Modernizacje wagonów tramwajowych


W latach 2000-2001 Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach przeprowadziło modernizację 8 wagonów tramwajowych typu 105Na.

Modernizacja polegała na wprowadzeniu podzespołów, elementów i instalacji poprawiających funkcjonowanie sterowania napędem tramwaju i zasilania pokładowego oraz poprawiających estetykę i funkcjonalność wnętrza wagonu.

W modernizowanych wagonach zastosowano:

Ponadto, standardowo jak przy każdym remoncie kapitalnym wprowadzono tylny pulpit manewrowy, płaty drzwi z tworzywa sztucznego i poręcze malowane proszkowo. W wagonie 677 zamontowano również wyświetlacze pikselowe.

Zastosowane zmiany w układzie elektrycznym przyczyniają się do wyeliminowania najbardziej zawodnych i wymagających stałego dozoru i pracochłonnej obsługi elementów układu klasycznego, czyli rozrusznika, dużej ilości styczników i elektromaszynowej przetwornicy. Zmodernizowane wagony charakteryzują się zwiększoną gotowością techniczną wynoszącą ok.90% (klasyczne wagony 105N/Na osiągają gotowość rzędu 76-80%). Zastosowanie impulsowego układu skutkuje oszczędnościami energii w granicach 25-30% (bez rekuperacji).

W wagonach zmodernizowanych zostaje podwyższony komfort podróżowania, zmniejszeniu ulega emisja hałasu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz wagonu, poprawiają się warunki pracy na stanowisku motorniczego.


Remonty przeprowadzane są w dwóch zakładach - ZKT-1 Będzin i ZUTiKT-2 Chorzów. Do tej pory zmodernizowano 8 wagonów:

Nr wagonu
Rok produkcji
Rok modernizacji
Miejsce modernizacji
Dla zakładu
347
1975
2001
Będzin
Bytom
374II
1992
2001
Chorzów
Gliwice
614II
1992
2001
Chorzów
Gliwice
677
1984
2000
Chorzów
Chorzów
678
1984
2000
Chorzów
Chorzów
718
1986
2001
Będzin
Bytom
739
1987
2000
Będzin
Będzin
740
1987
2000
Będzin
Będzin


Oto kilka zdjęć przedstawiających proces modernizacji (kliknij, aby uzyskać powiększenie):

Wagon w trakcie remontu remontu:

Wagon 374 przed rozpoczęciem remontu   Wagon 347 po zdjęciu poszycia   Wagon 677   Wagony 678 i 677


Pulpit sterowniczy przed i po remoncie:

Pulpit wagonu 105Na przed modernizacją          Pulpit wagonu po modernizacji


Wnętrze wagonu przed i po remoncie:

Wnętrze wagonu 105Na przed modernizacją          Wnętrze wagonu po remoncie


Wagony po zakończeniu remontu:

Wagon 678 na pętli przy Stadionie Śląskim w Chorzowie   Wagon 740 na terenie zajezdni Będzin   Skład wagonów 677+678 na terenie zajezdni Chorzów Batory