Pion Trakcji Elektrycznej
Pion Trakcji Elektrycznej zajmuje się organizacją, koordynacją, nadzorem
i kontrolą całoksztaltu działalności technicznej i eksploatacyjnej w zakresie
utrzymania sprawności użytkowej taboru tramwajowego i trolejbusowego, torów,
sieci i podstacji, jak również stanowisk zaplecza technicznego tych trakcji.
W skład Pionu Trakcji Elektrycznej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
Wydział Mechaniczny Trakcji Elektrycznej
Wydział Elektryczny
Wydział Torów
Pod pion podlega również Zakład Remontów Torów,
Sieci i Budynków Nr 13 w Katowicach.
DYREKTOR D/S TRAKCJI ELEKTRYCZNEJ
Pionem Trakcji Elektrycznej kieruje Dyrektor d/s Trakcji Elektrycznej.
Jego zakres działania obejmuje w szczególności:
- ustalanie wytycznych dla całokształtu działalności techniczno-eksploatacyjnej
trakcji elektrycznej;
- wytyczanie kierunków oraz popularyzowanie postępu techniczno-organizacyjnego
i racjonalizacji, a także poprawy bhp oraz warunków pracy w nadzorowanej trakcji;
- podejmowanie decyzji w sprawach wielkości napraw głównych, rozdzielnictwa
na poszczególne jednostki oraz kasacji taboru tramwajowego, trolejbusowego
i specjalnego;
- organizowanie i nadzorowanie kontroli stanu technicznego taboru, torów tramwajowych,
sieci trakcyjnej, zwrotnic i sygnalizacji świetlnej oraz programowania i nadzór
napraw bieżących i awaryjnych, remontów średnich i głównych torów, sieci i
podstacji;
- organizowanie i nadzorowanie wykonania konserwacji, obsług codziennych i
okresowych, napraw bieżących, średnich, głównych i awaryjnych taboru tramwajowego
i trolejbusowego, jak również produkcji i regeneracji części, zespołów i podzespołów
w niezbędnej wielkości;
- zabezpieczenie niezbędnego i sprawnie działającego zaplecza technicznego,
jego rozwoju oraz potrzeb w zakresie wyposażenia;
- przygotowywanie taboru i zaplecza technicznego do okresowych warunków eksploatacyjnych;
- organizowanie i nadzorowanie służb pogotowia technicznego;
- zapewnienie estetycznego wyglądu i oznakowania zewnętrznego taboru, zgodnie
z obowiązującymi przepisami;
- nadzorowanie, ustalanie realnych potrzeb dotyczących zaopatrzenia w materiały,
części zamienne, zespoły i podzespoły dla taboru trakcji elektrycznej oraz
maszyny, urządzenia i inne wyposażenie służące działalności służb torowych,
sieciowych i zaplecza technicznego;
- egzekwowanie realizacji planowej działalności w zakresie wykonywania wskaźników
gotowości technicznej oraz zmniejszenia awaryjności i zjazdów taboru trakcji
tramwajowej i trolejbusowej, jak również podejmowanie odpowiednich decyzji
niezbędnych do osiągnięcia najbardziej efektywnych wyników;
- kontrolowanie przestrzegania przez służby techniczne zakładów prawidłowej
technologii, norm technicznych i organizacji pracy;
- nadzorowanie działalności wydzielonych służb zabezpieczających w stanie
gotowości technicznej torów i urządzeń torowych oraz sieci i podstacji;
- kontrolowanie i organizowanie racjonalnej gospodarki energią trakcyjną oraz
innymi paliwami i surowcami;
- podejmowanie działań w zakresie umożliwienia podnoszenia kwalifikacji pracowników
i służb w nadzorowanym odcinku działalności;
- organizowanie i nadzorowanie bieżącej i okresowej kontroli funkcjonalnej,
zwłaszcza w zakresie sporządzania właściwej i prawidłowej dokumetacji i sprawozdawczości;
- rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących zagadnień prowadzonych w podległym
pionie;
- organizowanie i uczestniczenie w naradach branżowych pionu;
- w oparciu o stan techniczny skladników zaplecza technicznego oraz obecne
i przewidywane potrzeby w tym zakresie zgłaszanie do realizacji przez Pion
Techniczno-Inwestycyjny inwestycji, modernizacji i zakupów;
- zlecanie do odpowiednich biur i placówek naukowo-badawczych prac związanych
z działalnością zaplecza technicznego trakcji tramwajowej;
- bieżące informowanie Naczelnego Dyrektora o osiąganych wynikach technicznych
trakcji tramwajowej i trolejbusowej, napotykanych trudnościach i podejmowanych
przedsięwzięciach zabezpieczających terminowe i prawidłowe realizowanie powierzonych
zadań i obowiązków.
Źródło: Regulamin Organizacyjny, 1986 r.