Modernizacja linii 6/41


W 1998 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach rozpisało przetarg na kompleksową modernizację trasy tramwajowej linii 6 i 41 Brynów - Katowice - Chorzów - Bytom Szkoła Górnicza. Przetarg został rozstrzygnięty na korzyść konsorcjum pilotowanego przez firmę Alstom. Ponieważ modernizacja trasy obejmuje nie tylko uruchomienie na niej komunikacji realizowanej przez pojazdy nowej generacji, lecz również dostosowanie infrastruktury do poziomu światowego, w konsorcjum mają udział firmy zajmujące się budową torowisk, pracami budowlanymi (np. przystanki), systemów energetycznych zasilania oraz systemów sterowania i sygnalizacji. Wykonawstwo infrastruktury nadzoruje firma PRinż z Katowic. Duży udział w realizacji projektu przypada firmie Alstom-Konstal z Chorzowa, która dostarcza nowoczesne pojazdy niskopodłogowe.


"Citadis 100 Katowice" - wagon typu 116Nd

Wagon 116Nd - "Citadis 100 Katowice" vel "Karlik"

Dane techniczne
Szerokość wnętrza pudła 2220 mm
Minimalny łuk poziomy 18 m
Poziom hałasu zewnętrznego ~80 dB
Udział niskiej podłogi ok. 73%
Wysokość podłogi obniżonej 340 mm
Wysokość podłogi nad wózkami napędowymi 590 mm
Prędkość maksymalna 80 km/h
Maksymalne przyspieszenie 1,4 m/s2
Maksymalne opóźnienie 1,4 m/s2
Maksymalne opóźnienie przy hamowaniu nagłym 3,0 m/s2
Zdolność do pokonywania wzniesień 7%
Masa własna pojazdu 28000 kg
Liczba miejsc siedzących 46
Liczba miejsc stojących (5 osób/m2) 122
Maksymalna pojemość (10 osób/m2) 244

Pulpit sterowniczy             Wnętrze przedziału pasażerskiego
(kliknij, aby zobaczyć powiększenie)

Wagon osadzony jest na dwóch wózkach napędowych o zmniejszonej wysokości, które umieszczone są pod członami skrajnymi i na jednym wózku tocznym pod członem środkowym. Posiada 73% niskiej podłogi o wysokości 340 mm nad głowką szyn. Pozostała część podłogi ma wysokość tylko 590 mm, dzięki mniejszej wysokości wózków napędowych. Układ elektryczny z silnikami na prąd zmienny sterowany jest elektronicznym układem z możliwością oceny diagnostycznej, programowany pamięciowo. Jest to system AGATE-Control produkcji Alstom Transport. Cztery szczelne asynchroniczne silniki o mocy 80 kW zabudowane są po dwa na jednym wózku napędowym.
Kabina motorniczego oddzielona jest szczelnie od przedziału pasażerskiego, posiada drzwi przeźroczyste z płyty poliwęglanowej przydymionej. Kabina posiada własny agregat klimatyzacyjny. Przedział pasażerski wyposażony jest w ogrzewanie nawiewne, siedzenia pasażerskie są miękkie, wandaloodporne. Wagon posiada czworo drzwi otwieranych na zewnątrz odskokowo-przesuwnie, o prześwicie 1300 mm, wykonanych z aluminium z izolacją. Drzwi otwiera motorniczy lub za jego przyzwoleniem może otwierać pasażer. Posiadają system awaryjnego otwierania przez pasażerów z ograniczeniem nadużywania oraz są bezpieczne, nie narażające na uchwycenie w czasie ich zamykania. Wagon posiada stanowiska do mocowania wózków inwalidzkich.
Wózki napędowe i wózek toczny z dwustopniowym układem odsprężynowania wyposażone są w hamulce elektrohydrauliczne tarczowe i hamulce elektromagnetyczne szynowe o sile przyciągania 62 kN każdy. Wagon wyposażony jest w piasecznicę uruchamianą automatycznie przy zaistnieniu poślizgu.
Pierwsza oś wózka przedniego posiada układ smarowania obrzeży kół biegowych.


Pierwsza jazda próbna wagonu 116Nd odbyła się 15 lipca 2000r. Od tego czasu poszczególne wagony (17 sztuk) przechodziły jazdy próbne. Od początku 2001r. rozpoczęto również szkolenia motorowych w zajezdni Zawodzie. Pierwsze 5 wagonów weszło do eksploatacji z dniem 3 maja 2001r., kolejnych 11 - z dniem 8 i 22 września 2001r. Ostatni wagon został odebrany w październiku 2001r.

(kliknij, aby zobaczyć powiększenie)

Dąb Kościół - wagon w czasie jazdy próbnej (28.09.2000)   Katowice 3 Maja - szkolenie techniczne motorowych (26.03.2001)   Katowice Rynek - pierwszy przejazd z pasażerami (25.01.2001)   Zajezdnia Zawodzie (24.12.2000)

Zajezdnia Zawodzie - pierwszy wyjazd na linię (3.05.2001)   Bytom Pętla Wrocławska - pierwszy dzień kursowania na linii (3.05.2001)   Katowice Rynek (6.05.2001)   Chorzów Stadion Śląski (6.05.2001)