Pion Ruchu jest najważniejszym pionem WPK - realizuje zadania związane
z organizowaniem, koordynowaniem, nadzorowaniem i kontrolowaniem całokształtu
działalności związanej z utrzymaniem sprawnej i regularnie funkcjonującej komunikacji
przy właściwym wykorzystaniu środków przewozowych, jak również zapewnienia jej
stałego usprawniania i rozwoju.
W skład Pionu Ruchu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
Wydział Planowania i Organizacji Komunikacji
Wydział Dyspozycji i Nadzoru
Wydział Kontroli Komunikacji
Rejony Komunikacyjne
DYREKTOR D/S RUCHU i ZASTĘPCA D/S EKSPLOATACJI
Pionem Ruchu kieruje Dyrektor d/s Ruchu. Jego zakres działania obejmuje
w szczególności:
- organizowanie, koordynowanie, nadzór i kontrolę całokształtu działalności
podległych jednostek i komórek organizacyjnych pionu;
- prowadzenie odpowiedniej polityki w zakresie eksploatacji ruchowej środków
komunikacyjnych WPK;
- nadzorowanie w zakresie likwidowania awarii i wypadków w ruchu pojazdów
komunikacyjnych, jak również dochodzeń dotyczących wypadków i awarii oraz
stosowanie odpowiedniej profilaktyki w tym zakresie;
- określanie i wprowadzanie zmian w układzie linii komunikacyjnych na podstawie
analiz potoków pasażerskich;
- kierowanie ustalaniem rozkładów jazdy i nadzorowanie prawidłowego ich wprowadzania;
- prowadzenie doraźnych akcji związanych z występowaniem zwiększonych potrzeb
przewozowych;
- inicjowanie i prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z polityką taryfowo-biletową
oraz organizowanie kontroli biletowych;
- bieżące współpracowanie z odpowiednimi jednostkami administracyjnymi i organami
ruchu drogowego w zakresie planowania linii, usprawniania komunikacji i bezpieczeństwa
ruchu;
- podejmowanie działań w zakresie lokalizacji i realizacji urządzeń i obiektów
potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowania służb ruchu;
- nadzorowanie wyposażenia pojazdów i pracowników służb ruchu w środki łączności
bezprzewodowej i zapewnienie ich prawidłowego działania;
- egzekwowanie od prowadzących pojazdy przestrzegania przepisów służbowych
oraz ruchu drogowego;
- kontrolowanie utrzymania w czystości pojazdów, ich oznakowania oraz estetycznego
wyglądu urządzeń i budynków służb ruchu;
- wdrażanie nowoczesnych metod w zakresie sterowania i dyspozycji ruchem,
w celu zwiększenia operatywności działania służb dyspozytorskich oraz pełnej
realizacji rozkładów jazdy;
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z zapewnieniem odpowiedniego wykorzystania
czasu pracy i należytego poziomu wyszkolenia zawodowego podległych służb;
- rozpatrywanie spraw i podejmowanie decyzji w zakresie wpływających skarg
i wniosków dotyczących zagadnień ruchu środków komunikacyjnych oraz prowadzenie
z tym związanej ewidencji, sprawozdawczości i analiz;
- organizowanie i uczestniczenie w naradach branżowych pionu;
- organizowanie funkcjonalnych kontroli w zakresie właściwego i prawidłowego
sporządzania dokumentacji i sprawozdawczości w jednostkach terenowych;
- bieżące informowanie Naczelnego Dyrektora o osiąganych przez przedsiębiorstwo
wynikach eksploatacyjnych, napotykanych trudnościach i podejmowanych przedsięwzięciach
zabezpieczających terminowe i prawidłowe realizowanie powierzonych zadań i
obowiązków.
Zastępca Dyrektora Pionu Ruchu d/s Eksploatacji realizuje zadania związane
z organizowaniem, koordynowaniem i kontrolowaniem całokształtu działalności
Wydziału Dyspozycji i Nadzoru oraz Rejonów Komunikacyjnych wraz z nadzorem funkcjonalnym
nad działalnością służb dyspozytorskich w Zakładach i Oddziałach Komunikacyjnych
przedsiębiorstwa, a w szczególności:
- sprawuje nadzór i kontrolę nad funkcjonowaniem komunikacji tramwajowej,
trolejbusowej i autobusowej;
- opracowuje wytyczne dotyczące organizacji pracy służb dyspozytorskich w
przedsiębiorstwie, nadzoruje prawidłowość wykonywania przez nie obowiązków
służbowych;
- wnioskuje i uzgadnia usprawnienia w funkcjonowaniu komunikacji proponowane
przez Zakłady Komunikacyjne i Wydział Planowania i Organizacji Komunikacji;
- czuwa nad prawidłową działalnością odpowiednich służb nadzoru i pomocy technicznej
w przypadku zaistnienia kolizji i wypadków, usuwaniem ich skutków oraz likwidowaniem
zakłóceń w funkcjonowaniu komunikacji;
- nadzoruje całokształt spraw związanych z ustalaniem przyczyn wypadków, rewindykacją
odszkodowań za straty poniesione przez przedsiębiorstwo oraz z całą sferą
czynności powypadkowych;
- kieruje całokształtem pracy terenowej służby Nadzoru Ruchu w zasięgu działalności
przedsiębiorstwa;
- opracowuje regulaminy i instrukcje dotyczące działalności podległych komórek
organizacyjnych oraz sprawozdawczość z ich funkcjonowania;
- przeprowadza systematyczne kontrole funkcjonalne Rejonów Komunikacyjnych
i odpowiednich komórek organizacyjnych w Zakładach i Oddziałach przedsiębiorstwa.
Źródło: Regulamin Organizacyjny, 1986 r.