Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach rozpisało przetarg na kompleksową modernizację trasy tramwajowej linii 6 i 41 na trasie Brynów - Bytom Szkoła Górnicza. Przetarg został rozstrzygnięty na korzyść konsorcjum pilotowanego przez firmę "GEC Alstom Transport". Ponieważ modernizacja trasy obejmuje nie tylko uruchomienie na niej komunikacji realizowanej przez pojazdy nowej generacji, lecz również dostosowanie infrastruktury do poziomu światowego, w konsorcjum mają udział firmy zajmujące się budową torowisk, pracami budowlanymi (np. przystanki), systemów energetycznych zasilania oraz systemów sterowania i sygnalizacji. Wykonawstwo infrastruktury nadzoruje "Prinż" Katowice. Duży udział w realizacji projektu przypada firmie "GEC Alstom-Konstal S.A.", która ma dostarczyć nowoczesne pojazdy niskopodłogowe.
"Citadis 100 Katowice" - wagon typu 116Nd
Wagony 116Nd będą kursować na linii nr 6 po zakończeniu prac związanych z przystosowaniem infrastruktury do wymagań linii szybkiego tramwaju.
Dane techniczne | |
Szerokość wnętrza pudła | 2220 mm |
Minimalny łuk poziomy | 18 m |
Poziom hałasu zewnętrznego | ~80 dB |
Udział niskiej podłogi | ok. 73% |
Wysokość podłogi obniżonej | 340 mm |
Wysokość podłogi nad wózkami napędowymi | 590 mm |
Prędkość maksymalna | 80 km/h |
Maksymalne przyspieszenie | 1,4 m/s2 |
Maksymalne opóźnienie | 1,4 m/s2 |
Maksymalne opóźnienie przy hamowaniu nagłym | 3,0 m/s2 |
Zdolność do pokonywania wzniesień | 7% |
Masa własna pojazdu | 28000 kg |
Liczba miejsc siedzących | 46 |
Liczba miejsc stojących (5 osób/m2) | 122 |
Maksymalna pojemość (10 osób/m2) | 244 |
Wagon osadzony jest na dwóch wózkach napędowych o
zmniejszonej wysokości, które umieszczone są pod członami skrajnymi i na jednym
wózku tocznym pod członem środkowym. Posiada 73% niskiej podłogi o wysokości
340 mm nad głowką szyn. Pozostała część podłogi ma wysokość tylko 590 mm,
dzięki mniejszej wysokości wózków napędowych. Układ elektryczny z silnikami
na prąd zmienny sterowany jest elektronicznym układem z możliwością oceny
diagnostycznej, programowany pamięciowo. Jest to system AGATE-Control produkcji
Alstom Transport.
Cztery szczelne asynchroniczne silniki o mocy 80 kW zabudowane są po dwa na
jednym wózku napędowym.
Kabina motorniczego oddzielona jest szczelnie od przedziału pasażerskiego,
posiada drzwi przeźroczyste z płyty poliwęglanowej przydymionej. Kabina posiada
własny agregat klimatyzacyjny.
Również przedział pasażerski wyposażony jest w 3 agregaty klimatyzacyjne,
wytwarzające kurtyną powietrzną przed drzwiami. Siedzenia pasażerskie miękkie,
wandaloodporne. Tramwaj posiada czworo drzwi otwieranych na zewnątrz odskokowo-przesuwnie,
o prześwicie 1300 mm, wykonanych z aluminium z izolacją. Drzwi otwiera motorniczy,
lub za jego przyzwoleniem może otwierać pasażer. Posiadają system awaryjnego
otwierania przez pasażerów z ograniczeniem nadużywania oraz są bezpieczne,
nie narażające na uchwycenie w czasie ich zamykania.
Tramwaj posiada stanowiska do mocowania wózków inwalidzkich.
Wózki napędowe i wózek toczny z dwustopniowym układem odsprężynowania wyposażone
są w hamulce elektrohydrauliczne tarczowe i hamulce elektromagnetyczne szynowe
o sile przyciągania 62 kN każdy.
Tramwaj wyposażony jest w piasecznicę uruchamianą automatycznie przy zaistnieniu
poślizgu.
Pierwsza oś wózka przedniego posiada układ smarowania obrzeży kół biegowych.
Z dniem 3 maja 2001r. wprowadzono do eksploatacji pierwsze 5 wagonów 116Nd (codziennie kursują 4 wagony).