania, zabezpieczeń, ogrzewania i klimatyzację. Będą miały trójczłonową budowę i 24 metry długości oraz 4 podwójne drzwi. Nowoczesny system napędowy pozwoli w czasie hamowania na znaczne oszczędności energii - 30 procent pobranej energii wróci z powrotem do sieci.

Pomimo zapewnień ze strony Zarządu Województwa Śląskiego, PKT i Alstomu termin zakończenia modernizacji linii 6/41 nie będzie dotrzymany - tramwaje pomkną z Katowic do Bytomia z pełną szybkością dopiero wiosną 2001r. Natomiast pierwsze niskopodłogowce pojawią się na trasie Katowice-Bytom już pod koniec maja 2000r. i będą sukcesywnie zastępować stare wagony, a tzw.pudło tramwaju znane tylko z projektu będzie gotowe pod koniec lutego.

- Przed nami jeszcze sporo pracy, bowiem musimy zmodernizować wysepki przystankowe, 13 kilometrów pojedynczego torowiska, zamontować system zdalnego sterowania (Scada), nadzoru ruchu (w centrali będą śledzić przejazd każdego tramwaju) oraz podstacje i sygnalizacje. Tramwaj będzie miał zieloną falę, ale zagra to dopiero wiosną 2001 - stwierdza Jane Papen, dyrektor projektu na modernizację linii 6/41.

(BL)