Modernizacja linii 6/41


Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach rozpisało przetarg na kompleksową modernizację trasy tramwajowej linii 6 i 41 na trasie Brynów - Bytom Szkoła Górnicza. Przetarg został rozstrzygnięty na korzyść konsorcjum pilotowanego przez firmę "GEC Alstom Transport". Ponieważ modernizacja trasy obejmuje nie tylko uruchomienie na niej komunikacji realizowanej przez pojazdy nowej generacji, lecz również dostosowanie infrastruktury do poziomu światowego, w konsorcjum mają udział firmy zajmujące się budową torowisk, pracami budowlanymi (np. przystanki), systemów energetycznych zasilania oraz systemów sterowania i sygnalizacji. Wykonawstwo infrastruktury nadzoruje "Prinż" Katowice. Duży udział w realizacji projektu przypada firmie "GEC Alstom-Konstal S.A.", która ma dostarczyć nowoczesne pojazdy niskopodłogowe.


Tramwaj 116Nd

Konstal 116Nd (model)

Wagony 116Nd będą kursować na linii nr 6 po zakończeniu prac związanych z przystosowaniem infrastruktury do wymagań linii szybkiego tramwaju.

Dane techniczne
Szerokość wnętrza pudła 2220 mm
Minimalny łuk poziomy 18 m
Poziom hałasu zewnętrznego ~80 dB
Udział niskiej podłogi ok. 73%
Wysokość podłogi obniżonej 340 mm
Wysokość podłogi nad wózkami napędowymi 590 mm
Prędkość maksymalna 80 km/h
Maksymalne przyspieszenie 1,4 m/s2
Maksymalne opóźnienie 1,4 m/s2
Maksymalne opóźnienie przy hamowaniu nagłym 3,0 m/s2
Zdolność do pokonywania wzniesień 7%
Masa własna pojazdu 28000 kg
Liczba miejsc siedzących 46
Liczba miejsc stojących (5 osób/m2) 122
Maksymalna pojemość (10 osób/m2) 244

Wagon osadzony jest na dwóch wózkach napędowych o zmniejszonej wysokości, które umieszczone są pod członami skrajnymi i na jednym wózku tocznym pod członem środkowym. Posiada 73% niskiej podłogi o wysokości 340 mm nad głowką szyn. Pozostała część podłogi ma wysokość tylko 590 mm, dzięki mniejszej wysokości wózków napędowych. Układ elektryczny z silnikami na prąd zmienny sterowany jest elektronicznym układem z możliwością oceny diagnostycznej, programowany pamięciowo. Jest to system AGATE-Control produkcji Alstom Transport.
Cztery szczelne asynchroniczne silniki o mocy 80 kW zabudowane są po dwa na jednym wózku napędowym.
Kabina motorniczego oddzielona jest szczelnie od przedziału pasażerskiego, posiada drzwi przeźroczyste z płyty poliwęglanowej przydymionej. Kabina posiada własny agregat klimatyzacyjny.
Również przedział pasażerski wyposażony jest w 3 agregaty klimatyzacyjne, wytwarzające kurtyną powietrzną przed drzwiami. Siedzenia pasażerskie miękkie, wandaloodporne. Tramwaj posiada czworo drzwi otwieranych na zewnątrz odskokowo-przesuwnie, o prześwicie 1300 mm, wykonanych z aluminium z izolacją. Drzwi otwiera motorniczy, lub za jego przyzwoleniem może otwierać pasażer. Posiadają system awaryjnego otwierania przez pasażerów z ograniczeniem nadużywania oraz są bezpieczne, nie narażające na uchwycenie w czasie ich zamykania.
Tramwaj posiada stanowiska do mocowania wózków inwalidzkich.
Wózki napędowe i wózek toczny z dwustopniowym układem odsprężynowania wyposażone są w hamulce elektrohydrauliczne tarczowe i hamulce elektromagnetyczne szynowe o sile przyciągania 62 kN każdy.
Tramwaj wyposażony jest w piasecznicę uruchamianą automatycznie przy zaistnieniu poślizgu.
Pierwsza oś wózka przedniego posiada układ smarowania obrzeży kół biegowych.

Planowane zakończenie prac nad przebudową torowiska oraz dostawa wagonów 116Nd szacowane jest na początek 2001 roku.