Pion Trakcji Spalinowej odpowiada za organizację, koordynację, nadzór
i kontrolę nad całokształtem działalności technicznej i eksploatacyjnej w zakresie
utrzymania sprawności użytkowej taboru autobusowego.
W skład Pionu Trakcji Spalinowej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
Wydział Mechaniczny Trakcji Spalinowej
Wydział Taboru Niekomunikacyjnego i Sprzętu
Pod ten pion podlega również Zakład Napraw Autobusów
"Ikarus" Nr 10 w Mikołowie oraz Stacja Obsługi Akumulatorów SDAS
w Tychach.
DYREKTOR D/S TRAKCJI SPALINOWEJ
Pionem Trakcji Spalinowej kieruje Dyrektor d/s Trakcji Spalinowej. Jego
zakres działania obejmuje w szczególności:
- ustalanie wytycznych dla całokształtu działalności techniczno-eksploatacyjnej
trakcji spalinowej;
- popularyzowanie postępu techniczno-organizacyjnego i racjonalizacji w nadzorowanej
trakcji;
- podejmowanie decyzji w sprawach rozdzielnictwa taboru na poszczególne jednostki
i kasacji taboru autobusowego i specjalnego;
- organizowanie, kierunkowanie i nadzorowanie działalności kontroli techniczno-bramowej;
- zabezpieczenie niezbędnego zaplecza technicznego dla obsług i napraw oraz
zapewnienie jego rozwoju i wyposażenia;
- ustalanie wielkości napraw głównych oraz produkcji własnej i regeneracji
części zamiennych, zespołów i podzespołów w zakresie taboru autobusowego;
- organizowanie, nadzorowanie i kontrolowanie wykonania konserwacji, obsług
codziennych, okresowych, napraw bieżących, średnich, głównych i awaryjnych
taboru autobusowego, jak również produkcji i regeneracji części oraz zespołów
i podzespołów w niezbędnym zakresie;
- egzekwowanie realizacji planowej działalności w zakresie wykonywania wskaźników
gotowości technicznej oraz zmniejszenia awaryjności i zjazdów taboru autobusowego,
jak również podejmowanie odpowiednich decyzji zmierzających do osiągania najbardziej
efektywnych wyników;
- organizowanie i nadzorowanie służb pogotowia technicznego;
- przygotowywanie taboru i zaplecza technicznego do okresowych warunków eksploatacyjnych;
- zapewnienie estetycznego wyglądu i oznakowania zewnętrznego taboru zgodnie
z obowiązującymi przepisami;
- nadzorowanie i organizowanie działalności związanej z gospodarką akumulatorami,
ogumieniem, paliwami, taborem i sprzętem niekomunikacyjnym, jak również z
prawidłowym wykorzystaniem maszyn i urządzeń w nadzorowanej trakcji;
- kontrolowanie przestrzegania przez służby techniczne zakładów prawidłowej
technologii, norm technicznych i organizacji pracy;
- analizowanie przyczyn zwiększonych postojów i zjazdów z przyczyn technicznych
oraz podejmowanie odpowiednich przedsięwzięć w tym zakresie;
- nadzorowanie ustalania realnych potrzeb dotyczących zapotrzebowania na materiały,
części zamienne, zespoły i podzespoły dla taboru trakcji spalinowej oraz maszyny,
urządzenia oraz na inne wyposażenie dla potrzeb działalności zaplecza technicznego;
- podejmowanie działań w zakresie umożliwienia podnoszenia kwalifikacji pracowników
i służb w nadzorowanym odcinku działalności;
- organizowanie i nadzorowanie bieżącej i okresowej kontroli funkcjonalnej,
zwłaszcza w zakresie sporządzania właściwej, prawidłowej dokumetacji i sprawozdawczości;
- rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących zagadnień prowadzonych w podległym
pionie;
- organizowanie i uczestniczenie w naradach branżowych pionu;
- bieżące informowanie Naczelnego Dyrektora o osiąganych wynikach technicznych
trakcji spalinowej, napotykanych trudnościach i podejmowanych przedsięwzięciach
zabezpieczających terminowe i prawidłowe realizowanie powierzonych zadań i
obowiązków.
Źródło: Regulamin Organizacyjny, 1986 r.