WARSZTAT ZWROTNIC |
![]() |
Tramwaje Śląskie S.A. w Katowicach
Zakład Usług Technicznych i Komunikacji Tramwajowej nr 2 w Chorzowie
Warsztat Zwrotnic
ul.Katowicka 152
41-500 Chorzów
(zajezdnia Łagiewniki)
tel./fax (0 prefix 32) 241
04 62
e-mail: zwrotnice@tram-silesia.pl
Szczegółowych informacji na temat wykonania i cennika udziela inż. Józef Stebel.
Warsztat Zwrotnic działający
w strukturze Zakładu Usług Technicznych i Komunikacji Tramwajowej nr 2
w Chorzowie produkuje elementy torowe dla potrzeb śląsko-dąbrowskich tramwajów
od 1948 roku. Wykonywaliśmy również rozjazdy i skrzyżowania tramwajowe
dla zakładów komunikacji miejskiej Poznania, Wrocławia, Szczecina, Częstochowy,
Gorzowa Wielkopolskiego i Elbląga. Produkowaliśmy zwrotnice typowe dla
polskich układów torowych i zwrotnice z iglicami ze stali manganowej dla
miasta Aleksandria w Egipcie. W oparciu o te doświadczenie możemy podjąć
się wykonania nietypowych zleceń, w zakresie produkcji elementów torowych
dla tramwaju, według żądań klientów, z dostarczonej dokumentacji lub własnej.
Posiadamy dobrze wyszkoloną i sprawną załogę. Jesteśmy w stanie wykonać
wszelkie prace w naszej specjalności solidnie i na żądany termin. Posiadamy
stosowne do tego rodzaju prac urządzenia i park maszynowy.
|
![]() ![]() |
ZWROTNICE |
![]() |
Standardowo produkujemy zwrotnice o rozstawie 1435 mm i promieniu zwrotu 50 m oraz długości 5300 mm. Jesteśmy w stanie wykonać zwrotnice o innych parametrach. |
Zwrotnica typu ZM-50 (manganowa) Do wykonania zwrotnicy zastosowano szyny Ri60 o wytrzymałości 800 lub na życzenie klienta możemy użyć szyn o wytrzymałości 900 MPa. Iglica zwrotnicy wykonana jest ze stali austenitycznej (Hadfielda) charakteryzującej się wysoką odpornością na ścieranie w wyniku utwardzania się struktury materiału podczas zgniotu wywołanego toczącym się po iglicy kołem tramwajowym. Dzięki prostemu i oryginalnemu sposobowi mocowania iglicy jest ona wymienialna i nie wymaga spawania. Całość konstrukcji spawana jest do płyty fundamentowej. Zwrotnica może być wyposażona w wewnętrzne ogrzewanie wkładane od strony klinów osłaniających. Można zamawiać tego typu zwrotnice wyposażone w jedną iglicę (łukową) manganową i jedną iglicę (prostą) stalową, co obniża dość znacznie cenę zwrotnicy przy niewielkiej utracie żywotności całej konstrukcji. Zwrotnica w wykonaniu normalnym jest przystosowana do współpracy z napędami firm Hanning & Kahl oraz Bombardier-ZWUS Katowice posiadającymi elektroniczne układy kontroli położenia iglic. |
Zwrotnica typu ZN-50 (z iglicami
typu kolejowego) Jest to konstrukcja szczególnie polecana do zabudowy w jezdniach o dużym natężeniu ruchu samochodów. Zwrotnica tego typu jest odporna na zanieszczyszczenia łoża iglicy będące przyczyną awarii elektrycznego mechanizmu przestawiania zwrotnicy. W wykonaniu standardowym przystosowana jest do współpracy z napędami firmy Hanning & Kahl oraz Bombardier-ZWUS Katowice. Iglice wykonane są z kształtownika I 49, stosowanego do wyrobu iglic kolejowych, dzięki dużemu przekrojowi iglica tego typu jest sztywna, co korzystnie wpływa na spokojną i pewną współpracę z napędem. Mocowanie iglic w gniazdach nie sprawia trudności podczas ewentualnej wymiany. Konstrukcja zwrotnicy jest spawana. Zwrotnica może być wyposażona w wewnętrzne ogrzewanie wkładane od strony klinów osłaniających. |
Zwrotnica typu ZK-50 (z iglicami sprężystymi typu warszawskiego) |
PRZYRZĄDY WYRÓWNAWCZE |
![]() |
Styki dylatacyjne Oferujemy w odręcznej sprzedaży przyrządy wyrównawcze wykonane z szyn tramwajowych lub kolejowych. Zabezpieczają one torowisko przez wystąpieniem naprężeń w szynach wywołanych zmieniającą się temperaturą. Zaleca się stosować te przyrządy w okolicach rozjazdów, przejazdów, wiaduktów i mostów. Przyrządy mogą być wyposażone w łączniki z miedzi ułatwiające przepływ prądu, zabezpieczone w sposób trwały przed kradzieżą. Przyrządy należy wstawiać w torowisko zgodnie ze wskazówkami przedstawionymi na wykresie. |
ROZJAZDY I KRZYŻOWNICE |
![]() |
Rozjazdy wykonujemy z szyn typu Ri60
lub Ri60N. Krzyżownice są elementami spawanymi złożonymi z szyn typu VKRi60
z wystruganymi długimi rampami najazdowymi na blok i kęsisk stalowych, o
wytrzymałości porównywalnej z własnościami szyn. Taka konstrukcja pozwala
na spokojną jazdę wagonu tramwajowego po krzyżownicach. Rozjazdy wykonujemu według dokumentacji zlecającego. Istnieje możliwość wykonania dokumentacji odtworzonej z istniejącego w terenie rozjazdu lub skrzyżowania. |
INNE WYROBY |
![]() |
Ponadto oferujemy: - poprzeczki płaskie (BN-91/9394-01/05) - poprzeczki okrągłe (BN-91/9394-01/06) - śruby hakowe (BN-91/9394-01/02) - łubki płaskie (BN-91/9394-01/03) - łubki przejściowe (BN-91/9394-01/04) - giętarki ręczne do szyn tramwajowych |
![]() |
Strona główna | Wykaz usług |