"Trybuna Śląska - DZIEŃ", Nr 151 z 30 czerwca 2000 roku


Komfort podróżowania

Tramwaje wjeżdżają w XXI wiek

 

Wczoraj w Przedsiębiorstwie Komunikacji Tramwajowej w Katowicach został w pełni uruchomiony i wdrożony system radiowy EDACS. Dziś chorzowski Alstom zaprezentuje nowy tramwaj CITADIS 100, pierwszy wóz wykonany na zamówienie PKT.

W obecności władz regionu, miasta i zarządu PKT uruchomiono wczoraj system EDACS firmy Ericsson. Umożliwia on sprawny przepływ informacji pomiędzy dyspozytornią a tramwajami, zwiększając bezpieczeństwo pasażerów i komfort przejazdów.

- Podstawowe zalety systemu to bardzo efektywne wykorzystanie dostępnych częstotliwości, łatwość implementacji radiowej transmisji danych, modułowa budowa systemu, gwarantująca łatwość jego rozbudowy - mówi Tomasz Rzeszutek, dyrektor działu prywatnych systemów radiowych firmy Ericsson. - Niezawodność EDACS została potwierdzona w ponad 100 instalacjach na całym świecie.

Jak się ten techniczny żargon przekłada na komfort podróżowania tramwajem? - Dyspozytor centralny i dyspozytorzy zakładowi mogą teraz zobaczyć na ekranie, jak wygląda ruch na liniach - powiedział TŚ DZIEŃ Andrzej Dworaczek, kierownik działu łączności i elektronicznej technologii obliczeniowej PKT Katowice. - Jak w filmie: dyspozytor patrzy na ekran i widzi przesuwające się punkciki-tramwaje. Kiedy opóźnienie przekracza w stosunku do planu 3 minuty, lub gdy przyspieszenie jest ponad 1 minutę, za pomocą systemu radiotelefonów dyspozytor łączy się z wozem i nakazuje zwolnienie czy przyspieszenie, albo dowiaduje się, co się dzieje. Dziś taka informacja o jeździe na różnych odcinkach była możliwa dopiero wtedy , kiedy tramwaj zjeżdżał do zajezdni. W tramwajach zainstalowane są zarówno komputery pokładowe wykonujące złożone funkcje kontrolno-pomiarowe, jak i proste operacje statystyczne. Można w ten sposób nawet zdalnie ocenić liczbę skasowanych biletów w tramwaju!

Pilotażowo rozpoczęto wdrażanie systemu w zakładzie PKT w Bogucicach już dwa lata temu. - Przez cały ten okres nie zanotowano ani jednej awarii czy jakiejkolwiek niewydolności systemu - mówi Andrzej Dworaczek.

Około 350 tramwajów i wozów technicznych wyposażonych jest obecnie w radiotelefony EDACS. Jest to pierwsza taka instalacja w Polsce. Podobne działają np. we Włoszech: w Trieście, Palermo, Livorno i Neapolu.

Jerzy W. Bebak

JAK TO DZIAŁA

System opiera się na stacjach bazowych podobnych do wykorzystywanych w telefonii komórkowej. Kolejnym elementem układu są radiotelefony abonenckie: doręczne i do instalacji w pojazdach. Za pośrednictwem tej technologii odbywa się transmisja głosu oraz przesyłanie danych cyfrowych. Podłączenie do radiotelefonów komputerów z odpowiednimi aplikacjami umożliwia m.in. automatyczne śledzenie pojazdów, przesyłanie raportów o zdarzeniach, odczytywanie kodów paskowych i ich weryfikację z bazą danych produktów, sterowanie urządzeniami automatyki przemysłowej oraz zdalne odczytywanie urządzeń pomiarowych. Można więc właściwie na odległość ocenić stan techniczny podstawowych parametów tramwaju. JB