Wydział Mechaniczny Trakcji Spalinowej
Wydział Mechaniczny Trakcji Spalinowej realizuje zadania związane z
organizacją, koordynacją, nadzorem, kontrolą i oceną działalności trakcji spalinowej
w zakresie przygotowania techniczno-eksploatacyjnego taboru, prawidłowej gospodarki
materiałami, częściami, paliwami, ogumieniem, produkcją i regeneracją części
zamiennych oraz ilości i jakości dokonywanych napraw. W jego skład wchodzą trzy
działy, których zakresy działania przedstawiamy poniżej:
Dział Gospodarki Taborem
Dział Obsług i Napraw
Dział Gospodarki Materiałami Eksploatacyjnymi
DZIAŁ GOSPODARKI
TABOREM
- ustalanie wewnętrznych przepisów, instrukcji i regulaminów w zakresie gospodarki
taborem autobusowym;
- opracowywanie, zatwierdzanie, nadzór i kontrola zakładowych norm technicznych;
- przydzielanie i organizowanie odbioru nowego taboru oraz sporządzanie zbiorczych
dokumentów reklamacyjnych;
- organizowanie i nadzorowanie likwidacji i kasacji autobusów w poszczególnych
jednostkach terenowych oraz analizowanie ich przedwczesnego zużycia;
- nadzorowanie działalności kontroli techniczno-bramowych;
- kontrolowanie stanu technicznego pojazdów w czasie pracy;
- kontrolowanie dokumentacji rejestracyjnej pojazdów;
- prowadzenie ewidencji i nadzór wymian silników w taborze samochodowym;
- przeprowadzanie okresowych i doraźnych analiz w zakresie przyczyn zjazdów
technicznych, awarii i usterkowości taboru;
- współudział w planowaniu dostaw nowego taboru komunikacyjnego i niekomunikacyjnego;
- opiniowanie wniosków dotyczących modernizacji zaplecza technicznego
- opracowywanie wytycznych, nadzorowanie i kontrola w zakresie utrzymania
czystości i jednolitego zewnętrznego i wewnętrznego oznakowania taboru;
- opracowywanie, nadzorowanie i kontrolowanie wskaźników gotowości technicznej
i zjazdów taboru autobusowego i niekomunikacyjnego w poszczególnych jednostkach
terenowych;
- współpracowanie z producentami taboru oraz innymi przedsiębiorstwa oraz
instytucjami i ośrodkami badawczymi w zakresie techniki i eksploatacji taboru
komunikacyjnego;
- prowadzenie rejestru i ewidencji bieżącej i okresowej sprawozdawczości i
dokumentacji w zakresie prowadzonej działalności zgodnie z obowiazującymi
zasadami i przepisami;
- współudział w komisjach orzekających w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego,
wypadków oraz awarii;
- opracowywanie zbiorczych programów, sprawozdań i analiz z zakresu gospodarki
taborem autobusowym.
DZIAŁ OBSŁUG I NAPRAW
- organizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie realizacji prawidlowego procesu
obsług i napraw taboru autobusowego;
- koordynowanie napraw głównych i okresowych taboru;
- opracowywanie technologii i instrukcji oraz koordynacja w zakresie kwalifikacji
pojazdów do napraw głównych i okresowych oraz obsług technicznych;
- prowadzenie bieżącej sprawozdawczości z realizacji planów napraw głównych,
okresowych i obsług technicznych;
- koordynowanie prawidłowej gospodarki zespołami i podzespołami oraz częściami
zamiennymi;
- przygotowanie umów z wykonawcami napraw poza przedsiębiorstwem oraz nadzór
ich realizacji;
- opiniowanie zaopatrzebowania materiałowo-technicznego z poszczególnych jednostek
terenowych przedsiębiorstwa;
- koordynowanie działalności stacji diagnostycznych w przedsiębiorstwie;
- organizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie wewnętrznej produkcji i regeneracji
części zamiennych;
- weryfikowanie wstępnych kalkulacji dotyczących wykonywania i regenerowania
poszczególnych części zamiennych, zespołów i podzespołów;
- opiniowanie wniosków dotyczących modernizacji zaplecza technicznego trakcji
spalinowej;
- opracowywanie i opiniowanie wniosków w zakresie zmian technologicznych obsług
i napraw taboru;
- prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości zgodnie z obowiązującymi zasadami
i przepisami.
DZIAŁ GOSPODARKI
MATERIAŁAMI EKSPLOATCYJNYMI
- organizowanie, koordynowanie, nadzorowanie i kontrolowanie (w zakresie działalności
pionu) gospodarki materiałami eksploatacyjnymi zużywanymi przez tabor komunikacyjny;
- nadzorowanie i kontrolowanie przestrzegania przez Zakłady i Oddziały zakładowych
norm zużycia paliw płynnych taboru komunikacyjnego;
- nadzorowanie projektów zmian zużycia paliwa taboru komunikacyjnego przedkładanych
do akceptacji Dyrektora;
- egzekwowanie corocznej weryfikacji norm zużycia paliw płynnych taboru komunikacyjnego;
- sporządzanie kwartalnych sprawozdań zużycia olejów i smarów;
- kontrolowanie miesięcznego zużycia materiałów pędnych;
- nadzorowanie i kontrolowanie gospodarki ogumieniem;
- sporządzanie kwartalnych sprawozdań zużycia opon nowych i bieżnikowanych;
- ustalanie i koordynowanie wskaźników przekazywania opon do bieżnikowania;
- nadzorowanie gospodarki płynami eksploatacyjnymi;
- nadzorowanie gospodarki akumulatorami;
- nadzorowanie i analizowanie rozchodu samochodowych części zamiennych przez
zakłady;
- przygotowywanie materiałów wyjściowych do planu rocznego na realne potrzeby
części zamiennych do bieżącej eksploatacji taboru;
- organizowanie bieżącej i okresowej kontroli w zakresie sporządzania przez
Zakłady i Oddziały prawidłowej dokumentacji dotyczącej rozliczania zużycia
materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych;
- opracowywanie norm zużycia materiałów eksploatacyjnych.
Źródło: Regulamin Organizacyjny, 1986 r.