Wydział Kadr realizuje zadania związane z prowadzeniem, koordynacją,
nadzorem i kontrolą całokształtu zagadnień kadrowych w przedsiębiorstwie przy
ścisłym współdziałaniu z pozostałymi działami służby pracowniczej.
Ramowy zakres czynności Wydziału obejmuje:
- prognozowanie, planowanie i bilansowanie potrzeb kadrowych ze szczególnym
uwzględnieniem kadr wykwalifikowanych w oparciu o plany zatrudnienia przedsiębiorstwa;
- prowadzenie rekrutracji, doboru i rozmieszczenia kadr;
- załatwianie umów o stypendia fundowane, umów przedwstępnych ze studentami
szkół wyższych w zakresie całego przedsiębiorstwa oraz uczniami szkół średnich
dla Zarządu;
- załatwianie spraw związanych z przyjmowaniem, zwalnianiem, przenoszeniem
i awansowaniem pracowników Zarządu zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych
oraz objętych nomenklaturą Zarządu;
- doskonalenie form i metod przyjmowania i wprowadzania do pracy nowych pracowników
oraz realizowanie w tym zakresie programu adaptacji zawodowej i społecznej
nowych pracowników;
- przeciwdziałanie nadmiernej płynności i absencji pracowników;
- inicjowanie i tworzenie warunków sprzyjających właściwemu wykorzystaniu
kwalifikacji i uzdolnień pracowników, organizowanie doboru, doskonalenia i
wykorzystania rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze oraz specjalistów;
- prowadzenie wyróżnień i odznaczeń państwowych i innych w skali przedsiębiorstwa
oraz doskonalenie systemu awansowania i wyróżnień pracowników;
- ustalanie w oparciu o obowiązujące przepisy uprawnień urlopowych, czuwanie
nad planowaniem i wykorzystaniem urlopów, załatwianie innych zwolnień z pracy,
prowadzenie kartoteki absencji, dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach
nierobotniczych Zarządu oraz objętych nomenklaturą;
- nadzór i kontrola nad zespołami powołanymi do przeprowadzenia kontroli chorych,
dla pracowników Zarządu;
- ustalanie stażów pracy do wysługi lat i nagród jubileuszowych oraz nadzór
nad wypłatami w zakresie pracowników zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych
Zarządu oraz objętych nomenklaturą;
- załatwianie spraw w zakresie zwolnień pracowników, wystawiania delegacji
służbowych, wydawanie opinii, zaświadczeń, itp. pracownikom zatrudnionym na
stanowiskach nierobotniczych Zarządu oraz objętych nomenklaturą;
- prowadzenie i kontrola dokształcania pracowników w zakresie uzupełnienia
wymaganego wykształcenia na zajmowanym stanowisku;
- kierowanie pracowników na wstępne i okresowe badanie lekarskie oraz prowadzenie
kontroli w zakresie pracowników Zarządu zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych
i objętych nomenklaturą;
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym pracowników Zarządu
zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych, objętych nomenklaturą oraz
członków ich rodzin;
- prowadzenie spraw związanych z biletami wolnej jazdy dla pracowników Zarządu
zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych, członków ich rodzin, emerytów
i inwalidów;
- nadzorowanie przestrzegania porządku, tajemnicy państwowej, zasad etyki
zawodowej, dyscypliny pracy oraz stosowanie środków odpowiedzialności dyscyplinarnej
zgodnie z Regulaminem Pracy;
- organizowanie i przeprowadzania okresowych ocen pracowników wg obowiązujących
kryteriów oraz realizowanie wniosków z tych ocen;
- prowadzenie spraw związanych z systemem "Magister";
- sporządzenie sprawozdań dla potrzeb przedsiębiorstwa i innych jednostek
z zadań realizowanych przez służbę kadr;
- załatwianie skarg i zażaleń dotyczących spraw pracowniczych pracowników
zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych wpływających do Zarządu oraz
kontrola tryby załatwiania przez Zakłady i Oddziały;
- prowadzenie instruktażu, nadzoru, kontroli w zakresie całokształtu spraw
osobowych pracowników zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych realizowanych
w komórkach kadrowych zakładów i oddziałów przedsiębiorstwa.
Źródło: Regulamin Organizacyjny, 1986 r.