W 1998 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach rozpisało przetarg na kompleksową modernizację trasy tramwajowej linii 6 i 41 Brynów - Katowice - Chorzów - Bytom Szkoła Górnicza. Przetarg został rozstrzygnięty na korzyść konsorcjum pilotowanego przez firmę Alstom. Ponieważ modernizacja trasy obejmuje nie tylko uruchomienie na niej komunikacji realizowanej przez pojazdy nowej generacji, lecz również dostosowanie infrastruktury do poziomu światowego, w konsorcjum mają udział firmy zajmujące się budową torowisk, pracami budowlanymi (np. przystanki), systemów energetycznych zasilania oraz systemów sterowania i sygnalizacji. Wykonawstwo infrastruktury nadzoruje firma PRinż z Katowic. Duży udział w realizacji projektu przypada firmie Alstom-Konstal z Chorzowa, która dostarcza nowoczesne pojazdy niskopodłogowe.
"Citadis 100 Katowice" - wagon typu 116Nd
Dane techniczne | |
Szerokość wnętrza pudła | 2220 mm |
Minimalny łuk poziomy | 18 m |
Poziom hałasu zewnętrznego | ~80 dB |
Udział niskiej podłogi | ok. 73% |
Wysokość podłogi obniżonej | 340 mm |
Wysokość podłogi nad wózkami napędowymi | 590 mm |
Prędkość maksymalna | 80 km/h |
Maksymalne przyspieszenie | 1,4 m/s2 |
Maksymalne opóźnienie | 1,4 m/s2 |
Maksymalne opóźnienie przy hamowaniu nagłym | 3,0 m/s2 |
Zdolność do pokonywania wzniesień | 7% |
Masa własna pojazdu | 28000 kg |
Liczba miejsc siedzących | 46 |
Liczba miejsc stojących (5 osób/m2) | 122 |
Maksymalna pojemość (10 osób/m2) | 244 |
(kliknij, aby zobaczyć powiększenie)
Wagon osadzony jest na dwóch wózkach napędowych o
zmniejszonej wysokości, które umieszczone są pod członami skrajnymi i na jednym
wózku tocznym pod członem środkowym. Posiada 73% niskiej podłogi o wysokości
340 mm nad głowką szyn. Pozostała część podłogi ma wysokość tylko 590 mm,
dzięki mniejszej wysokości wózków napędowych. Układ elektryczny z silnikami
na prąd zmienny sterowany jest elektronicznym układem z możliwością oceny
diagnostycznej, programowany pamięciowo. Jest to system AGATE-Control produkcji
Alstom Transport. Cztery szczelne asynchroniczne silniki o mocy 80 kW zabudowane
są po dwa na jednym wózku napędowym.
Kabina motorniczego oddzielona jest szczelnie od przedziału pasażerskiego,
posiada drzwi przeźroczyste z płyty poliwęglanowej przydymionej. Kabina posiada
własny agregat klimatyzacyjny. Przedział pasażerski wyposażony jest w ogrzewanie
nawiewne, siedzenia pasażerskie są miękkie, wandaloodporne. Wagon posiada
czworo drzwi otwieranych na zewnątrz odskokowo-przesuwnie, o prześwicie 1300
mm, wykonanych z aluminium z izolacją. Drzwi otwiera motorniczy lub za jego
przyzwoleniem może otwierać pasażer. Posiadają system awaryjnego otwierania
przez pasażerów z ograniczeniem nadużywania oraz są bezpieczne, nie narażające
na uchwycenie w czasie ich zamykania. Wagon posiada stanowiska do mocowania
wózków inwalidzkich.
Wózki napędowe i wózek toczny z dwustopniowym układem odsprężynowania wyposażone
są w hamulce elektrohydrauliczne tarczowe i hamulce elektromagnetyczne szynowe
o sile przyciągania 62 kN każdy. Wagon wyposażony jest w piasecznicę uruchamianą
automatycznie przy zaistnieniu poślizgu.
Pierwsza oś wózka przedniego posiada układ smarowania obrzeży kół biegowych.
Pierwsza jazda próbna wagonu 116Nd odbyła się 15 lipca 2000r. Od tego czasu poszczególne wagony (17 sztuk) przechodziły jazdy próbne. Od początku 2001r. rozpoczęto również szkolenia motorowych w zajezdni Zawodzie. Pierwsze 5 wagonów weszło do eksploatacji z dniem 3 maja 2001r., kolejnych 11 - z dniem 8 i 22 września 2001r. Ostatni wagon został odebrany w październiku 2001r.
(kliknij, aby zobaczyć powiększenie)